One Dog Story

Av i i Recensioner, 7 Mer

One Dog Story

Vad gör en ensam hund i en främmande miljö? Och vad är det för ställe han kommit till? Vad gör alla monster där?

En hund vaknar upp i någon sorts konstig lokal. En det en fabrik? Eller ett laboratorium? Frågorna är många, men klart är att hunden tycks ha varit i någon form av behållare fylld med vätska. Du börjar nysta i mysteriet över vem du är. Ganska snart står det klart att du är med i någon form av experiment. Du är objekt EO-43. Men vad är det?

Labbet du är i har många vindlande korridorer som många spel från 8- och 16-bitarseran bestod av. Du är dock inte ensam. Det finns lite människor. De flesta är döda, men en och annan är vaken. De är dock oftast så rädda att de i panik ger dig något användbart som ett passerkort.

Människorna är rädda för de monster som härjar i laboratoriet. De attackerar allt och alla. Det är bland annat spindlar, råttor och fladdermöss. På några ställen finns lite större monster som utgör bosstrider.

Du är inte försvarslös. Till en början har du bara en batong, men det dröjer inte länge förrän du får skjutvapen. Det första skjutvapnet – blastern – har obegränsat med skott, men det tar en stund att återhämta och ladda vapnet när det väl tömts.

Vapnen, och även din hälsomätare kan uppgraderas. Det görs med modar som man hittar eller erövrar. Hälsomätaren och vapnen fylls på speciella laddningsstationer. Det kostar mutagener, något som man bland annat får från monster man dödat. Det kostar även mutagener att spara ett spel.

Som du säkert vet har hundar bra luktsinne. Det har även ER-43. Glöm därför inte att sniffa runt på banorna. Du kan hitta hemliga rum med något värdefullt i.

One Dog Story var till en början riktigt kul. Det var kul att återuppleva minnen från 16-bitarsspelen, såsom Commander Keen, som utspelade sig i grottliknande miljöer. Men, miljöerna är ganska likartade genom hela spelet. Samma gäller själva spelandet. Det gör One Dog Story enformigt.

I motsatts till en del liknande spel från tidigt 90-tal är det lätt att hitta. Banorna är i princip snitsade. Finns det flera dörrar att välja mellan så kan man ge sig den på att det bara går att öppna en dörr medan man måste hitta ett passerkort eller göra något för att öppna den andra dörren. Det linjära upplägget innebär att man inte behöver oroa sig för att gå vilse. Detta på gott och ont. Det är skönt att inte behöva leta sig fram samtidigt som det bidrar till ett enformigt upplägg som gärna kunnat vara med utmanande. I One Dog Story ligger nämligen inte den stora utmaningen i att luska ut hur man kommer framåt. Nej, det är monstren som är utmanande.

Utseendemässigt är One Dog Story välgjort och får en att drömma sig tillbaka till 16-bitarsspelen. Musiken är däremot inte speciellt bra. Dessutom är de ledtrådar man finner för att lista ut vad som hänt väl långa med en hel del onödig information.

One Dog Story är också buggigt. Jag fastnade på ett par ställen. Bland annat var alla fyra dörrarna på ett ställe låsta och det gick inte att ta sig vidare. När jag startade om spelet var plötsligt en dörr öppen. Nu har en patch släppts som lagar några buggar och förhoppningsvis kommer alla buggar att fixas framöver.

Jag gillade One Dog Story till en början, men spelet blev snabbt för enformigt. Bosstriderna är intensiva och det är kul att spelet har olika slut. One Dog Story är dock för enformigt.

Det Bra

  • Charmig grafik
  • Bra grund att stå på
  • Linjärt – slipper gå vilse
  • Bossarna
  • Olika slut

Det Dåliga

  • Buggar
  • Enformigt
  • Linjärt – enformigt och inte speciellt utmanande
  • Musiken
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq