Paper Mario: Sticker Star

Paper Mario: Sticker Star

Mario är tillbaka i full 3D fast inte som en rapp plattformshoppande hjälte utan som en charmerande lövtunn pappersfigur.

När Super Mario gjorde debut på Nintendos nya stationära konsol var det som den hjälte som vi är vana att se honom från tidigare Super Mario-spel. Paper Mario: Sticker Star är däremot mycket olikt alla Super Mario-spel. Inte bara för att han är tunn som ett papper utan hela spelupplägget skiljer sig åt. Det kan göra att de som förväntar sig i Super Mario-anda kan bli besvikna. Samtidigt kommer säkert många Mariofans att tycka det är skönt med ett annat upplägg.

Den mest slående skillnaden är att man i Paper Mario: Sticker Star har turordningsbaserade strider. De kallas även turbaserade, men jag tycker den beteckningen kan misstolkas då striderna inte bygger på att man har tur. Den som inte är vana vid turordningsbaserade strider kanske kan blir lite förvirrade till en början då utvecklarna inte förklarat speciellt bra hur striderna går till. Man får istället prova sig fram lite. Om du spelat Pokémon så vet du dock vad som väntar dig. Fast istället för att strida med gulliga monster så använder du klistermärken.

Att en strid är turordningsbaserad innebär att du som spelare först gör ditt drag och sedan är det fiendens tur. Till din hjälp har du en bunt klistermärken. Använd en spikmössa om du vill skydda dig mot en fiende som stampar på dig eller en sko för att stampa på din fiende. Det finns ganska många olika klistermärken som ger olika typer av attacker. Vissa är bra mot markbundna fiender. Det är dock inte säkert att dessa klistermärken går att använda mot luftburna. Har fienden någon form av taggar uppåt så ska du inte välja att stampa på denne såvida du inte använder en järnsko som tål taggar. Det gäller alltså att tänka taktiskt och använda rätt klistermärken. Än mer taktik blir det då klistermärkena försvinner då de använts. På så sätt måste man hela tiden även tänka på vilka klistermärken man har kvar i kappsäcken.

Man kan dessutom förstärka attackerna genom att trycka på A-knappen i rätt ögonblick. På samma sätt tar man mindre stryk genom en vältajmad knapptryckning när fienden anfaller. Fienden kan anfalla på många olika sätt och vissa attacker är ganska lustiga såsom när de viker ihop sig till flygplan.

Om du attackeras av flera fiender samtidigt kan du plocka fram den enarmade banditen och satsa några mynt. Två eller tre lika symboler gör att du kan använda mer än ett klistermärke vid en attack och på så vis attackera flera fiender.

Nu är Paper Mario: Sticker Star givetvis mer än bara strider. I spelet vandrar man runt i en snygg och skön 3D-värld uppbyggd av kartong och papper. Designen är läcker och fantasifull. Samtliga figurer man stöter på är lövtunna vilket är mycket charmfullt. I denna värld finns en hel del klistermärken som du kan peta bort från sin plats och lägga i ditt förråd för att använda senare. Det är inte alla klistermärken som används i strid utan vissa används för att bygga upp världen. Exempelvis ska man tidigt i spelet hämta en bro och sedan klistra fast den över en bäck.

Det finns även en del konstiga föremål som man kan omvandla till klistermärken. Det är till en början inte alltid självklart hur och vart man ska använda de föremål och klistermärken man hittar. Exempelvis hade jag ingen som helst aning om vad jag skulle använda en trumpet till, men när jag väl fick användning för den så var det faktiskt ganska självklart att det var den jag skulle använda.

För att hitta allt är det bra om man finkammar alla banor efter vettiga saker. Det man hittar kan komma väl till pass senare. Ibland händer det nämligen att man kommer till en bana utan rätt föremål och då är det bara att leta rätt på det. Exempelvis skulle jag på en bana klistra upp olika symboler på en dörr. Jag saknade dock en spikförsedd hjälm. Lite surt, men som tur var visste jag vart det fanns sådana klistermärken. Vissa klistermärken är mycket användbara i bosstriderna. Det gäller exempelvis en sax som på ett humoristiskt sätt klipper sönder hela papperet där bossen finns (inklusive bossen själv) och på så sätt skadar bossen rejält.

Jag är inte odelat positiv till Paper Mario: Sticker Star. Visst spelet har sina stunder. Grafiken är härlig, musiken ger Mariostämning, spelet är fantasifullt och humoristiskt och det är kul att hjälpa Toad och andra i Marios värld. Men, spelet är emellanåt lite segt. Speciellt beror det på att man stundtals utsätts för riktigt enformiga strider vilket gjorde att jag hellre undvek striderna än med glädje hoppade in i dem.

• Taktiskt tänkande i striderna
  • Fantasifull design
  • Humoristiskt