Phoenix Wright: Ace Attorney – Spirit of Justice

Phoenix Wrights semester blir inte riktigt som han tänkt. Han hamnar direkt i en rättssal och tvingas arbeta lika hårt som hemma.

Ace Attorney-serien är en omtyckt spelserie där alla spel ursprungligen getts ut till Nintendos bärbara konsoler. Spirit of Justice är det sjätte spelet i serien och precis som tidigare är bland annat Phoenix Wright huvudrollsinnehavare. Som stjärnadvokat har han näsa för de små detaljerna i rättsfallen.

När Phoenix är på semester i kungadömet Khura’in blir hans ledighet långt ifrån vad han tänkt sig. Direkt dras han in i ett fall och runt hörnet väntar fler. Phoenix blir snart varse om att rättssystemet i Khura’in inte är som han är van vid. Här finns inga advokater och domaren vet inte ens vad ett korsförhör är för något. Invånarna, och då inte minst anställda inom rättsväsendet, tror på de dödas andar och deras uppenbarelser. Hur motbevisar man andarna? Kan de ha fel? I hemlandet ställs Phoenix kollegor Apollo och Athena inför egna fall.

Spirit of Justice är precis som tidigare spel i serien ett advokat- och detektivspel. Det låter kanske lite kryptiskt för den som inte är van vid serien. Men, hela syftet med spelet är att Phoenix och hans kollegor ska lösa fall i rättssalen och på brottsplatserna. Undersök bevis. Lyssna på vittnen. Korsförhör. Genomsök brottsplatser. Detta är din vardag. Sedan gäller det att hitta ledtrådar och motsägelser i vittnesmål. Små detaljer kan vara avgörande. Befann sig personen på det ställe han uppgav? Stämmer vittnets uppgifter med bevisen? Vilka bevis pekar på vem som utfört dådet? Andarna säger en viss sak. Hur stämmer det med verkligheten?

Allt detta sammantaget kunde gett ett fantastiskt spel. Grunden i rättegångarna och brottplatsundersökningarna är nämligen oerhört bra. Bäst är de partier där andarna faktiskt finns på riktigt. Andarna talar sanning, men innebär det att det bara finns ett alternativ till vad som kan ha skett i verkligheten eller kan man tolka andarnas ”vittnesmål” på olika sätt? Roligast överlag är emellertid fallen med Apollo och Athena. De är lite mer intuitiva än Phoenix fall. Man får interagera med händelseförloppet mer i dessa.

Det finns mängder av knäppskallar som en hårdrocksdiggande munk. Dialogen är stundtals skruvad. Musiken är ofta fantastiskt. Så grunden finns där och allt sammantaget ger en bra grundatmosfär. Ändå är jag bara delvis nöjd med Spirit of Justice. Varför? Jo, det finns så otroligt mycket prat runt omkring som egentligen inte tillför spelet någonting. Det gör att rättegångar och undersökningar drar ut på tiden in i det oändliga känns det som. Ett rappare tempo hade verkligen inte skadat. Jag kan ta den tredje episoden som exempel. Jag klockade inte den, men gissar att den tog nästan sex timmar. Det kändes mycket mer än så. Episoden handlade stundtals om allt annat än vad som var viktigt för fallet.

Jag är övertygad om att många tycker att Phoenix Wright: Ace Attorney – Spirit of Justice är ett underbart spel. Detta då spelet står på en stabil grund. Jag tycker dock att allt kringsnack tar över för mycket. Med ett rappare tempo hade slutbetyget kunnat bli riktigt högt. Nu landar emellertid betyget på en svag sexa.

• Står på en stabil grund
  • Intressanta rättsfall
  • Viss interaktion i Apollo and Athenas fall