New Little King’s Story

New Little King’s Story

Kungen måste återigen bygga upp sitt rike. Skaffa undersåtar, utforska land och besegra monster. Det är några av dina uppgifter i New Little King’s Story.

Stackars kung Corobo. I det första Little King’s Story-spelet till Wii byggde han upp ett kungarike från grunden. Nu har en armada av monster tvingat honom på flykt. Monstren må vara söta och originella, men de är lömska och allt som kungen har kvar är en liten stuga och några trotjänare. Nu måste han bygga upp kungariket på nytt och frita några prinsessor som monstren tagit till fånga.

New Little King’s Story är som en stads-/landsimulator som förenats med det klassiska Gamecubespelet Pikmin. Med det menar jag att man dels ska bygga upp sin stad och sitt kungarike och dels ska leda en grupp ut och upptäcka och erövra nytt land. I Pikmin var det söta varelser som styrdes i grupp. I New Little King’s Story är det människor med olika yrken som man leder. Varje grupp människor har sina egna egenskaper. Det är bönder, krigare, jägare och snickare. Du måste sätta samman din grupp på ett klokt sätt. Utan snickare kan man exempelvis inte bygga broar till nytt land och utan krigare står man sig slätt mot monstren som väntar där ute. De nya människorna som du får till ditt samhälle har från början inget yrke alls utan du måste hela tiden ha koll på vilka yrken som du behöver till din by och till din grupp – här gäller det alltså att tänka strategiskt.

Hela tiden växer ditt kungarike och du får möjligheter att bygga nya byggnader. Nu är det inget stort djup i hur och var du bygger. Istället har utvecklarna satsat på att New Little King’s Story ska vara lättillgängligt för alla och kul att spela. Exempelvis så har du ett begränsat antal byggnader att välja mellan och när du valt att bygga ett hus så hamnar det på en förutbestämd plats. Det låter kanske tråkigt för dig som gillar att detaljstyra ditt byggande, men jag tycker att det är riktigt kul. Man behöver inte tänka på alla små detaljer, men samtidigt är spelet utmanande. Det innehåller något för de flesta spelare och det är lätt att fastna. Känslan att jag ska bara spela en stund till, och en till, och en till infinner sig ganska snart.

Det är kul att se hur riket växer och hur byn frodas. Som kung är det din uppgift att ge order till dina undersåtar om vad de ska göra. Det finns en del roliga detaljer såsom att man kan skicka ett lyckligt par till kyrkan och viga dem och att de senare kan få barn som gör att ditt kungarike växer ytterligare.

Det finns alltid något nytt att göra. Nya hus ska byggas, nytt land ska utforskas, skatter ska upptäckas i avlägsna grottor och monster ska besegras. Spelet är upplagt så att man jobbar på dagen och vilar över natten. En mycket irriterande detalj är att när man väl vilat så har det följe man byggt upp upplösts och man tvingas samla ihop en ny grupp med lämplig sammanställning. Men när du väl valt trupp så följer de dig som en svans vart du än går.

Jag tycker att utvecklarna har lyckats bra att överföra Wiispelet till det portabla format som PS Vita bjuder på. Sagostämningen är underbar och spelet passar bra till ett brett spektrum av spelare. Tyvärr så känns New Little King’s Story emellertid lite väl sikt sin föregångare. Lite fler nyheter hade varit mycket välkommet. Styrningen sker med en kombination av pekskärm och knapptryckningar och här har man lyckats hyfsat bra, men det kan ibland bli lite plottigt att detaljstyra sitt följe.

• Bra kombination mellan byggsimulator och strategi á la Pikmin
  • Passar till ett brett spektrum av spelare
  • Skön sagostämning