Nintendo Presents: New Style Boutique 2 – Fashion Forward

Som nybliven ägare av en modebutik ska du styla stadens alla invånare. Allt från läckra klänningar och coola accessoarer till mer alldaglig klädsel. Glöm sedan inte makeup och hårstyling.

Du får en nyckel och ett brev från din mormor. Detta kommer att förändra ditt liv för alltid. Du kan nu öppna den mystiska dörren du alltid velat öppna, men inte kunnat då den varit låst. Dörren är inte stor utan är snarare som en dörr till ett dockhus. Den leder till en förtrollad värld. Här stöter du på den dockstora Sophie som introducerar dig till denna nya värld – en värld av mode. Du stiger in i Sophies värld och blir automatiskt lika liten som henne. Du får nu ta över en modebutik i staden Beaumonde City.

New Style Boutique 2 – Fashion Forward är verkligen ett spel för alla modeintresserade barn och ungdomar och då givetvis främst tjejer. Med underbar grafik introduceras man gradvis till Sophies drömvärld och det är definitivt värt att slå på 3D-funktionen på din 3DS. Det gör allt lite snyggare. Allt är sockersött. Så gulligt att till och med en man som jag gillar det. Det var definitivt något som gick hem hos den åttaåriga tjej som fick testa spelet. Fast här stötte jag på patrull. En åttaårig svensk tjej kan inte spela New Style Boutique 2 ensam. Det är alldeles för mycket text på engelska och man måste förstå texten för att kunna spela. Därför måste någon som kan läsa vara med hela tiden.

Kunderna som besöker din butik pratar gärna med dig och bland all text finns kundens önskemål. Det kan vara att hon vill ha svarta örhängen, en hatt med djurmönster eller en tjejaktig kjol. När kunden väl blir nöjd får du som spelar lön för mödan. Då tänker jag inte bara på butikens inkomster utan även på att kunden visar upp sig i kläderna på ett härligt sätt och att man kan titta närmare på henne och till och med ta foton och spara för att kolla in senare. Man kan spara hela 200 foton vilket är kul.

Att sälja kläder är kul och ett av spelets viktigaste moment. När du visar klädesplagget för din kund har du två alternativ som gör allt lite mer spännande. Väljer du ”Take a look” så kollar kunden på klädesplagget och köper det om hon är nöjd. Blir kunden inte nöjd kan du visa henne nästa plagg. Vill du gambla lite väljer du istället ”Try it on!”. Då får kunden bara en chans att prova plagget. Blir hon nöjd kanske hon vill prova något nytt plagg vilket ökar din försäljning. Blir kunden däremot missnöjd så går hon. Du får ingen andra chans. I bästa fall kan du prata dig ur situationen. I sämsta fall försämras butikens rykte.

Det finns näst intill oändligt många kläder att välja mellan. Åtminstone känns det så när man går till stadens utställningshall för att inhandla nya kläder ur några modedesigners sortiment. Varje designer har specialiserat sig på något speciellt. Varje gång man kommer dit visas nya kläder. Det känns som om det aldrig tar slut på kläderna – totalt finns det 19 000 klädesplagg och accessoarer så det finns verkligen mycket att välja mellan. Man vill så gärna köpa allt. Det går givetvis inte utan man får välja ut det man helst vill sälja i butiken.

Nu är det inte enbart dina kunder som kan få nya kläder. Nej, gå hem till din lilla vrå och klä på dig dina favoritkläder. Det muntrar garanterat upp dig. Att du dessutom haft stora möjligheter att bestämma utseendet själv på din karaktär gör även det livet roligare. Du kan dessutom designa din butik med teman, fasad, skylt och annat. Din butik attraherar sedan olika typer av kunder beroende på din design.

Möjligheterna byggs ut allt eftersom du spelar. Det som började med en renodlad klädesaffär blir även hårstyling, makeup och kläddesign. Hela tiden gäller det, precis som med kläderna, att tillgodose kundernas personliga val. Hur väl du lyckas är avgörande för din kommande karriär. Det är mycket att göra. Makeup inbegriper exempelvis ögonskuggor, läppstift och mascara. Allt funkar bra där touchskärmen kommer till god användning.

Som du säkert förstått är Nintendo Presents: New Style Boutique 2 – Fashion Forward ett omfattande spel som verkligen innebär en hel del nöje. Jag har inte tagit upp allt i denna recension utan fokuserat på det viktigaste. Det finns alltså mer att upptäcka. Det är bara så synd att spelet är helt på engelska. Den som inte kan läsa engelska har därför svårt att förstå vad man ska göra. Det påverkar slutbetyget. Betyget hade landat på en stark åtta om spelet hade varit på svenska, men slutar nu på en sjua.

• Otroligt mycket kläder
  • Mycket att göra
  • Välgjort