Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch

Ännu ett spel som Roger tycker passar perfekt till Switch. Men hur fungerar en portning från PS3 på Switch?

Jag tror aldrig att jag kommer tröttna på frasen ”detta spel hade passat perfekt till Switch”. Det är en mening som jag uttalar för mig själv flera gånger i veckan och för det mesta så stämmer den väldigt bra. För de flesta spel passar verkligen perfekt till Nintendo Switch och Ni No Kuni är inget undantag.

Ni No Kuni släpptes till Playstation 3 år 2013 i Europa och mottogs väldigt väl. Samarbetet mellan Level 5 och Studio Ghibli resulterade i ett makalöst vackert och välskrivet jrpg (japanskt rollspel). Till skillnad från de lite kraftfullare spelmaskinerna som får en regelrätt remaster av spelet så får Switch-ägare nöja sig med en portning av originalspelet. Med det sagt så är det inte hela världen då denna typ av grafik ofta känns tidlös. Precis som en äldre tecknad anime eller Disneyfilm kan man njuta av både utseendet och handling.

Du spelar som den unga pojken Oliver. En livsglad och nyfiken person som verkar trivas med livet i den lilla stad han bor i med sin mamma. I spelets inledning får vi bekanta oss med några av spelets många välskrivna karaktärer samtidigt som vi får möjlighet att utforska staden. Det är precis lika vackert som jag minns det och i bärbart läge saknar jag definitivt inte någon högre upplösning. Ofta hör jag klagomål på att upplösningen är för låg när det kommer till Switch och i flera fall märks det tydligt när man smäller upp det på sin 4k-tv. Spelar man däremot bärbart, som jag oftast gör så märks knappt den lägre upplösningen då skärmen är så kompakt. Spelen blir oftast skarpa och ser för det mesta fantastiska ut. Detta gäller givetvis också Ni No Kuni. Tack vare sin grafik kan man avnjuta detta mästerverk både bärbart och dockat utan att behöva tänka på det tekniska.

Relativt tidigt i spelet förlorar Oliver sin mamma och stänger in sig på sitt rum mesta delen av sin tid. En dag vaknar hans gosedjur till liv och tar med honom till en magisk värld som givetvis behöver räddas. Mr Drippy, som gosedjuret heter är en charmigt välskriven karaktär som fungerar som en brygga mellan Olivers värld och den värld han nu har kommit till. Han förklarar att den elake magikern Shadar behöver besegras och Oliver har absolut det som krävs. Med hjälp av Mr Drippy beger de sig iväg på ett långt äventyr kommer att utspela sig i båda världarna. Personer i respektive värld har nämligen en själsfrände i den andra vilket innebär att vissa problem ibland måste lösas i den motsatta dimensionen för att få den effekt som behövs för att komma vidare. Ett intressant grepp som kräver lite tankeverksamhet då och då. Storyn är välskriven rakt igenom och håller upp väldigt bra än idag.

Spelets strider är ännu en höjdpunkt som kräver fokus från dig som spelare. Till din hjälp har du olika varelser som du har fångat in (tänk Pokemon) som har personliga egenskaper som kan anpassas beroende på striden du befinner dig i. Du tar kontroll över en karaktär i taget men kan närsomhelst byta mellan de olika. På så sätt kan du utforma en armé som täcker allt ifrån attack, försvar och helare. Du kan hela tiden samla på dig nya varelser genom att fånga in och tämja dem. Trots att spelet har olika svårighetsgrader att välja mellan är det riktigt utmanande även på den lättaste graden så det gäller att hela tiden uppgradera och stärka både sig själv och sina varelser. Senare in i spelet kan man behöva stanna och levla upp sina karaktärer innan man fortsätter. Sånt kan vara lite drygt och det är definitivt inget jag uppskattar i spel. Detta kan dock undvikas relativt lätt genom att utföra alla sidouppdrag och bountys som erbjuds. Då striderna är roliga så har jag inga som helst problem med att utforska minsta lilla gränd. Men det kan vara värt att veta att det kan behöva läggas en del tid på att få sina karaktärer stridsdugliga.

Ni No Kuni är som sagt ett otroligt vackert spel. Animationer, ljus och skuggor är i absolut toppklass vilket får mig att uppskatta min Switch och dess bärbara egenskaper ännu mer. Att ha möjlighet att plocka fram och spela detta närsomhelst är något som får tristessen att försvinna långt ifrån mig och mina glada tankar. Detsamma gäller ljud och musik som tillför spelet värme och spelglädje.

Personligen har jag inte upptäckt några som helst nackdelar med denna version av Ni No Kuni utan det flyter på jättebra, ser fantastiskt ut och det är fortfarande lika roligt att spela idag som när det begav sig. Tänk på att spara ofta då det görs manuellt och missar man det så kan man bli tvungen att spela om långa partier. Känner du att du har 60-70 timmar över så finns det inget att tveka på om du gillar japanska rollspel. Ännu en gång kan jag med säkerhet i rösten uttala meningen ”detta passar perfekt till Nintendo Switch”.

• Fantastisk grafik
  • Utmanande strider
  • Välskriven story