Nickelodeon Kart Racers

Nickelodeon Kart Racers

Barnkanalen Nickelodeons karaktärer har fått ett eget racingspel. Fram med din kart och utmana SvampBob Fyrkant och de andra.

Jag har varierad erfarenhet av spel baserade på olika typer av licenser. Tyvärr har många titlar varit undermåliga. Barnspel har definitivt inte varit något undantag utan licensbaserade barnspel har en tendens att vara dussinspel som inte håller måttet. Nu har Nickelodeon lånat ut sitt namn, karaktärer och lite annat till ett racingspel. De måste väl vara måna om sitt anseende? Innan jag svarar på denna fråga kommer jag att analysera spelet lite, precis som jag gör med alla spel.

Nickelodeon Kart Racers riktar sig till en yngre publik som är van vid ganska högljudda och intensiva barnprogram på tv. Därför blev jag så förvånad när jag spelade Nickelodeon Kart Racers. Jag kände inte igen andan från tv. Här finns inga röstskådespelare och musiken kände jag inte igen. Karaktärerna och miljöerna fanns visserligen där men även de gjorde mig besviken då allt kändes lite lamt. Totalt finns 12 karaktärer vilket kanske låter bra. Fyra av dem är sköldpaddorna från Teenage Mutant Ninja Turtles. Övriga kommer från SvampBob Fyrkant, Hey Arnold! och Rugrats. Att det inte finns fler serier representerade gör säkert många besvikna.

Att de tolv karaktärerna har olika egenskaper märks tyvärr inte mycket i själva spelandet. Likaså är det ingen stor skillnad mellan de olika attiraljerna man vinner i spelet. Olika däck ska exempelvis ha olika egenskaper, men i slutändan skiljer det sig inte mycket åt.

Det viktigaste är givetvis själva racingen. Det finns tre svårighetsgrader och det skiljer mycket i intensitet mellan svårighetsgraderna. Men, bara för att du som racingvan vuxen spelar på den enklaste så behöver det automatiskt inte innebära att du vinner alla lopp. Du kan mycket väl bli omkörd på upploppet trots att du lett hela vägen. Likaså kan du ligga hopplöst sist ett varv före mål och ändå vinna. Det beror på att spelet anpassar sig efter dig som spelar. Det är bra för de yngsta då även de har en chans att fajtas om segern.

Det finns även vissa hjälpmedel för de yngre spelarna. De kan styra genom att vicka kontrollen i sidled istället för att använda styrspaken. Det finns även autoacceleration och en enklare driftfunktion än standard.

I sann kartracinganda finns olika vapen och andra prylar. De är överlag inte speciellt inspirerande. Nappflaskeraketer, exploderande ekollon och kladdiga pizzor som gör att man inte ser är några exempel. Den kanske bästa prylen är en ful trähand som stoppar motståndarna från att köra om dig.

Det finns totalt 24 banor varav två måste låsas upp samt nio cuper (tre måste låsas upp). Det låter mycket, men ganska snart märkte jag att banorna var alltför lika varandra. De blev snart fantasilösa. Trots olika miljöer så kändes det nästan som om man körde samma bana om och om igen. Grön slime är en viktig komponent. Kör i den och din boost-mätare fylls på. Väl fylld kan du få en välbehövlig fartökning. Varför så mycket grön slime? Varför inte rosa? Eller blå? Med olika funktion? Här hade man kunnat få till kul funktioner.

De flesta banor är av vanlig racing av typen först i mål vinner. Det finns även elimineringslopp samt lopp där man enbart får köra på fel sida om hinder ett visst antal gånger.

Utöver solospelande finns även lokalt multiplayer för upp till fyra spelare. Tyvärr finns inget onlinespel men det var inte speciellt oväntat.

Ett barnspel behöver inte bygga på den senaste tekniken med grafik i världsklass för att vara bra, men det behöver heller inte vara för fattigt. Nickelodeon Kart Racers tillhör den senare kategorin. Grafiken är platt och trist utan mycket finesser. Trots den enkla grafiken laggar spelet en del. Ljudet är faktiskt värre. Jag är övertygad om att barnen uppskattat bättre ljudeffekter och musik från serierna som de känner igen.

Nickelodeon Kart Racers är inget höjdarspel för kidsen. De förtjänar bättre. De förtjänar ett spel som får dem att drömma sig in i tv-seriernas värld när de spelar. Inte ett halvdant spel. Det leder mig till att svara på frågan om Nickelodeon är måna om sitt anseende? Tydligen inte. Tv-serierna håller milsvidd högre kvalitet än spelet Nickelodeon Kart Racers.

• Många banor
  • Lokalt multiplayer

• Enformiga banor