Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest är ett underbart vackert plattformsäventyr som visar att även en liten hjälte kan vara en stor hjälte.

Moon Studios har utvecklat ett sidscrollande plattformsspel där man alltså enbart rör sig i två dimensioner. Den typen av plattformsspel har varit ganska populära ett tag nu och det är en subgenre som jag gillar. Ori and the Blind Forest är inget undantag utan jag gillar spelet skarpt.

På ytan är Ori and the Blind Forest en mycket vacker saga med underbar grafik och fantastiskt stämningsfull musik som vaggar en i falsk trygghet. Det här är inget barnspel utan snart dyker nästa svåra parti dyker upp. För det finns nämligen riktigt svåra delar i spelet och de är inte få utan det känns som om man travat dem ovanpå varandra. Det kan röra sig om fiender som skjuter lila klot men kan också vara precisionshopp från väggar för att undvika att få vassa taggar i rumpan eller förrädiska sjöar där du drunknar på några sekunder.

Då är det tur att man kan spara spelet vart man vill. Det där var en sanning med modifikation. Man kan teoretiskt sett skapa en sparpunkt vart man vill men det förutsätter att man har en sorts andlig kraft tillgänglig. Därför gäller det att försöka undvika att göra slut på denna kraft. För utan den kan det bli för långt mellan sparpunkterna och man tvingas då att spela om svåra avsnitt gång på gång.

Att uppgradera den andliga mätaren och livsmätaren är inte alltid det lättaste. Uppgraderingarna ligger ofta på en liten sidostig eller platå som är svår att nå. Det här, tillsammans med den kluriga bandesignen gör att jag får starka vibbar av Castlevania när jag spelar. Här är banorna verkligen labyrintformade men varenda vrå bjuder på något nytt. Här blir det sällan en död stund.

Förutom uppgraderingar som finns längs banorna finns även ett uppgraderingsträd (skill tree) i tre armar. Här finns många användbara förmågor. Det största problemet är dock att det tar så lång tid att få en skill point att man sitter och dräglar över förmågorna i skill tree.

Handlingen i Ori and the Blind Forest är definitivt inget nytt inom spelbranschen, men sättet den framförs på är underbar. Här får man höra av en spökliknande, men ändå skön, röst om Oris öde och hur hans magiska skog håller på att dö. In stiger den lille tappre och föräldralöse Ori. Han ska rädda skogen. Inte bara elementet ljus utan även bland annat elementen vatten och eld är i fara. Utan Oris hjälp dör skogen sakta men säkert och de onda krafterna tar över.

Som helhet gillar jag Ori and the Blind Forest skarpt. Det är en frisk, om än svår, fläkt inom plattformsgenren. Även om storyn inte är unik är den fantastiskt berättad. Tillsammans med en sagolik bandesign och magisk musik blir Ori and the Blind Forest ett riktigt bra spel. På Moonlights hemsida kan man läsa att spelet är ”A love-letter to 2D games”. Det är en beskrivning som jag instämmer i.

• Underbart berättade
  • Sagolik bandesign
  • Musiken är underbar