Oddworld: New ‘N’ Tasty

Av i i Recensioner, 8 Mer

Oddworld: New ‘N’ Tasty

Vad skulle du göra om du och hela din ras riskerar att pulveriseras och bli mat åt bossen och hans kompisar? Fråga Abe, han vet vad man gör för att rädda sina jämlika. Fast han klarar sig inte utan dig.

Att gamla spel putsas till och restaureras är numera vanligt. Det är betydligt billigare att fixa till ett gammalt spel än att utveckla ett helt nytt. Det är säkert därför man plockar upp gamla storsäljare och åter ger ut dem på nya och betydligt bättre spelkonsoler. Oddworld: Abe’s Oddysee är nämligen en återutgåva av ett 17 år gammalt spel – Playstationspelet Oddworld: Abe’s Oddysee. Nu har jag inte spelat originalet så jag kan inte göra någon jämförelse. Jag skulle dock inte gissa att originalspelet är nästan 20 år gammalt om jag inte redan visste det. Så bra har nämligen själva restaureringsarbetet utförts. Oddworld: New ‘N’ Tasty känns definitivt som ett Playstation 4-spel.

Abe jobbar på RuptureFarms med att vaxa golven. Det är Oddworlds största fabrik för produktion av köttbaserad mat. Trots att det är rena slavjobbet trivs Abe. Han råkar dock höra ett viktigt samtal där Molluck the Glukkon, företagets boss, berättar om företagets planer på att vända den dalande företagsvinsten. Räddningen för RuptureFarms ska bli en ny maträtt – New ‘N’ Tasty där huvudingrediensen är mudokon. Abe som är en mudokon fängslas men lyckas fly innan köttkvarnarna satt sina gaddar i honom. Nu kan han inte bara tänka på sig själv utan måste även rädda alla mudokoner. Lyckas han fly och hur många mudokoner räddar han?

Abe ger sig ut på ett äventyr som kantras av faror. Bland annat vill en del av de raser som han så gärna själv äter nu mumsa på Abe eller peppra honom full med kulor. Det blir du som får lösa alla de problem Abe ställs inför och säkert lotsa honom förbi farorna samtidigt som du ser till att alla mudokoner Abe möter får fri passage mot friheten.

Oddworld: New ‘N’ Tasty är helt och hållet problembaserat. Om jag med några få, korta ord ska förklara vad jag tycker om problemen så får det bli att de är fantasifulla, kluriga, spännande och utmanande. Det blir visserligen en hel del hoppande mellan plattformar men plattformshoppandet är bara en del av spelet. Man måste räkna ut var och när man ska hoppa för att undvika fiender, minor med mera. Det finns även en del teknisk utrustning såsom spakar att dra i, klockor som ringer, hissar med mera. Ett parti på en bana kan exempelvis vara att man ska räkna ut hur man tar sig till ett ställe där man tänder en lampa. Sedan ska man ta sig till nästa ställe för att ringa i ett klockspel.

Fientliga varelser lurar i buskarna och de måste man ta sig förbi. Man kan exempelvis lura dem på något sätt eller på annat sätt ta sig förbi dem i rätt ögonblick. Det går dock inte att hoppa direkt över fienden utan man får exempelvis ta hjälp av att hoppa upp på någon plattform. Det kan också finnas falluckor dit du kan lura fienden. Det roligaste sättet att bli av med alla otäckingar är att ta kontroll över deras hjärnor. Med en hummande ramsa tar Abe över fiender. Sedan kan man låta fienden skjuta ner sina egna eller gå rakt in i ett gäng minor.

Nu är det inte enbart för att ta över fiendens hjärnor som Abe hummar utan det används i olika syften. Exempelvis öppnar Abe portaler så han kan frita sina vänner eller använda dem själv. Bland annat används portaler för att låsa upp något av spelets alla hemliga rum. Abe får dessutom speciella styrkor av andra mudokoner som gör livet lite enklare. Ett exempel är att fjärrutlösa minor, ett bra sätt att röja vägen.

Någonstans på banan kan det finnas mudokoner som längtar efter dig. De följer minsta vink från din sida. Så länge de jobbar i bakgrunden är de säkra, men om man kallar på dem blir de liksom aktiverade och då måste man se upp så att ingen fiende hoppar på dem. Man har några enkla kommandon. Hej, följ mig och vänta används för att leda mudokonerna in i en portal. Mudokonerna har verkligen prutthumor vilket är ganska festligt. Man kan nämligen beordra Abe att fisa. Detta som en del av ett lösenord. Dessutom kan Abe vissla på två sätt samt skratta. Om du lyckas ange rätt lösenord i form av en sekvens kommandon så får du någon belöning av mudokonen.

Att lyckas ta sig förbi i alla hinder eller rädda mudokonerna är inte alltid lätt. Problemen är ofta riktigt kluriga där rätt tajming kan vara helt avgörande. Det kan exempelvis vara att man iakttar fiendens rörelser och själv springer och hoppar i rätt ögonblick när de är på exakt rätt ställe. På vissa ställen är marginalerna väldigt snålt tilltagna vilket gör att man måste försöka flera gånger. Att kontrollen är klumpig försvårar sådana partier betydligt. Det är heller inte säkert att man förstår direkt vad man ska göra utan måste prova sig fram. Den här trial-and-error-tekniken genomsyrar hela spelet. Som tur är så är det få ställen där precisionen är extremt tajt, men å andra sidan kan dessa få platser vara väl så irriterande. Mitt tips är att snabbspara ofta. Detta då det kan finnas flera knepiga partier mellan varje sparpunkt. Dessutom tar det onödigt lång tid innan spelet startar om från en sådan sparpunkt. Innan en sparpunkt laddas in kanske man tvingas se en sekvens där en massa fiender attackerar Abe. Det går alltså mycket fortare att ladda in något du snabbsparat då en hel del dötid försvinner.

Oddworld: New ‘N’ Tasty är en riktigt lyckad remake. Det känns som om spelet utvecklats till PS4 och inte till den första Playstationkonsolen. Spelet är snyggt, mudokonerna har häftiga röster och det är dessutom såväl klurigt som kul. Även om man inte ska skylla på kontrollen så gör jag det ändå. Den är nämligen det enda som känns föråldrat i Oddworld: New ‘N’ Tasty. Klumpigheten gör att snabba passager med tajming blir onödigt krångliga.

• Fantasifull och unik problemlösning
  • Klurigt
  • Kul röster