Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King

Kung Olly, även känd som origamikungen, härskar över Svampriket. Han har förvandlat merparten av invånarna till origami.

Hur många gånger har vi varit med om det? Prinsessan Peach blir bortrövad av Bowser. Nu har det hänt igen, fast Bowser är den här gången inte den skyldige utan det är origamikungen Olly. Han har inte bara rövat bort prinsessan utan han passade på att ta hela slottet. Bowser och hans kumpaner är numera snälla så länge de är platta. Kung Olly har skapat origami av de flesta av Svamprikets invånare och de har då förvandlats till zombieliknande fiender.

Så fort man stöter på en origamifigur startar en strid. Striderna är uppdelade i två faser. Dels en pusselbaserad del, dels en turordningsbaserad strid. I den första delen står fienden huller om buller på planen. Genom att rotera ringar eller föra segment inåt eller utåt på spelplanen flyttar man fienden. Målet är att rada upp dem så att de kan besegras med så få slag eller hopp som möjligt. Lyckas man blir man något starkare och stridsfasen blir enklare.

Huvudelementen i stridsfasen är hopp och släggor. Till det kommer bland annat is- och eldblommor. Striderna är turordningsbaserade vilket innebär att du och fienden turas om att utföra ett drag. Om man lyckats rada upp fienden på rätt sätt klarar man ofta av att besegra dem direkt.

Det här låter som ett perfekt upplägg för ett rollspel. Nu kan jag dock inte kategorisera Paper Mario: The Origami King som ett rollspel. Man vinner ingen XP. Ej heller nya förmågor eller starkare vapen. Istället vinner man mynt som senare kan användas i butiker för att köpa fler vapen, hälsogivande svampar med mera. Man kan även muta de Toad som tittar på fighterna med mynt. Då hjälper de till med diverse fördelar.

Avsaknaden av rollspelselement i spelet och då framför allt i striderna gör att dessa inte blir lika intressanta. Efter ett tag försökte jag undvika fienden. Striderna hade helt enkelt blivit alltför enformiga. Istället för att se fram emot nästa strid blev det ”Inte en strid till” som poppade upp i tankarna.

Det finns dock strider som jag såg fram emot och det var bosstriderna. De är inte konventionella strider som man ser i exempelvis Super Mario utan här har man en spelplan uppbyggd av sektorer och ringar. Dessa liknar de i de vanliga striderna men här ska man inte rada upp fiender utan skapa en väg för Mario att ta sig in till bossen som står i mitten. Det gäller att gå förbi rätt föremål och hamna på någon form av attackruta i slutändan. Det gäller att attackera på rätt sätt och ibland på rätt ställe. En viktig del av bosstriderna är krafter baserade på element, däribland eld och is. Dessa används som kraftfulla attacker tillsammans med de vanliga attackerna.

Paper Mario: The Origami King utspelar sig i en underbar värld där varje del utspelar sig i en unik miljö. För det mesta är upplägget ganska linjärt men det finns delar som mer är som öppna världar. Det gäller exempelvis det stora havet där man åker båt. De olika öarna kan besökas helt i valfri ordning. Likaså finns en ökenvärld som är en öppen värld.

Tidigare Paper Mario-spel har haft strålande ljud. Det gäller även Paper Mario: The Origami King. Speciellt står det varierande soundtracket ut. Här finns smäktande musik blandad med mer rockiga musikstycken.

Jag är tudelad gentemot Paper Mario: The Origami King. Jag hade hoppats på skiftande rollspelselement men fick istället ett pusseläventyr. De alldagliga striderna är otroligt enformiga medan bossarna nästan kan kategoriseras som fenomenala. Jag gillar även spelupplägget för övrigt.

Annons:

i samarbete med PriceRunner