New Super Luigi U

New Super Luigi U

Har du tröttnat på den långsamme Mario och vill ha en större utmaning? Nu är det dags för hans brorsa Luigi att inta plattformsvärlden i ett fartfyllt spel.

New Super Luigi U är en expansion (DLC) till New Super Mario Bros U som du kan ladda ner från Nintendos eShop. Du måste ha grundspelet för att kunna spela New Super Luigi U. I slutet av juli kommer emellertid New Super Luigi U även att säljas i vanliga affärer som ett fristående spel som inte kräver att du har New Super Mario Bros U.

I New Super Luigi U har Mario tagit semester och lämnat allt plattformshoppande till brorsan. Luigi skiljer sig en del från Mario då han bland annat kan hoppa betydligt längre. Dessutom kan han sparka i luften vilket ger ytterligare lite längre hopp. Luigi är också lite mer bångstyrig att styra än Mario eftersom han har längre bromssträckor och inte vänder lika snabbt. Springer man i full fart är bromssträckan ganska lång. Detta är mest tydligt i isvärldar där han halkar runt betydligt mer än Mario. Det tar ett litet tag innan man vänjer sig vid detta. Speciellt svårt kan det vara att styra Luigi i sektioner som kräver exakta mellanhopp på smala avsatser.

Det är en hel del som känns igen från New Super Mario Bros U. Det är samma karta, samma musik och banorna är till viss del hämtade från New Super Mario Bros U. Banorna har dock förkortas en hel del och dessutom förnyats på olika sätt. I början hann man knappt starta en bana förrän man var i mål. De 99 sekunder man har på varje bana var då väl tilltagen, men efter ett tags spelande så fick jag problem att hinna. Jag är nämligen den typ av spelare som gärna tar det lite lugnt, men i New Super Luigi U var jag tvungen att släppa på bromsen en hel del.

Vissa banor är ganska lika de i New Super Mario Bros U men en hel del är helt nytt och framför allt har banorna gjorts betydligt svårare. Har man inte tungan rätt i munnen eller inte är fullständigt fokuserad är det jättelätt att missa någonting såsom ett precisionshopp, ett eldklot från en eldspottande blomma eller en tunna som kommer flygande mot dig. Svårt är bara förnamnet och här har du som är skicklig verkligen möjlighet att glänsa. Om du vill samla alla samlarföremål så ställs du inför en extra stor utmaning då många är svåra att hitta eller svåråtkomliga. Dessutom är tidsmarginalen väldigt liten vilket givetvis gör allt än svårare.

Precis som i grundspelet är det dessutom ont om sparpunkter vilket gör det än svårare. Man kan bara spara efter varje boss så om man får game over på bossbanan måste man även spela om de två banor som var före bossbanan vilket är ytterst irriterande.

Givetvis kan man även spela tillsammans med kompisar. Det funkar inte fullt lika bra som i New Super Mario Bros U beroende på att tempot och svårighetsgraden skruvats upp. Det är betydligt mer stressigt och rörigt att vara flera som ska klara av de svåra partierna i spelet. En fördel med att spela flera är givetvis att man har kul ihop. En annan fördel är att om en person får game over så kan man alltid hoppas på att det finns någon annan som kan fortsätta så att man inte riskerar att behöva spela om flera banor.

New Super Luigi U är en välgjord expansion som kommer att fungera lika bra som fristående spel. Det är inget för dig som vill ta det lugnt utan du måste gilla den utmaning som spelet ger dig. Luigis spelsätt skiljer sig från brorsans vilket tillsammans med nya banelement gör spelupplevelsen annorlunda mot New Super Mario Bros U. Jag gillar emellertid inte att det är så få sparpunkter och banorna är för korta, åtminstone i början. Efter ett tag blev det nästan skönt att banorna inte var längre då de var så tuffa att klara. Jag gillar originalspelet betydligt mer, men New Super Luigi U är en bra DLC som är väl värd att köpa.

• Välgjort
  • Utmanande
  • Luigi skiljer sig en hel del från Mario