NBA 2K16

Av i i Recensioner, 7 Mer

NBA 2K16

Du växer upp i ett ghetto. Allt kretsar runt basket när du spelar mot polarna på gatan. Gatubasketen blir till lagbasket i high school, college och när du blivit tillräckligt bra NBA.

Jag har lovat mig själv att sätta mig in i och förstå dagens sportspel. För en som knappt rört ett sådant sedan 2009 så är det en relativt överväldigande upplevelse. Jag har haft ögonen på 2K:s basketserie i några år och spelat några få matcher hemma hos polaren men mer har det aldrig blivit. Jag har däremot känt ett otroligt sug efter att verkligen få lära mig hur NBA 2K-spelen och framförallt, hur basket egentligen fungerar. Går du i samma tankar eller är du rent av en basketfantast så är det NBA 2K16 du behöver.

De senaste åren är det just 2K:s basketspel som har legat i topp och kammat hem väldigt höga betyg. Dess närmaste konkurrent är NBA Live-spelen från EA som känns som en sämre sammansatt produkt av det lilla som jag har testat. Det märks ganska omgående att NBA 2K16 är ett spel som riktar sig till redan frälsta och det märks framförallt på menyerna som består av en hel uppsjö av spellägen och inställningar. Jag fattar såklart ingenting och jag blir inte klokare av den lilla beskrivning som varje spelläge försöker förklara. Det är bara att ge sig in och prova sig fram. I huvudmenyn rullar hela tiden en tv-kanal som ger mig som spelare lite tips och förklarar en del samtidigt som den presenterar skådespelarna i den mest spännande delen av spelet som heter ”Livin’ da dream”.

”Livin’ da dream” är skapat som en film och regisserad av den erkände filmskaparen Spike Lee. Den tar med dig som spelare bakom rampljuset och fokuserar till stor del på privatliv och affärer som pågår bakom stängda dörrar i de flesta stora sporter. Du axlar rollen som en lovande talang i början på sin karriär. Här får du valet att göra din egen version av karaktären eller använda skådespelaren som rollen har skrivits för. Till en början så valde jag att göra min egen karaktär och med hjälp av en väldigt smidig editor så blev den digitala Roger hyfsat lik originalet. Dock så valde jag snabbt bort mitt digitala alter ego då jag insåg att denna berättelse funkar bäst med den tilltänkte skådespelaren då hela historien utgår från att du växer upp i ett ghetto och hela din familj är afroamerikaner vilket får min karaktär att kännas kraftigt malplacerad. Hur som helst så är detta är väldigt genomarbetat spelläge med långa djupa scener med en hel del känslor inblandade. Du startar i high school och kämpar dig därifrån till college för att sedan få spela ditt första år i proffsligan NBA. Mellan matcherna träffar du agenter från olika skolor och lag som försöker värva dig och det är upp till dig vart du vänder dig. Skådespelarna känns oväntat mänskliga och gör ett riktigt bra jobb med manuset. Dock är ansiktsanimationerna inte speciellt snygga vilket gör att man ibland rynkar ihop ansiktet när man i en dramatisk scen behöver titta på en karaktär som ser ut som en fisk på torra land. Men överlag så älskar jag verkligen detta spelläge och det är alltid uppfriskande med innehåll vid sidan av alla matcher.

Vidare så finns det en väldigt massa onlinelägen där du kan skapa ditt egna lag, spela streetbasket eller paras ihop med andra onlinespelare för att lira lite. Din karaktär blir hela tiden bättre och ju bättre du spelar under matcherna desto mer poäng får du med dig att uppgradera din karaktär med. Allt som jag provade funkade smärtfritt och det var aldrig något problem att hoppa in i matcher. Här finns gott om saker att göra för dig som gillar onlinespel. Själv fokuserade jag på karriären som nybliven basketspelare och började från grunden. Jag spelade mycket mot datorn och försökte lära mig vad alla positioner innebar och hur man får iväg ett perfekt kast mot korgen. Det finns små filmer i spelet som lär ut grunderna i skott, passar och rörelse men vill man gå djupare så är det övning som gäller. Ju mer matcher jag spelade desto bättre blev jag på att hålla positioner och jag lärde mig dessutom att rörelse är otroligt viktigt inom basket, tänka sig.

Om man bortser från vissa konstiga ansiktsanimationer i mellansekvenser så är det få spel som kan mäta sig med animationer och grafik under själva matcherna. Detta är utan tvekan det bästa sportspel som jag har spelat rent tekniskt. Sättet som spelarna rör sig känns otroligt mänskligt och minsta lilla handledsrörelse är perfekt återgiven. Varenda muskel rör sig på precis rätt sätt vilket känns som en enorm bedrift från utvecklarnas sida. Under matcherna så finns det definitivt ingenting att klaga på och inramningen är verkligen perfekt återgiven. I avbrotten dyker det upp små intervjuer med spelarna och det hela känns som en tv-sändning. Jag är ju en sån som gillar att ha musik igång under matcher så jag var väldigt tacksam när jag såg att det alternativet fanns. Spelet soundtrack består av passande licensierade hits som såklart passar perfekt in när jag avlossar en trepoängare.

Det finns mycket att göra vid sidan om matcherna som sagt. Du kan utsmycka din basketplan och karaktär med diverse saker och med hjälp av mynt som du tjänar under dina matcher. Självklart kan du också köpa låtsasmynt för riktiga pengar om du nu är inne på sånt. Den diskussionen tänker jag inte ge mig in på nu men marknaden ser ut som den gör och så länge det inte påverkar utgången av matcher så kan jag leva med det.

Har jag då lärt mig något av denna basketsimulator? Absolut. Sporten är väldigt avancerad tro det eller ej och det gäller verkligen att veta hur man ska röra sig, vilken sorts pass man ska göra (knapparna på kontrollen representerar olika sorters passar) och det gäller att lära sig alla olika fällor man kan utföra för att lura bort sin motspelare. Detta lyckas NBA 2K16 väldigt bra med och även fast det är mycket att hålla reda på så har jag aldrig tråkigt. Underhållningen och framstegen man ser sig själv göra är en perfekt morot för att hela tiden vilja fortsätta. Jag skulle rekommendera detta till alla basketfantaster där ute samt till alla er som är sugna på att lära er. Även fast inlärningskurvan kan vara rätt brant så finns det tillräckligt med inställningar för att skräddarsy sin egen upplevelse. Att sportsimulatorer kunde vara så här underhållande hade jag aldrig kunnat tro.

• Spelaranimationerna
  • Inramningen
  • Karriärläget