Nintendo Labo

Nintendo Labo: Toy-Con 03 – Vehicle Kit

Ratt med pedal för racing. Joystick för flyg. Ubåtskontroll. Bygg dem själv så slipper du köpa dyra kontroller.

Nintendo ger nu ut sitt tredje kit i Laboserien. Toy-Con 03 – Vehicle Kit är precis vad det låter ett antal fordon. Toy-Con 03 innehåller en pedal, en bil, ett flygplan och en u-båt. Eller om man ska vara noggrann så bygger men inte bilen, flygplanet eller u-båten utan kontroller att styra dem med.

Du som köpt någon av de två tidigare Laboprodukterna vet precis vad som väntar med Vehicle Kit. Uppbyggnaden är nämligen exakt densamma som i föregångarna. Nintendo Labo består av tre steg – bygg, spela och upptäck.

Byggdelen är omfattande. Det tar runt sex timmar att bygga allt. Man utgår ifrån kartong, några snören, gummiband och reflekterande tejpbitar. Med dessa bygger man sina skapelser. Kartong? Det kan väl inte bli starkt. Jo, konstruktionerna blir förvånansvärt starka. Fast här ligger akilleshälen. Man måste vara försiktig när man bygger. Att vika på rätt ställen är a och o. Instruktionerna är bra, men man måste kunna läsa engelska för att förstå dem fullt ut. Exempelvis förekommer några varningar om var man inte får vika med engelsk text.

Vad ska man då dra för växlar av det här? Jo, yngre barn behöver vuxenhjälp. Så sätt dig ner med ditt barn och ha några timmars kvalitetstid. För det är faktiskt riktigt kul att bygga.

Jag kommer här att skriva mest om bilen – ratten alltså – och tillhörande pedal av den enkla anledningen att dessa är näst intill genialiska. U-båt och flygplan är inte lika kul. Ratten är komplex och tar ganska lång tid att bygga. Väl klar har man en härlig ratt som man inte bara kan styra med.

Ratten har två spakar som dessutom försetts med var sitt reglage. Med dem kan man aktivera flera funktioner. Vindrutetorkaren kan vara praktisk när man kör i gyttja. Bomberna är desto roligare. Med sågklingan fäller man träd. Det var tre egenskaper som aktiveras genom att man först väljer funktion med reglaget och sedan drar i spaken som sedan åker automatiskt tillbaka tack vare gummiband.

Gasar gör man med en pedal som höll för min stora fot. Däremot finns ingen bromspedal utan bromsar och backar gör man med hjälp av en spak på ratten. Dessutom finns ett snöre. Drar man i den får bilen eld i baken. Slutligen finns en knapp mitt på ratten. Den aktiverar en meny.

Det som jag ser som bilens huvudspel är äventyrsspelet. Man kör runt med bilen och upptäcker olika saker i en hyfsat stor värld som är indelad i flera delar såsom öken, berg och strand. I varje del ska man utföra åtta uppdrag. Jag kan exempelvis nämna att man bland annat ska leta efter en skatt, döda skorpioner och hitta en flagga i öknen. Äventyrsdelen är hyfsat omfattande men tyvärr är uppdragen alltför lika varandra mellan de olika delarna.

Utöver dessa spel finns några racingspel och ett kampläge där man kan tävla mot en kompis. Ratten går även att använda i Mario Kart 8 Deluxe. Man kan dessutom spela med u-båten och flygplanet, men dessa spel är ganska tunna. De känns nästan som demon. Jag tycker dock att Nintendo överlag lagt till lite mer innehåll i speldelen jämfört med i tidigare spel.

Slutligen har vi upptäcksdelen (skilj den från upptäcksspelet med bilen). Denna bit kommer jag inte att skriva särskilt mycket om. Jag vill helt enkelt att ni ska upptäcka den själv. I upptäcksdelen får den vetgirige veta med om vad som får allt att fungera som det ska. Hur kan det komma sig att bilen vet att vindrutetorkarna ska aktiveras och inte bomberna? Du får även lära dig programmera. Om du går igenom hela upptäcksdelen kanske blir du redo att skapa dina egna byggen. Det finns en hel del fantastiska byggen på internet till de två första Labo-kiten.

Jag tycker att Toy-Con 03 – Vehicle Kit är det hittills bästa Labo-spelet. Jag älskar verkligen ratten. Det är en fantastisk skapelse. Jag klagade tidigare på att speldelen var för tunn. Det stämmer till viss del även för Vehicle Kit, men jag tycker att man tagit ett steg framåt. U-båten och flygplanet känns mest som en bonus, för mig är bilen klart bäst.

• Att bygga är kul
  • Avancerad ratt
  • Bättre spel än tidigare