Oculus Rift

Oculus Rift

Virtual reality stormar in i våra hem. Ett av de första är Oculus Rift. Är det värt den saftiga prislappen för såväl en toppdator som själva headsetet?

Drömmen om virtual reality har funnits länge. Mitt första möte med VR i början på 90-talet var på en sommarfestival i Uppsala då man för 50 kronor kunde få ta på sig en enorm, plastig gul hjälm och skjuta virtuella ballonger med ett lika plastigt gevär i en cirkusmanege. Trots hur enkel och rudimentär upplevelse det var så har jag aldrig glömt det ögonblicket. Jag snuddade då vid något annorlunda. Något stort.

Många, många år senare har drömmen äntligen blivit verklighet. I förra veckan fick jag min Oculus Rift och har kunnat ta steget själv in i virtual reality (VR), The Matrix, Oasis, Cyberspace eller kanske The Rift. Vilket namn vi alla enas om att använda är oklart. Det jag dock känner själv är att VR är ett medium som bara kommer att växa härifrån. Just nu är det en hög tröskel för att börja använda, men om ett par år kommer teknologin vara mognare och mer mainstreamvänlig. Då kommer vi att se fler spel, filmer och kanske helt nya interaktionsformer tillgängliga för olika åldrar och målgrupper.

Den huvudsakliga utrustningen för Oculus Rift är den hjälm eller visir som man trär över huvudet för att ersätta sitt eget synfält med den digitala verkligheten. Det är överraskande hur lätt det är att lura hjärnan till att acceptera den nya verkligheten som den som finns framför en. Däremot att uppnå riktig närvaro (presence på engelska) är svårt. Jag har gjort det själv en gång under den senaste veckan. Jag hade igång ett demo som hette ”L.A. 2720”, en ganska enkel Bladerunnerinspirerad upplevelse där man står på en balkong utöver ett smutsigt, framtida Los Angeles. Jag tittade ut från balkongen, ner i trafiken. När jag sen lutade mig bakåt och såg regnet falla ner mellan husets bjälkar så kände jag i ett ögonblick att jag verkligen var där. Att det var den enda verkligheten. Känslan varade bara en kort stund, men det var ändå kraftfullt.

En del av det innehåll som finns tillgängligt för VR faller mellan spel och film. När man pratar om VR så nämner man ofta ”upplevelser” eller ”experiences” på engelska. Dessa liknar filmer på det sättet att vad som händer är förutbestämt, men din karaktär i upplevelsen kan fortfarande röra på sig, luta sig runt hörn och känna sig delaktig i vad som händer på ett helt annat sätt. Dessa är bland det bästa innehållet för VR i min upplevelse. Oculus har själva skapat ”Henry” och ”Lost”, två fem minuter långa berättelser är båda fantastiskt välgjorda och riktigt involverande. De leker båda med perspektiv, rumskänsla och minspel på ett sätt som får platt media att framstå som historia.

Oculus Rift skeppas med ett par olika spel. Lucky’s Tale är ett klassiskt 3D plattformsspel som känns väldigt mycket som ett Mariospel till någon Nintendokonsol. Det är ett perfekt spel att sätta i händerna på folk som inte har någon erfarenhet av VR, för det är så lätt att plocka upp och spela direkt. Spelet visar också upp VR:s förmåga att kommunicera perspektiv och djup på ett bra sätt. Farlands är ett väldigt konfliktlöst spel där spelaren besöker olika platser i rymden som en xenobiolog i fart med att kartlägga utomjordisk flora och fauna. Spelet är lugnande och ger nytt innehåll i princip dagligen. Det är en upplevelse som är värd att återbesöka.

Det finns redan mycket innehåll för Oculus Rift och dess motsvarighet från HTC Vive. Det närmaste året kommer att visa upp mycket av vad man kan göra med mediet och många svåra frågor runt rörelsescheman, upplevelsemallar och etiska gränser kommer att fastställas för detta unga media. Det bör nämnas att för att kunna använda Oculus Rift till din PC måste du uppnå väldigt höga systemkrav.

Jag är redan nu såld på virtual reality som vårt nästa stora media. Jag är glad att kunna vara del av dess framtåg så här tidigt och att kunna vara rymdkapen på mitt eget skepp i Elite Dangerous.

Rekommenderade PC-specifikationer

Grafikkort