Pikmin 3

Av i i Recensioner, 2 Mer

Pikmin 3

Att kraschlanda på en fjärran planet är inte lätt. Fråga Charlie, Alph och Brittany. Fast de har tur som får hjälp av söta, vandrande blommor som lyder minsta vink.

Pikmin och dess uppföljare Pikmin 2 var populära spel till Nintendos lila spelkub GameCube. Det var dock ganska längesedan dessa spel gavs ut, 2002 respektive 2004 närmare bestämt. Pikmin 3 var först tänkt att släppas till Nintendo Wii, men ägare av denna konsol fick nöja sig med att de två första Pikminspelen gavs ut i remakeversioner till Wii. Pikminfans har därför fått vänta ända tills nu, elva år efter det första spelet, på en uppföljare.

Planeten Koppai har stora problem med överbefolkning och matbrist. Därför söker man efter en ny planet med bättre förutsättningar att mätta befolkningen. Flera rymdsonder sänds ut och en av dem hittar en planet vid namn PNF-404, 279 000 ljusår från Koppai. Vid inträdet i atmosfären till PNF-404 kraschar dock rymdsonden SS Drake och den tre personer starka besättningen hamnar på olika platser på planeten. Nu gäller det att återförena besättningen, laga SS Drake och fixa mat. Utan fruktjuice dör nämligen besättningen.

Grunden i Pikmin 3 är väldigt lik föregångaren, fast det finns en hel del förbättringar under ytan. Bland annat finns tre besättningsmän som fungerar som ledare istället för två, kontrollen är lite annorlunda och det finns nya pikminer som kan flyga och krossa sten.

Som sagt, grunden är emellertid densamma sedan de tidigare spelen i serien. Du styr en liten armada av gulliga, blomliknande varelser som gärna ställer upp vid din sida. Du kan maximalt ha 100 pikminer i din kontroll samtidigt, men du kan lagra fler i en trebent rymdkapsel kallad Onion. Pikminerna har olika färger och varje färgtyp har speciella egenskaper. De blå är vattentåliga medan röda är flamsäkra. Grå, stenformade pikminer är jättehårda och rosa kan flyga.

När du visslar på dina pikminer kommer de direkt till dig och du kan sedan befalla dem att göra olika saker. Det kan exempelvis vara att anfalla andra, mindre snälla varelser eller att bryta ner en vägg som är i vägen. Givetvis måste du utnyttja pikminernas egenskaper på bästa möjliga sätt för att ha en chans att klara problemen du ställs inför. Jag kan ta första bossfighten som exempel. Här kastar man först stenpikminer på en larv vilket krossar dess skyddshölje. När sedan larven exponeras så kastar du dit röda pikminer.

Stöter du på eldsprutande varelser är givetvis de flamsäkra, röda pikminerna bra att använda medan gula pikminer som står emot elchocker används för att laga elledningar och ha sönder elektriska stängsel. De kan dessutom kastas högre upp än flera andra pikminer vilket gör att de når områden som exempelvis inte röda pikminer kan nå.

Man kan hela tiden skapa nya pikminer genom att ta frökapslar och dödade varelser till rymdkapslarna Onion. Då planteras nya plantor som du rycker upp varvid de ansluter till dig. Du måste också leta reda på olika frukter som du tar till SS Drake där det skapas fruktdrycker. Eftersom det går åt en fruktdryck per dag så måste du se till att förrådet inte sinar.

De genomgående temana i Pikmin 3 är problemlösning och samarbete. Du måste lösa alla problem och det kan du inte göra ensam utan pikminerna gör som sagt grovjobbet. Man måste dessutom få de tre ledarna att samarbeta med varandra. En ledare kan ta hand om en grupp pikminer och lösa vissa problem på en plats medan en annan tar andra pikminer på en helt annan plats. Ett exempel, du kommer fram till en å, men bron är sönder. Då kastar du över en ledare till andra sidan ån samt ett antal pikminer för att laga bron över ån.

Problemen är stundtals kluriga och om man inte använder flera ledare åt gången är det inte säkert att man kan klara problemen, eller så hinner man inte fixa allt som ska göras innan dagen är slut, eller så tar juiceförrådet slut. Visserligen finns det ingen tidsgräns för att klara olika uppdrag, men om man inte tillräckligt snabb så kan man ställas inför omöjliga utmaningar då mängden frukt är begränsad. Hamnar man i ett dödläge kan man tvingas spela om någon eller några dagar. Risken för att köra fast är emellertid inte speciellt stor och antagligen kommer många hardcorespelare att tycka att Pikmin 3 kunde ha varit mer utmanande.

Vid varje dags slut måste man se till att samtliga pikminer är samlade, antingen under rymdkapslarna eller under en besättningsmans befäl. Är de fria så kommer nattens faror obönhörligen att döda dem.

Man kan spela med antingen en gamepad, Wii-kontroll eller en pro handkontroll. Men eftersom kartan visas på gamepadens skärm så är det enklast att använda den. Om teven blir upptagen kan man enkelt växla så att spelplanen syns på pekskärmen istället. Kontrollen funkar riktigt bra och det är lätt att styra de söta pikminerna. Jag önskar dock att kontrollen gjorts lite mer avancerad så det hade varit lättare att kalla på pikminer i önskad färg eller att man kunnat kasta flera pikminer åt gången.

Eftersom mycket handlar om samarbete i Pikmin 3 så är det riktigt kul för två personer att spela tillsammans. Tyvärr kan själva berättelsen inte spelas i ett samarbetsläge vilket är jättesynd. Jag tror att det hade kunnat bli en riktig hit med två som spelar igenom storyn. Nu får man nöja sig att spela diverse uppdrag tillsammans vilket i och för sig är kul. Man kan också tävla två om att hitta bingokort. Jag saknar emellertid spel över internet. Ni får nämligen nöja er med att samsas framför teven. Bingostriden hade passat utmärkt som onlinespel och att samarbeta online hade också varit en given hit.

Pikmin 3 är ett riktigt vanebildande spel som inte bara är snyggt utan också kul och utmanande. Speciellt läckert tycker jag att vissa av fiendevarelserna är. Det enda som jag egentligen tycker är riktigt svagt med spelet är avsaknaden av onlinespel. Sen kommer antagligen vissa av er som gillar snabb action att tycka att tempot i Pikmin 3 är lågt, men det är en del av spelets charm.

Det Bra

  • Vanebildande
  • Gulliga och häftiga pikminer
  • Samarbete
  • Häftiga varelser

Det Dåliga

  • Inget onlinespel
  • Inget samarbetsläge i storyn
  • Kunde ha bjudit på en större utmaning
  • En mer avancerad kontroll vore bra
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi