Nintendo 3DS

Av i i Recensioner, 2 Mer

Nintendo 3DS

Den 25 mars 2011 fick världens gamers en ny leksak – Nintendo 3DS, en bärbar konsol med 3D. Mats har spelat flera av de spel som släppts till konsolen.

Den 25 mars 2011 fick världens gamers en ny leksak – Nintendo 3DS, en bärbar konsol med 3D. Mats har spelat flera av de spel som släppts till konsolen.

Tredimensionella bilder utan glasögon. Det låter nästan för bra för att vara sant. Inte för att jag till hundra procent förstår det tekniska bakom det hela, men faktum är att det fungerar. Nintendos senaste skapelse 3DS ger 3D-spelandet ett nytt ansikte.

Nintendo 3DS har precis som tidigare DS-modeller två skärmar. Den ena skärmen är något större och har bättre upplösning än den till DS och DSi. Dessutom kan den visa 3D-bilder utan att spelaren behöver använda speciella glasögon. Det tredimensionella djupet kan ställas in med ett skjutreglage till höger om skärmen. 3D-effekten kan även stängas av med detta reglage.

Att använda 3D-skärmen ställer dock vissa krav. Man måste hålla konsolen stilla och på rätt avstånd från skärmen. Gör man inte det riskerar man att se dubbelt. Dessutom är det tröttsamt för ögonen, därför rekommenderar Nintendo att man tar en paus på 10-15 minuter varje halvtimme när man använder 3D-funktionen. Barn som är sex år eller yngre bör inte spela med 3D påslaget över huvud taget eftersom det kan skada ögonen.

Kameror

Nintendo 3DS har försetts med tre kameror – en på insidan och två på utsidan. De två som sitter på utsidan kan fotografera i 3D. Den inre kameran tar vanliga 2D-bilder. Bilder lagras på ett SD-kort och kan exempelvis användas i vissa spel. Det medföljande spelet Face Raiders används foton på ansikten. Dessa klistras på en helikopterliknande skapelse som sedan ser ut att flyga runt i rummet. Det gäller att sikta på och skjuta ner dessa flygande ansikten. Kamerorna har en ganska låg upplösning (0,3 megapixel vilket motsvarar 640×480 punkter) och kan därmed inte ersätta familjens kamera.

Det följer med ytterligare ett spel som heter AR Games. AR är en förkortning för Augmented Reality, översatt till svenska blir det förstärkt verklighet. Man lägger ett av de AR-kort som följer med systemet på bordet eller golvet. Sen riktar man de yttre kamerorna mot detta AR-kort och det får då liv. Det ser helt enkelt ut som om ett spel utspelar sig i rummet. Dessa AR-kort kan även användas i andra spel. Det används exempelvis i Nintendogs + Cats så att det ser ut som om man leker med sin hund eller katt i ens eget rum.

Spel

3D-effekten ses av en del mest som en plojgrej. Det är verkligen en kul effekt, men det är ingen revolution för det handburna spelandet. Ingen konsol är bättre än de spel som finns till den. Jag har testat flera spel och har till dags dato skrivit sju recensioner. Än så länge har det inte getts ut någon titel som innebär superrevolution utan många spel är uppgraderingar av redan utgivna spel. Av spelen jag testat är det Lego Star Wars III: The Clone Wars (betyg: 8) som imponerar mest. Andra spel jag testat är Ridge Racer 3D (betyg: 7), Nintendogs + Cats: French Bulldog & New Friends (betyg: 6), Pilotwings Resort (betyg: 6), Pro Evolution Soccer 2011 3D (betyg: 7), Rayman 3D (betyg: 5) samt Super Monkey Ball 3D (betyg: 6). Jag är inte orolig gällande spelfronten. Det har getts ut massvis med spel till Nintendo DS varav många är riktigt bra och jag är övertygad om att det kommer att bli ett stort utbud av bra spel även till 3DS. Det går att spela Nintendo DS- och DSi-spel på 3DS men inte gamla Gameboy-, Gameboy Color- och Gameboy Advance-spel.

Den nya funktion som jag uppskattar allra mest hos 3DS är den nya styrplattan. Äntligen slipper man spela med enbart styrkorset (korset finns givetvis kvar). Styrplattan fungerar precis som de analoga styrspakarna på handkontroller till stationära konsoler. Den är riktigt skön att använda och underlättar exempelvis styrningen i bilspel.

En svaghet med 3DS är batteritiden. Nintendo uppger att konsolen ger 3-5 timmars speltid på en uppladdning. Priset (mellan 2500:- och 3000:-) är ganska högt och kommer säkert att avskräcka en del från inköp. Prisvariationen är emellertid stor så jämför gärna priset på internet med hjälp av någon av prisjämförelsesajterna Pricerunner, Prisjakt eller Kelkoo.

SpotPass och StreetPass

När konsolen viks ihop utan att stängas av går den in i ett viloläge. Vissa delar av systemet fortsätter då att vara aktivt. Systemet ansluter till internet via din trådlösa internetanslutning och letar automatiskt efter systemuppdateringar, meddelanden, gratisprogram och 3D-innehåll via något som kallas SpotPass.

Dessutom är en annan funktion kallad StreetPass aktiverad. Denna funktion skannar av omgivningen efter andra 3DS-system som också har StreetPass-funktionen aktiverad. Möter man en annan person med StreetPass aktiverad utbyts data mellan de båda konsolerna. Ett exempel, i Ridge Racer 3D utbyts spökdata som man kan tävla mot.

Omdöme

Jag gillar Nintendo 3DS. Konsolen är snygg och smidig att ta med sig. Den har coola 3D-effekter och styrplattan är mycket efterlängtad. På minussidan finns den lite för korta batteritiden och att det är tröttande för ögonen att spela med 3D-effekten på och att det är lätt att se suddigt eller dubbelt om man inte håller konsolen stilla på rätt avstånd.

Det Bra

  • Coola 3D-effekter
  • Styrplattan
  • Smidigt format

Det Dåliga

  • Väl kort batteritid (3-5 h)
  • Tröttande för ögonen
  • Lätt att se dubbelt
  • Ganska dyr
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq