Pixeljunk Shooter

Av i i Recensioner, 3 Mer

Pixeljunk Shooter

Pixeljunk Shooter fick strålande recensioner när det släpptes till Playstation 3. Nu har det blivit datorns tur. Håller spelet måttet för dem som hellre spelar datorspel?

Nu finns ännu en del av Pixeljunkserien på Steam. Denna gång är det Pixeljunk Shooter som har fått sig en konvertering och på så vis blivit del av Steams enorma bibliotek. Vad man dock bör veta är att det rör sig om en ren konvertering och att man därför inte bör förvänta sig några speciella förändringar.

Pixeljunk Shooter är uppbyggt på ett sätt som skiljer sig en hel del från andra skjutarspel och är lite mer äventyrligt inriktat än vad det är ”shooterinriktat”. Vad detta innebär är att man som spelare inte huvudsakligen fokuserar på att skjuta ner hundratals fiender åt gången, utan snarare på att utforska omgivningen. Spelets utmaning ligger alltså inte huvudsakligen på att skjuta ner mängder av fiender och hålla sig undan inkommande skott, utan istället på att navigera de många olika banor spelet har att erbjuda.

I spelets alla världar och banor befinner man sig under jord, där man ska försöka rädda gruvarbetare som enligt spelets handling av olika själ blivit strandsatta i underjordens många grottor. Som spelare styr man ett ubåtsliknande skepp som besitter all modern utrustning som krävs för att ta sig fram under jord. Med hjälp av diverse skjutvapen försvarar man sig mot olika fiender och tackvare en änterhake kan man plocka upp alla de gruvarbetare som blivit strandade. Varje bana består i sin tur av olika sektioner där man först behöver rädda alla befintliga gruvarbetare innan man kan ta sig vidare till nästa sektion.

I varje sektion får man med hjälp av både skjutvapen och änterhake manipulera omgivningen för att ta sig fram. Man kan med hjälp av sina skjutvapen skjuta upp porösa väggar och med hjälp av änterhaken plocka upp diverse föremål för att sedan använda dem till sin fördel. Nere i gruvorna stöter man på allt från flytande magma till vattenansamlingar och andra okända vätskor. Alla olika vätskor kan man på olika vis få att interagera med varandra och på så vis bilda nya vägar som sedan hjälper en att ta sig till de strandade arbetarna och så småningom även till gruvornas utgång.

Interaktionerna mellan de olika vätskorna är intressanta och snyggt utförda. Fysiken ser tilltalande ut och hur vätskorna är tänkta att användas känns oftast väldigt logiskt. Att nyttja vatten för att få magman att stelna och sedan skjuta sönder den för att passera är ett av många sätt att kombinera de olika vätskorna på. Man kan exempelvis även använda magma för att smälta is eller hälla vatten på befintlig is för att större isansamlingar. De många lösningarna man kan komma fram till känns väldigt kreativa och roliga, vilket driver en till att fortsätta utforska.

Kontrollen är även den lättförståelig och enkel att lära sig, den är nämligen uppgyggd precis som så många andra moderna skjutarspel. Man styr skeppet med vänster styrspak och siktar med höger. Skjuter gör man med höger axelknapp och vänster axelknapp används för att avfyra änterhaken. Detta simpla upplägg gör spelet ännu lättare att greppa samtidigt som det ger spelaren utrymme att fokusera på det som är kul, nämligen problemlösningen och utforskningen.

Pixeljunk Shooter är i övrigt ett stiligt spel, framförallt på ett simpelt och stilrent vis. Det är dock huvudsakligen de olika vätskornas animationer som får det hela att se lite extra iögonfallande ut. Musiken passar i sin tur perfekt till spelets stil, den är skriven och komponerad av gruppen High Frequency Bandwidth, som har bra koll på vilken typ av ambientmusik som passar till denna typ av spel.

Sammanfattningsvis finns det inte mycket att klaga på när det kommer till Pixeljunk Shooter. De få klagomål man skulle kunna ha är att det i denna konvertering inte ingår något nytt, att det bara är några timmar långt och att det rent multiplayermässigt inte finns mer än ett samarbetsläge att välja på. Detta läge är dock väldigt underhållande och öppnar upp för en hel del unika samarbeten. Dessutom går singleplayerläget att förlänga upp till omkring tio timmar om man bestämmer sig för att samla spelets alla föremål. Spelet kostar dock sidan inte mycket mer än hundra kronor, vilket väger upp en del av nackdelarna.

Det Bra

  • Finurlig problemlösning
  • Rolig utforskning
  • Stilrent snyggt

Det Dåliga

  • Inget multiplayer utöver samarbete
  • Lite kort
8

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN