NHL 2K9

NHL 2K9

Ny säsong, nya sportspel – ni vet nog hur historien går vid det här laget. NHL 2K9 är EA Sports främsta rival, ja egentligen enda, i kampen om äran att få titulera sig bästa hockeyspel på marknaden. Som vanligt erbjuder den nya versionen för säsongen på en mängd nyheter.

Grafiken i spelet ser märkbart bättre än i förra årets NHL 2K 8 även om det inte rör sig om ett bländande vackert spel. En sådan effekt är nog å andra sidan svår att åstadkomma när man jobbar med en spelserie som det utvecklas och släpps nya versioner av på årsbasis, och bara det faktumet att man har lyckats förbättra sig avsevärt från förra årets version förtjänar en liten applåd.

Det är främst omgivningarna som har blivit snyggare. En riktigt läcker detalj är till exempel att man kan se reflektioner från jumbotroner och neonskyltar på isen i en del arenor. Publiken är också välgjord. Vad gäller spelarna tycker jag att de har väldigt välgjorda animationer, men de ser fortfarande en aning små ut, det är något med proportionerna som inte riktigt stämmer ibland. Nämnas bör även att kameran har ändrat vinkel en aning, och min favoritvinkel ¾ som ger en bra överblick snett från ovan har nu t.ex. flyttats lite närmare isen.

Inramningen kring matcherna är riktigt välgjord, både vad gäller grafiken, men framförallt ljudet. Det smäller på rejält vid sargerna och klangen från en hård stolpträff låter mycket realistisk. Det blir dessutom väldigt bra tryck i arenan när publiken kommer igång, men möjligen kan man kritisera dem för att vara en aning för unisona i sitt hejande. Ofta händer det att de antingen knappt hörs eller vrålar riktigt högt, något mellanting vore kanske mer verklighetstroget men det är detaljer. Publiken förhöjer verkligen stämningen, liksom kommentatorerna som även gillar att snacka lite detaljer kring specifika spelare, vilket ger mervärde till de vanliga fraserna. En aning tjatiga kan de bli emellanåt, men faktiskt är det förvånansvärt sällan som de känns tjatiga.

Till denna välgjorda ljudmatta har utvecklarna haft den goda smaken att addera ett riktigt fint soundtrack med bland annat gamla storheter som the Ramones. Förra årets rockdänga Cum on Feel the Noise (av Silent Riot) kan jag sakna lite grann eftersom den blev något av en signaturmelodi vid snygga strutar men detta års spel har ändå överlag ett bredare och mer intressant soundtrack.

Hur är själva spelet på isen då? undrar ni såklart. Inte alls dum faktiskt. Tempot har dragits ner en aning vilket gör spelandet mer verklighetstroget (detta kan dock ställas in efter egna önskemål men grundinställningen känns bättre nu) och spelarnas snabbhet i relation till deras storlek känns mer välbalanserad nu än i föregående spel. Det gör även att animationerna ser mer realistiska ut.

Den stora nyheten är annars det som utvecklarna själva kallar för Pro Stick Evolution. I korthet innebär det att man nu kan styra inte bara finter utan även skott med den analoga spaken, något som EA Sports först introducerade med sin NHL-serie för ett par år sedan. Här har 2K Sports inte skämts för sig när man tog fram kalkeringspappret och ritade av EA Sports blueprints, men det fungerar faktiskt sämre här än hos EA, som har haft ett par försök på sig nu att finslipa denna styrningsmetod.

Framförallt tyckte jag att finterna fungerade bättre i förra årets NHL 2K8 där man alltså bara hade lagt fintandet på högra spaken. Då kunde man finta och åka skridskor samtidigt. Nu måste man glida fram och kan inte ta fart medan man dribblar. Dessutom kändes finterna mer effektiva i förra årets spel, även om det fortfarande är det bästa man kan göra av ett friläge.

Att ha finterna förlagda till spaken och skotten till axelknapparna, som det var tidigare hade också den fördelen att man inte råkade skjuta iväg pucken av misstag. Här tycker jag att 2K Sports har kastat sitt eget system i papperskorgen lite i onödan för att istället leverera en aningen blek version av konkurrenternas spelsätt.

Det ska dock påpekas att för den som vill styra med de vanliga knapparna eller lägga över skotten på en av axelknapparna går det alldeles utmärkt. Fintandet fungerar fortfarande sämre. Med lite tid kommer säkert det här styrsystemet att förbättras, men som det är nu känns finterna lite sega. Det känns helt enkelt som att det är mer fördröjning på fintandet och de andra manövrarna som förlagts till den högra analoga spaken än det är med de vanliga knapparna. Dessutom händer det då och då att ett tänkt slagskott istället blir till en skottfint, vilket i sin tur ofta innebär att en tillfällig skottlucka går om intet.

Något som dock fungerar bättre i år än förut är passandet och det känns även som att medspelarna har blivit smartare och mindre virriga i år. De söker fria ytor och skottpositioner på ett bra och smart sätt och passar pucken snabbt och smidigt mellan varandra. Försvarsspelet fungerar fint det med. Genom att hålla inne en knapp åker man skridskor baklänges och kan därefter stöta med klubban eller täcka skott. Tacklandet fungerar också riktigt bra och det syns numera tydligt på de nygjorda spelarikonerna hur mycket ork spelarna har kvar. Mer ork ger mer fart vilket både gynnar den som vill smälla på med en hård tackling och den som vill anfalla snabbt.

Spelets presentation har rent generellt förbättrats med nygjorda menyer och det är lätt att komma igång och starta en match, eller ändra i inställningar. Efter matcherna finns det möjlighet att kika på höjdpunkter, förutom alla mål kan man även kolla in de olika spelarnas bästa individuella presentationer samt de hårdaste tacklingarna (big hits) i vad utvecklarna passande nog kallar Game Wrap-up. En bra ide, som gör att matcherna inte bara slutar helt tvärt för alla oss som vant oss vid tv-sändningarnas eftersnack.

Gott om statistik finns det också att kika på. Nytt är också att man kan nå huvudmenyn direkt under och efter matchen istället för att behöva ladda in huvudmenyn igen, vilket känns smart och smidigt. Lite roliga extrainslag har också tillkommit. Det frågesportspel som tidigare fanns i Skyboxen kan man nu även ta del av under laddningstiderna inför en match vilket är ett perfekt sätt att utnyttja de ofrivilliga pauserna på. Och i periodpauserna kan den som vill ta sig an ett nytt minispel där man ska slipa hela isen med en ismaskin vilket är betydligt svårare än det låter, och något som det vitsiga kommentatorparet såklart påpekar att vi inte bör pröva hemma… Som om vi nu skulle råka ha en ismaskin i garaget…

En annan bra grej som är enkel att komma igång med är onlineläget och där bjuds det också på en del nyheter. En av de mest spännande sådana i detta års spel är kanske möjligheten att kunna ställa ett fullt manskap på isen och spela en hockeymatch online med sex mänskliga spelare i varje lag, något som är nytt för både NHL och NHL 2K i år. Det fungerar faktiskt riktigt bra också (i alla fall på pappret, i praktiken bör man kanske vara någorlunda samspelta och inte ha med en massa offsideåkande nybörjare i sitt lag).

Onlinemöjligheterna är även för övrigt bra. Vill man kan man anordna turneringar och säsonger online. 2K Sports har även ansträngt sig för att knyta samman sin franchise genom att du som spelare kan ha en profil som följer efter dig i deras övriga sportspel. Nu består deras övriga sportlinje dock främst av basket och amerikansk fotboll, två sporter som inte är så stora här hemma i Sverige direkt, men jag kan tänka mig att detta är mer omtyckt borta i USA och Kanada.

Allt som allt är årets version av NHL 2K riktigt bra, oavsett om man väljer att satsa på versionen till Playstation 3 eller Xbox 360. Spelet känns förbättrat på de flesta punkterna och både tempot och proportionerna i spelet känns bättre än tidigare. Det som inte känns riktigt hundraprocentigt ännu är den nya ProStick evolution och dribblandet. Onlineläget fungerar också bra, både på såväl PlayStation3 och Xbox 360. Årets version tar ett steg i rätt riktning i jakten på EA Sports mästerliga NHL 09, men ännu krävs lite finslipning med den nya styrningen innan även detta hockeyspel tar klivet till den högsta ligan. Tills dess är NHL 2K9 ett ganska underhållande alternativ, men nu måste jag faktiskt hoppa in i min match igen, Blues håller på att få stryk av Senators, och det vill vi ju inte…”

• Bra onlineläge
  • Snygg presentation
  • Mer välgjort än tidigare års spel