Ninja Pizza Girl

Av i i Recensioner, 10 Mer

Visste du att det är ett tufft jobb att vara pizzautdelare? Speciellt när ett konkurrerande företag gör allt för att du ska misslyckas.

Gemma är en ung tjej som jobbar som pizzautdelare på sin pappas pizzarestaurang. Pappan är inte bara stolt över sina goda pizzor utan även över sin snabba hemleverans av pizzor. Det är Gemma som har lyckats leverera pizzorna snabbt som en västanvind. Nu har ett stort pizzaimperium börjat sätta käppar i hjulet och gör allt för att hindra Gemma från att leverera pizzorna.

Ninja Pizza Girl är ett runnerspel där du tar kontroll över Gemma och springer med henne över hustak och andra plattformsbaserade ställen för att så snabbt som möjligt leverera pizzor. Som sagt står ett pizzaimperium i vägen. De har placerat ut ninjor lite varstans utmed leveransrutterna. Som om inte det vore nog finns en mängd andra hinder. Det introduceras hela tiden nya och vissa är ganska jobbiga att ta sig förbi medan flertalet mer ska ses som standardhinder för den här typen av spel. Vissa hinder är dock inte traditionella hinder utan istället något som krävs för att Gemma ska kunna leverera pizzorna på ett tillfredsställande sätt. Här kan jag nämna brinnande tunnor som krävs för att hålla Gemmas pizzor varma. Dessa banor är faktiskt ett trevligt avbräck från alla traditionella hinder.

ninja_pizza_girl06

Väl framme väntar i storyläget en lycklig person som verkligen uppskattar Gemmas snabba leverans. Nja, det var att ta i. Vissa är visserligen glada, men det är en brokig skara pizzaätande personer. Gemma blir inte alltid så väl behandlad och hon själv är inte alltid världens mest vänliga pizzabud även om hon för det mesta står ut med sarkastiska kommentarer och andra oförskämdheter. Dessa dialoger kommer nog en hel del spelare att gilla eftersom de stundtals är ganska humoristiska på ett knäppt sätt. Själv tyckte jag mest att det var ett smålarvigt inslag i storyläget.
Storyläget är inte speciellt lång. De 22 banorna klarar man av på ett par timmar. Hur lång tid det tar beror till stor del på vilken utmaning du vill ha. Du kan nämligen ställa in spelet på att vara alltifrån skrattretande lätt till smått frustrerande svårt. Detta på ett ypperligt sätt. På så sätt passar spelet de flesta spelare.

Förutom storyläget finns även ett speedrunnerläge. Med det menas ett spelläge där det enbart gäller att springa så fort som möjligt utan en massa kringliggande dialogrutor. Det är ett ypperligt läge att hela tiden försöka förbättra sitt highscore.

ninja_pizza_girl01Ninja Pizza Girl började för övrigt riktigt dåligt. Då tänker jag inte på det spelmässig utan på de inledande menyerna. De är groteskt fula med ett typsnitt som får mig att undra två saker. 1) Vill utvecklarna att jag ska kunna läsa vad det står. 2) Vill de att jag ska sluta spela innan jag ens börjat? Själva spelet visade sig däremot vara betydligt snyggare. Man ser Gemma och miljön från sidan där hon springer i en tvådimensionell värld och allt är, speciellt med tanke på att utvecklarna inte haft någon enorm budget, ganska snyggt.

Jag är dock inte överdrivet förtjust i Ninja Pizza Girl. Det är ett okej runnerspel, men det lyfter aldrig. Det fick aldrig mig att verkligen pressa mig själv till det ytterstå i jakten på värdefull tid. Detta trots ett ganska solitt gameplay. Kanske beror det på den ojämna bandesignen? Vissa banor är väldigt enkla, andra svårare medan vissa är smått irriterande.

• Knäppa dialoger
  • Vissa banor är jätteroliga

• Vissa dialoger känns löjliga