Paper Monsters Recut

Paper Monsters Recut

I Paper Monsters Recut får du chansen att visa dina kunskaper inom genren plattformsspel. Med ett lite lugnare tempo och en värld av papper charmar spelet.

Enligt mig så är det två spelserier kämpar om titeln kung på plattformstronen. Rayman var i senaste spelet strået vassare än Super Mario Bros. Nu blandar sig ett nytt spel in i leken. Fast det kanske ska sägas redan nu att Paper Monsters Recut inte kan kämpa om denna tron utan spelet ska snarare ses som ett bra ganska plattformsspel för de som vill ha ett något enklare och inte lika fartfyllt sådant. Man kan behöva ett lugnt tempo även om man gillar plattformsspel.

Vad karakteriserar då ett spel inom plattformsgenren? Nu är genren ganska bred, men vissa element hittar man i väldigt många spel. Vi får se vilka som kan bockas av hos Paper Monsters Recut. Plattformar att hoppa mellan, både rörliga och fasta – japp. Taggiga monster – japp. Dubbelhopp – japp. Studsmattor, gärna i formen av svampar – japp. Bomber – japp. Tuffa bossar – nja. Hög fart – nej. En hubbliknande värld varifrån man når alla banor – japp. Figurer och monster av papp – japp, fast det finns inte i så många andra spel.

Som du kanske förstår har Paper Monsters Recut ganska många likheter med Super Mario Bros-spelen. Det är dock aldrig tal om någon direkt stöld från denna ikon inom genren. Nej, istället har utvecklarna gått en egen väg. De har dragit ner på tempot och gjort spelet något enklare. Det behöver dock inte betyda någon nackdel. Paper Monsters Recut är ett ganska trevligt och stundtals nästan gemytligt plattformsspel.

Dessutom gillar jag papperstemat med alla pappersmonster. Allt är gjort av hopvikt papper. Det syns emellertid inte lika mycket i omgivningarna som hos alla monster och andra figurer där papperstemat verkligen skiner.

Det märks dock tydligt att Paper Monsters Recut är ett budgetspel av en indieutvecklare. Spelet har inte lika fin grafik och inte lika bra musik. Nej dessa delar är ganska enkla i förhållande till vad Wii U klarar av. Jag störs definitivt inte av grafiken, men musiken är jobbig. Eller rättare sagt så är de korta slingorna som går om och om igen inget kul. Vissa snuttar är riktigt bra, men bara en stund. Har man hört en och samma slinga ett antal gånger så tröttnar man. Det är dock olika tema i låtarna, precis som det är i miljöerna från värld till värld. Countryinspirerad musik flödar i Westernvärlden medan det är helt andra musiktyper i exempelvis rymden.

När jag tänker på plattformsspel så brukar kommer jag ofta att tänka på fantasifulla bossar som poppar upp som små guldkorn i flera spel inom denna genre. I Paper Monsters Recut finns bossar som på ytan ser väldigt häftiga ut. Tyvärr är emellertid bossfighterna oftast bedrövliga rent ut sagt. Den första bossen sköt jag på några gånger innan han dog. Sen satt jag och funderade över om det var en boss eller inte. Med facit i hand så inser jag att det var en boss och att nästa boss inte var mycket bättre. En bra bit in i spelet kunde jag ställa mig på ett stort rör och titta på när en massa bomber briserade på marken framför mig. När de var klara var det bara att hoppa på ett tåg som kom åkande. Efter tre omgångar var bossen avklarad – gäsp.

Om jag ska fortsätta med misslyckanden i spelet så finns det en bugg som gör att man fryser och inte kan göra något annat än att avsluta banan och försöka på nytt. Det inträffade tre gånger för mig.

Men, jag kan inte bara gnälla. Paper Monsters Recut är som sagt stundtals charmigt. Jag tänker då inte bara på papperstemat utan även bland annat på en bana där jag hoppade runt på ett framrusande tåg. Här fanns stenblock som åkte med tåget fast ute i luften. Ett lite udda, men uppmuntrande tilltag. En annan festlig grej var när jag blev en nyckelpiga och kunde flyga. Nyckelpigan är gulligt fyrkantig med propeller på ryggen och medar till ben. Så himla bra. Som du förstår så finns det inta bara banor där man hoppar runt på plattformar. Förutom flygande nyckelpigor finns bland annat ubåtar.

Det är viktigt att samla gem och guldknappar. Det finns tre respektive en sådan per bana. För det mesta är de lite väl lätta att hitta, men vissa är bättre gömda. Gemen används för att låsa upp vissa banor samt bonusbanorna. Knappen behövs för att kunna låsa upp små minispel av skiftande kvalitet. Bonusbanorna och minispelen finns dock inte synliga utan de får man leta rätt på i den krångligt uppbyggda hubbvärlden.

Som du säkert förstått vid det här laget så håller Paper Monsters Recut en ojämn kvalitet. En hel del är charmigt, speciellt att alla figurer och monster är av papper. Det är dock en förutsättning att du vill ha ett relativt lugnt tempo och inte ett jättesvårt spel om du ska tycka om Paper Monster Recut. Men sen finns det buggar, enformiga musikslingor och värdelösa bossar. Det gör att jag tycker att Paper Monsters Recut är extremt svårt att betygsätta. Men, jag ger spelet en stark sexa i slutändan.

• Charmigt med pappersfigurer och monster
  • Bra för den som vill ha ett lugnt tempo
  • Vissa musiksnuttar är bra