Nintendo Labo

Av i i Recensioner, 3 Mer

Nintendo Labo: Toy-Con 01 – Variety Kit

Kartong, gummiband, snören och reflexer. Vad har det med spel att göra? Jo, med dem skapar man modeller som man sedan kan leka med tillsammans med Nintendo Switch.

Det är nog en hel del spelare runt om vårt klot som rynkat på pannan åt Nintendos senaste innovation kallad Labo. Man bygger olika saker av kartong kryddat med snören, reflexer och gummisnoddar. Spelet, leksaken, modellen eller vad man vill kalla det består av tre steg – bygg, spela och upptäck.

Av dessa är det onekligen byggandet som tar mest tid. Nintendo uppger byggtider om totalt mellan 7 h 40 min och 11 h 40 min. Jag kan här intyga att det verkligen tar lång tid. För att bygga modellerna krävs inget mer än det som finns i kartongen. Och så givetvis en Switch konsol. Det krävs ingen sax och inget tejp.

Bygginstruktionerna är föredömligt enkla och sker helt på Switch skärm. Det viktigaste momentet är att vika rätt och ordentligt. Det kan ibland vara knöligt och därför gäller det givetvis att vara försiktig och undvika att vika på fel ställe. Väl hopbyggda är de flesta modeller förvånansvärt robusta, men utrymmestkrävande. Totalt tar allt upp en stor papperskasse.

Eftersom Labo riktar sig till barn ser jag två problem. Den första är att yngre barn inte har speciellt välutvecklad motorik. Det gör att de inte klarar att vika om de inte får hjälp. Det står 6+ på kartongen och den åldersgränsen kan vara lite väl låg.

Den andra svårigheten är att spelet är på engelska. Det är en hel del att läsa utöver de fina videorna. Det står tips om hur man ska göra på knepigare ställen och om hur misstag ska undvikas. Jag tycker att det är skamligt att man inte översatt texten till svenska. Det är ju inget röstskådespeleri, bara text. Det kan ju inte vara extremt dyrt.

Toy-Con 01 – Variety Kit är det första Labo-spelet. Det består av flera modeller – radiostyrd bil, fiskespö, hus, motorcykel och piano. Det är fascinerande hur man lyckats skapa häftiga modeller och Nintendo använder handkontrollernas (Joy-Con) sensorer på ett ypperligt och fantasifullt sätt. Jag tar tre exempel som alla utnyttjar olika tekniker.

Det första är det radiostyrda fordonet, en bra introduktion till byggandets konst. Jag undrar om Nintendo lyckats skapa världens konstigaste radiostyrda fordon med hjälp av två handkontroller och lite kartong? Fordonet styrs helt och hållet av vibrationerna från de båda kontrollerna.

Nummer två – fiskespöet. Här är det handkontrollernas olika rörelsesensorer som används. Exempelvis placeras en kontroll i spöets rulle. När man roterar rullen åker fiskelinan upp och ner i vattnet på skärmen. Denna digitala fiskelina ser faktiskt ut att sitta fäst direkt vid spöets lina. Men, efter själva byggandet tar festen slut. Att fiska är enformigt och enbart kul en kort stund.

Det tredje exemplet är pianot. Det är mycket finurligt uppbyggt med riktiga tangenter och bland annat vred och utbytbara element som ger fem olika ljud. Man fäster små reflexer på tangenterna och de olika vreden. Handkontrollen använder sedan infrarött ljus för att läsa av vart det finns reflexer.

Det är faktiskt kul att spela på det lilla pianot och mixtra med rattar och knappar. Dessutom finns det en enkel inspelningsstudio som fungerar skapligt med bland annat olika rattar för inställning av volym med mera. En kul detalj är små skivor som placeras i pianot. Med hjälp av olika mönster på skivorna fås olika frekvenser. Är man uppfinningsrik kan man skapa egna skivor med egna ljud. En oväntad tillämning av pianot är akvariet. Då använder man nämnda skivor och deras mönster formar fiskens kropp.

Upptäckarläget (discover) är precis vad det låter. Här lär man sig mer om tekniken bakom de olika byggena. Varför ljuder det exempelvis när man trycker på en tangent på pianot? Och vad får det radiostyrda fordonet att röra sig? Det finns mycket text, men för den vetgirige är det värt mödan att läsa. Dessutom tips på hur man kan dekorera modellerna.

I upptäckarläget finns även Toy-Con Garage. Här kan du experimentera och på ett hyfsat enkelt sätt programmera dina egna skapelser. Ett exempel som Nintendo nämner är att man kan styra den radiostyrda bilen med fiskespöet. Möjligheterna är verkligen stora och för den som är intresserad kan man lägga många timmar här. Är man riktigt uppfinningsrik kan man använda material från hemmet för att skapa.

Som slutkläm kan jag säga att Toy-Con 01 – Variety Kit känns som ett demo över vad Labo kan erbjuda. Många timmars byggande följs ofta upp av alltför bristfälliga spel som oftast känns som just demon. Varför inte utveckla spelbiten? En fisketävling vore ett tips. Vi få hoppas på att en DLC fixar detta. Tänk på att det är ganska knepigt att vika kartongen vilket gör att yngre barn kan behöva hjälp. Det finns inga reservdelar. Det går ofta bra om man vikit fel, men på vissa kritiska ställen förstörs någon viktig funktion om man gör fel.

Det Bra

  • Stor potential
  • Avancerade modeller
  • Bra instruktioner
  • Finessrikt
  • Toy-Con Garage

Det Dåliga

  • Engelska
  • Lätt att vika fel
  • Inga reservdelar
  • Många spelen känns som demon
  • Tar upp stor plats
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Miniversionen av Nintendos klassiska NES-konsol är inte större än att den nästan får plats i en handflata. Den är f… https://t.co/mX471g66vT
I Octopath Traveler möter Super Nintendo-erans rollspel nutidens. Är det tillräckligt för att imponera på Roger?… https://t.co/JwHrpGiKeT
Söker du en trådlös laddstation som är liten och behändig? Mophie Charge Stream Pad Mini är en sådan.… https://t.co/pS3kxZgfJW