Nexus Player

Nexus Player

Google tar upp kampen med Apple TV. Med Nexus Player kan du titta på TV, lyssna på musik och spela Android-spel. Dessutom kan du spegla din mobils innehåll på teven. Hur funkar det?

Googles Nexus Player tillverkas av Asus och är en liten rund dosa som ger dig en smart TV-liknande funktion. Så om du saknar smart TV kan du snegla mot Nexus Player eller konkurrenten Apple TV. Med Nexus Player får du dock en del mervärde jämfört med en normal smart TV, däribland bättre spel och möjlighet att casta.

Jag börjar med de tekniska specifikationerna. I botten finns en fyrkärnig Intel Atom-processor som jobbar med en frekvens om 1,8 GHz. Det är en hyfsat snabb processor även om den inte når ända upp till de snabbaste processorerna som finns i vissa surfplattor. Arbetsminnet är på 1 GB. Nexus Player kopplas upp mot internet via en snabb Wi-Fi som har den senaste standarden (AC). Teven ansluts sedan via HDMI och tillbehör såsom handkontroller och tangentbord kan anslutas via Bluetooth. Grafiken är riktigt bra och Nexus Player klarar full HD (1920 x 1080) i 60 Hz.

Minnet är en klar svaghet. Det finns nämligen bara 8 GB lagringsminne varav ungefär 5,5 GB finns ledigt från början. Om man spelar mycket tunga spel räcker detta inte speciellt långt. Då måste man ansluta ett USB-minne. Det krävs att man även har en micro USB-adapter eftersom Nexus Player inte har en fullstor USB-port.

Manualen som medföljer Nexus Player är väldigt pedagogisk men täcker bara själva uppkopplingen till teven. Därefter hänvisas till Googles supportsida. Problemet är att på den sidan finns inget om Nexus Player, bara om deras telefoner och surfplattor. Efter att ha Googlat hittade jag dock rätt. Webbmanualen är helt okej och täcker det man behöver veta.

Fjärrkontrollen är verkligen snygg men minimalistisk. Här finns inga överflödiga knappar. Det finns inga knappar för att spola fram och tillbaka eller justera volymen. Det gör dock inte mycket eftersom man kan spola när man pausat filmen och volymen kan man lika gärna justera direkt på teven.

Förutom den medföljande fjärrkontrollen kan man även använda sin Androidtelefon eller surfplatta som fjärrkontroll. Tyvärr får man inga extra funktioner då. Mest anmärkningsvärt är att man inte kan använda något tangentbord i telefonen eller surfplattan för att mata in text när man gör sökningar.

Menysystemet i Nexus Player liknar inte alls de Android-menyer som finns på mobiler och surfplattor. Istället scrollar man genom huvudmenyer horisontellt för att sedan komma till de underliggande alternativen vågrätt. Det liknar system som finns i appar från exempelvis Viaplay och Netflix. Menyerna är snygga och lättöverskådliga och det går snabbt att komma in i dem.

Man behöver dock inte alltid mata in text vid sökningar. Den inbyggda röstigenkänningen fungerar hyfsat bra även om man ibland kan få riktigt roliga förslag. Ordet paradis verkar exempelvis inte finnas utan här fick jag olika förslag – hrj, zara, faradays och haris.

Innan jag går vidare tycker jag att det behövs en liten anmärkning till. Det finns ingen på/av-knapp. Nexus Player går visserligen själv in i standby, men jag vill ha en powerknapp. Det är jag van vid från alla andra tekniska prylar.

Att spela på Nexus Player

Hur är det då på spelfronten? GameElite är ju trots allt en spelsajt. Eftersom en teve saknar pekskärm måste alternativa kontroller finnas i appen om den över huvud taget ska fungera. Det är en av anledningarna till att det enbart finns ett begränsat antal appar och spel till Nexus Player. Till vissa spel fungerar den medföljande fjärrkontrollen bra men till många andra spel krävs att du köper en speciell handkontroll – Asus Gamepad for Nexus Player.

För att få en uppfattning om hur många spel det finns till Nexus Player jämfört med till en mobil eller surfplatta gick jag in på populära spel i Google Play på min dator och valde ut 20 av dessa. Det är visserligen en helt ovetenskaplig undersökning men den ger ändå bra en vink över läget. Det visade sig att endast tre av dessa 20 spel fanns till Nexus Player – Dumma Mej, BombSquad och Ultimate Soccer- Football. Temple Run 2, Minecraft, Iron Man 3, Call of Duty: Heroes och Candy Crush Soda fanns exempelvis inte med. Inte heller de populära Angry Birds-spelen finns med.

Även om många spel saknas på Nexus Player så är det definitivt inte lika magert med spel som om du skaffar en smart TV. Nexus Player är överlägsen nya smart TV från Samsung, LG och Philips. Säkert även andra också eftersom det är Samsung och LG som har flest appar. Jag hittade några intressanta spel till Nexus Player, däribland Leo’s Fortune, Game of Thrones, The Wolf Among Us, Oddworld: Strangers Wrath och Final Fantasy III. Som helhet är ändock spelutbutet starkt begränsat.

Prestandan är bra och det var först när jag spelade Oddworld: Strangers Wrath på bästa grafikläge som jag märkte av lite lagg. Nexus Player är exempelvis inte lika kraftfull som min surfplatta Nvidia Shield Tablet.

Om ditt favoritspel saknas till Nexus Player så behöver du nödvändigtvis inte deppa ihop. Om du äger en Android-telefon eller surfplatta så kan du casta allt du ser på dess skärm till teven. Att casta innebär kort och gott att man speglar mobilens eller surfplattans skärm till teven. Allt du ser och gör på mobilen/plattan syns alltså på teven.

Jag lyckades inte koppla ihop min mobil eller surfplatta till Nexus Player på det sätt som står i den webbaserade manualen. Jag laddade istället ner Chromecast-appen till mina Androidenheter. Då fungerade det att casta helt utan problem och plötsligt kunde jag spela Half-Life 2, Space Marshals och andra spel som finns på min Nvidia Shield Tablet med teven som skärm utan att använda en krånglig HDMI-kabel. Bildkvaliteten blev dock något sämre. För att få glädje av teveskärmen krävs att spelet har stöd för en handkontroll. Om du använder pekskärmen så kollar du naturligtvis inte på teven.

Asus Gamepad for Nexus Player

För den som gillar att spela lite mer avancerade Androidspel är en handkontroll ofta en nödvändighet. Asus specialutvecklade handkontroll ansluts med Bluetooth. Den är snygg och utseendemässigt påminner den om handkontrollen till Xbox One. Asus handkontroll har alla nödvändiga knappar, styrkors och två styrspakar. Man kan ansluta upp till fyra handkontroller om spelet har stöd för det. Handkontrollen fungerar även med Chromecast Audio och flera av Nexus telefoner och surfplattor.

Triggerknapparna är handkontrollens stora styrka. De är mycket sköna att använda. Däremot är såväl styrkors som spakar lite väl tröga för min smak. De båda styrspakarna har en lagom skålliknande topp men trots det hände det mig vid minst ett tillfälle att ena spaken gled lite under mitt finger. Detta då materialet är lite glatt och inte alls lika trögt som exempelvis styrspakarna på handkontrollen till Playstation 4.

Förutom spelrelaterade knappar och spakar finns ytterligare tre knappar på Asus Gamepad for Nexus Player. Det finns givetvis en on/off-knapp och därtill finns två navigeringsknappar. Med den ena går man bakåt till föregående sida eller funktion. Den andra knappen är hemknappen. Ett tryck på den gör att man hamnar på Nexus Players ingångssida.

Nexus Player som mediaspelare

Jag blev verkligen inte imponerad när jag gick igenom mediaapparna till Nexus Player. De är ganska få och många appar saknas. Kör du via Googles egna tjänster Google Play filmer och Google Play musik så är det givetvis inga problem. Många andra streamingtjänster saknas. Av de jag kontrollerade fanns följande: Youtube, Netflix, SVT Play, Magine TV och Tune In. Den sista tjänsten är kanske inte så känd, men den innehåller en mängd radiokanaler. Som du säkert förstår saknas många appar, däribland Viaplay, SF Anytime, C More, TV4 Play, Aftonbladet, HBO Nordic och Plejmo. Mest anmärkningsvärt är kanske att Spotify saknas.

Om din favoritapp saknas så kan du, precis som med spelen, casta innehåll från din mobil eller surfplatta till Nexus Player. Du kan antingen välja att casta allt som visas på skärmen eller casta inifrån en app. Det senare alternativet är det enklaste men det finns bara ett fåtal appar med inbyggt stöd för casting till Nexus Player. Viaplay, Spotify och HBO Nordic är några av dessa tjänster. Du kan också casta innehåll från webbläsare Chrome i din dator. Det förutsätter att du installerar Google Cast i datorn och att sidan du besöker har stöd för Google Cast.

Omdöme

Till en början var Nexus Player en stor besvikelse. Eftersom den kallas Android TV så förväntade jag mig ett mycket större utbud av streamingtjänster. På den fronten får Nexus Player underkänt. På spelsidan finns också en hel del besvikelser med ett utbud som är mycket magrare än till en Android telefon eller surfplatta. Det finns dock en några bra spel, men inte tillräckligt för att jag ska bli nöjd. Det stora lyftet kommer först om man kan casta innehåll från en surfplatta eller mobil. Då får man ett mycket stort utbud av tjänster och spel.

Tekniska specifikationer

Chipsats: 1,8 GHz Quad Core, Intel Atom
Grafik: 2D/3D-motor med Imagination PowerVR Series 6-grafik