Past Cure

Av i i Recensioner, 5 Mer

Past Cure

Ian har tappat minnet och har dessutom två extraordinära krafter. Nu måste han, tillsammans med sin bror Marcus, ta reda på vad som hänt.

Ian vaknar upp, sittandes på en stol. Sängen står i taket. Han går på golvet. Eller är det tvärt om? Spöklika varelser dyker upp. Tur att han har pistolen i högsta hugg. När han skjuter fienden, en efter en, går de i tusen bitar som om de vore av glas.

Plötsligt vaknar han med ett ryck. Han har andan i halsen. Det var en dröm. Men vad var det för konstig dröm. Har den något med verkligheten att göra? Det står snart klart att Ian utsatts för någon sorts experiment. Nu börjar jakten på den skyldige.

Under den långa lärodelen får vi som spelar även lära oss de två extraordinära egenskaper som Ian har. Han kan manipulera tiden och få världen runt omkring, däribland fienden, att röra sig i slow motion. Det är mycket användbart om man attackeras av flera fiender samtidigt. Då är det bara att sakta ner tiden och skjuta ner fiende efter fiende.

Den andra specialegenskapen är astral projektion, alltså där medvetandet och andra delar av kroppen lämnar kroppen. Med astral projektion kan man se fiender runt hörn, ha sönder övervakningskameror samt överta fiendens hjärnor och se vad som finns i dennes minne.

Du har begränsad mängd astral projektion och tidsmanipulering. När den tar slut fylls den långsamt på till en begränsad grad. För att fylla på den helt måste man äta ett blått piller.

Past Cure är en stor blandning av olika spelmoment hämtade från olika genrer. Här finns spelmoment från skjutare och smygarspel. Här finns element av survival horror och pusselscener. Dessutom får man i slutet leka lite detektiv med undersökande moment.

Visst låter det härligt med en så pass stor spelvariation? Nej, det är faktiskt en svaghet. Varje spelmoment är väldigt begränsad i såväl tid som utförande. Låt mig ta ett exempel – skjutardelen. För det första finns enbart tre tråkiga vapen. För det andra är spelandet begränsat. Använd tidsmanipuleringen. Skjut några killar. Tidsmanipulera och skjut några till. Gå sedan i tråkiga korridorer. Upprepa. Slut.

De olika momenten är korta, kanske inte tidsmässigt, men i hur mycket man i verkligheten uträttar. När jag tänkte tillbaka på vad jag gjort i spelet kändes det som väldigt lite. Trots det hade jag spelat drygt sju, nästan åtta timmar. Mycket tid hade gått åt till att irra runt i korridorer och annat. Eller att prova mig fram i smygardelen. Än mer tid hade gått åt till filmsekvenser. Det känns som om halva spellängden hade varit tillräckligt för att hinna med det jag verkligen gjorde i spelet.

Past Cure misslyckas även som skräckspel av den enkla anledningen att det inte blir speciellt skrämmande. Så åter till varför många spelmoment är en svaghet i Past Cure. Varje spelmoment är som sagt för dåligt utvecklad och alltför begränsad. Det gäller inte minst den undersökande delen. Där styrdes man till 100 %. Gör si. Gör så… Inte behövde man tänka speciellt mycket. Snacka om att jag blev ställd när jag blev tillsagd att leta rätt på en resväska. Då skulle jag kunna använda en kod jag hittat. Jag letade som en galning i tre rum. Nada. Det visade sig att jag skulle leta efter ett kassaskåp.

Det här är också ett bekymmer i Past Cure. Det finns många småfel – buggar. Det är inte bara denna felaktiga instruktion utan bland annat grafikbuggar. På ett ställe spelades inget ljud upp ur en bandspelare – bara texten syntes. Sen kraschade spelet två gånger på min PS4 Pro. Har man gjort tillräckligt med testkörningar?

Ojämnheten märks på många andra plan också. Inte minst röstskådespelarna. Ian och Marcus får godkänt (men inte mer), men övriga röster och många ljudeffekter är under all kritik. Det gäller också mono- och dialogerna som stundom är näst intill lysande för att i nästa stund bli klichéartad och näst intill töntig.

Trots att Past Cure är ett ganska dåligt spel så är det ambitiöst. Det är nog den höga ambitionsnivån som gör spelet dåligt. Phantom 8 Studio har velat proppa Past Cure fullt med än det ena och än det andra. Det har resulterat i en stor mix av olika speltyper. Tyvärr har man inte finslipat någon av dem. Det hade antagligen varit bättre med en mindre mix av spelmoment som man istället lagt hela sin själ på. En rejäl förkortning av speltiden hade heller inte suttit fel.

Det Bra

  • Många spelmoment
  • Hyfsad story

Det Dåliga

  • Man har inte finslipat de olika spelmomenten
  • Långa, sega partier
  • Vissa dialoger är krystade och klichéartade
  • Grafik- och andra buggar
3

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nu kan du spela igenom de båda The Incredible-filmerna tack vare att de danska plastbitarna återigen fått liv av TT… https://t.co/XqmYU1qRKB
Är det inte lite bökigt att som en liten skalbagge rulla runt på en stor kula? Jo, men det är nödvändigt om man ham… https://t.co/nOCcW3eHFP
Med aktiv brusreducering och tre mikrofoner är Jabra Elite 65e ett riktigt bra val för den som behöver ett headset… https://t.co/PYc5Ao8ZJG