Disney Infinity 2.0

Av i i Recensioner, 10 Mer

Disney Infinity 2.0: Play Sets

Play Sets består av ett grundpaket och därtill ett antal figurer som man kan köpa extra. Du måste dock ha ett grundpaket innehållande spelet och basen för att kunna spela ett Play Set. I dagsläget finns tre Play Sets – Marvels The Avengers Play Set, Marvels Spider-Man Play Set samt Marvels Guardians of the Galaxy Play Set. Jag har testat de två senare.

Tänk på att du bara kan spela med en figur som ingår i ditt Play Set. Disney Original figurer går exempelvis inte att spela med i något av dessa Play Sets. Nova som ingår i Spider-Man Play Set är dock fullt spelbar i samtliga tre Play Sets.

De två Play Set jag testat består av två figurer, och en genomskinlig trofé. Det är trofén som innehåller spelet som är unikt för de båda Play Seten även om vissa drag är lika. Likheterna mellan spelen är inte alls lika slående som det var mellan minispelen i de båda grundpaketen. Därför känns de båda spelen ändå som två unika spel. Båda spelen varar hyfsat länge. Det plus att det finns två figurer och att Play Seten inte kostar mer än 350:- vardera gör dem ovanligt prisvärda.

Både Spider-Man och Guardians of the Galaxy Play Set bjuder på mängder av underhållning och är riktigt actionfyllda. Allt är välgjort och snyggt. Ja, snyggt för att vara ett barnsspel, men grafiken håller inte samma klass som de flesta vuxenspelen. Förutom själva huvuduppdragen finns även en mängd sidouppdrag i båda spelen. Vissa är för en spelare medan du kan bjuda in en kompis att tävla mot i andra uppdrag. Uppdragen håller lite ojämn kvalitet, men är ett välkommet inslag för att förlänga speltiden. Den tävlingsinriktade kan dessutom försöka slå sitt eget high score på de olika banorna. Är du samlare finns dessutom en hel del saker att samla som ytterligare kan förlänga speltiden.

Disney Infinity 2.0: Marvels Spider-Man Play Set

Spider-Man beger sig ut på New Yorks gator tillsammans med några andra. Förutom Spider-Man finns även Nova med i själva Play Setets paket. Därtill kan man köpa Venom, Nick Fury, Iron Fist och Green Goblin som lösa figurer. Jag har inte testat fler än de två figurerna i paketet, men det känns lite konstigt att Green Goblin är spelbar med tanke på att han är skurken i dramat.

Spider-Man är riktigt kaxig i detta spel vilket gör honom kul att spela med. Hans förmåga att svinga sig fram mellan husen fungerar riktigt bra i detta Play Set. Det är också kul att kunna kasta nät mot fiender och på så sätt fånga dem. Hans spindelsinne är mycket användbart för att känna av fienden.

Den andre figuren i Spider-Man Play Set är inte lika kul som Spider-Man. Han heter Nova och är en Marvel-hjälte som jag inte vet ett dugg om. Jag har märkt att han kan flyga fortare än någon annan figur jag testat. En annan förmåga som Nova har är att han kan lyfta upp och kasta iväg fienden. Nova är också bra på så sätt att han kan spelas i samtliga tre Play Sets.

I Spider-Man Trophy som placeras på en sexkantig plats finns ett riktigt bra spel gömt, ett spel som på många sätt utklassar de minispel som finns i de två Disney Infinity 2.0 grundspelen. Spelet varar förvånansvärt länge. Detsamma gäller det andra Play Setet, Guardians of the Galaxy Play Set.

Spider-Mans och hans kompanjoners jakt på skurkar går såväl inne i olika hus som ute i det storslagna New York. Givetvis har man inte avbildat hela New York vilket gör att det bara är ett kvarter drygt mellan de maffiga skyskraporna Empire State Building och Chrysler Building. Glöm inte att ta dig ända upp på toppen av dessa skrapors spiror. Där väntar en fantastisk utsikt samt överraskningar.

Jag gillar verkligen den fart och fläkt som Spider-Man Play Set bjuder på. Samtidigt kan man stanna upp och ta det lite lugnt medan man begrundar hur snyggt man återskapar delar av New York. Spider-Man Play Set är helt enkelt ett toppenset.

Betyg: 9/10

+
Fart och fläkt
Spider-Man är underbar
Bra uppdrag
Välgjort
Manhattan är snyggt

Nova är inte lika bra som Spider-Man

Disney Infinity 2.0: Marvels Guardians of the Galaxy Play Set

Som sagt är spelet har Guardians of the Galaxy Play Set i grunden samma spelmotor som Spider-Man men jag tycker ändå att skillnaderna är så påtaliga att de känns som olika spel.

I Guardians of the Galaxy möter du Star-Lord och Gamora. Dessutom kan du köpa figurerna Yondo, Ronan, Roccet Raccoon och Drax. Jag har bara testat figurerna som följer med paketet.

När Guardians of the Galaxy anländer till moderskeppet Knowhere med den ovärderliga artefakten Infinity har de ett helt upptåg av fientliga skepp i hälarna. De lyckas ta sig in i moderskeppet och nu måste Guardians of the Galaxy köra ut alla fiender. Det är upptakten till ett intensivt actionspel där det blir mycket skjuta av för att rädda moderskeppet.

Jag gillar att spela som Gamora betydligt mer än med Star-Lord. Det är en tjej som får de flesta män att blekna vid en jämförelse. Hon kan rusa fram och tackla alla fiender i vägen. Hon har vapen med sökarskott som gör att man inte behöver sikta speciellt bra. Dessutom kan hon som universums starkaste kvinna lyfta jättetunga föremål. Sen ska jag inte glömma att nämna hennes starka avslutningar i form av komboattacker.

Star-Lord är inte dålig han heller, även om det är roligare att spela som superkvinnan Gamora. Han har olika plasmaattacker som kan träffa flera fiender. En tuff attack är plasmakanonerna som han kan placera ut och som hjälper honom i striderna. Han har också en förmåga som gör att han kan hoppa högre och längre, men den är lite svåranvänd. Hans raketskor som gör att han kan glidflyga är användbara, men de imponerar inte speciellt mycket.

Guardians of the Galaxy Play Set är ungefär lika bra som Spider-Man Play Set, men det är ännu mer actionfyllt. Här finns inga fantastiska vyer, men spelet imponerar ändå. Man har lyckats jättebra med att skapa rymdstrider inuti ett stort moderskepp.

Betyg: 9/10

+
Grym action