Need for Speed: Underground 2

Av i i Recensioner, 2 Mer

Need for Speed: Underground 2

Gatorna kan bli dina. Använd all din körskicklighet i kampen om herraväldet i stadens nattliga bilrace.

EA är som vanligt tidigt ute med spel till nya konsoler. Nu är det dags för senaste spelet i Need for Speed-serien att äntra DS. Är DS en bra konsol för racingspel?

Jag ska svara på den frågan allra först. Svaret blir både ja och nej, åtminstone på det sätt Need for Speed: Underground 2 utnyttjar DS:en. Den allra största styrkan hos Nintendos nya skapelse är de två skärmarna, varav en är tryckkänslig. EA Sports utnyttjar de båda skärmarna, men inte på något speciellt bra sätt.

Den tryckkänsliga skärmen visar en karta under loppens gång. Det är dock inte speciellt lätt att titta på kartan samtidigt som man kör, eftersom körningen oftast kräver fullständig koncentration om man inte vill kollidera med diverse hinder.

På den nedre skärmen finns även klickbara menyer. Om jag ska vara krass så används den tryckkänsliga skärmen egentligen bara till två vettiga saker – att skapa egna mönster att måla på bilen samt till minispelen.

Jag har alltså konstaterat att Need for Speed: Underground 2 inte använder DS speciella egenskaper fullt ut. Är spelet därför dåligt? Nej, definitivt inte. Jag tror dock att Need for Speed: Underground 2 skulle göra sig bättre på Playstation Portable.

Att beskriva Need for Speed: Underground 2 är ungefär som att beskriva de flesta bilspel. Här finns ett karriärläge, kallat ”Go underground”, ett läge där man spelar valfria banor, urtrista minispel, samt ett flerspelarläge.

I spelet finns några olika tävlingstyper, som alla har det gemensamt att man tävlar nattetid på helt vanliga gator. Det innebär att det bitvis även finns en del trafik att undvika. ”Lap Knockout” innebär att den som är sist efter varje varv slås ut. Vid ”Time Trial” tävlar du helt mot klockan och ska slå en viss tid.

”Drag” innebär att du ska accelerera och köra så snabbt du kan på en rak bana. Här måste du växla manuellt, vilket gör att du måste utnyttja motorn till max utan att den brakar ihop. I ”Own the Zone” ska du ta herraväldet över så många delsträckor som möjligt av en tävling. Slutligen har vi ”Circuit Race” där du kör en bana runt staden.

Du styr din bil helt och hållet med styrkorset. Här visar DS upp en liten svaghet då styrningen inte är helt optimal. Det leder till att färden lätt blir onödigt vinglig. För den skull tycker jag inte att spelkänslan blir påverkad speciellt mycket i negativ riktning. Need for Speed: Underground 2 är kul. Räkna inte med att klara banorna på första försöket. Du måste snarare lära dig var olika hinder finns om du ska klara banan.

Att krocka innebär ingen skada på bilen utan din bil studsar runt lite som en boll. Bli inte förvånad om någon motståndare kör in i din bakdel så att du flyger än mer. Detta förlorar du givetvis en hel del tid på. Det är dock inte hela världen om krocken sker tidigt i ett lopp då det ofta går att ta igen förlorad tid.

Hur står det då till med det tekniska? Ärligt talat är det ganska svårt att bedöma exempelvis grafiken på en ny konsol. Det är lätt att man blir alltför exalterad över hur snyggt allt är. Grafiken i Need for Speed: Underground 2 är onekligen snygg och kan givetvis inte på långa vägar jämföras med den som Game Boy Advance kan uppbringa. Men, det finns fortfarande brister. Detaljrikedomen kunde exempelvis ha varit större. I det fallet tror jag att PSP kan prestera bättre.

Omdöme: Need for Speed: Underground 2 är stressigt då gatorna ofta är trånga och hindren många. Det gör spelet ganska svårt och du måste spela banorna om och om igen. Men, när du slutligen blir kung på banan, då är du riktigt nöjd över din prestation. Är du racingfantast kommer du säkert att älska Need for Speed: Underground 2. Den som däremot köpt DS för dess innovation med två skärmar kan bli besviken då Need for Speed: Underground 2 inte utnyttjar den tryckkänsliga skärmen speciellt väl.

Det Bra

  • Bra spel- och fartkänsla.
  • Bilen tar inte skada av en kollision.
  • Man känner sig så nöjd när man klarat en bana.

Det Dåliga

  • Utnyttjar inte den tryckkänsliga skärmen speciellt väl.
  • Att allt i spelet är så mörkt gör det svårt att spela utomhus.
  • Musiken.
  • Minispelen.
  • Bilen studsar väl mycket vid en kollision.
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi