PlayStation All-Stars Battle Royale

Av i i Recensioner, 2 Mer

PlayStation All-Stars Battle Royale

Kändisar från Playstations spelvärldar drabbar samman. Vem är den bäste fightern? Är det någon av tuffingarna Kratos eller Dante? Eller en outsider som Sackboy eller Fat Princess?

När GameElites skribent Thomas Helsing testade PS3-versionen av PlayStation All-Stars Battle Royale så hade han tyvärr ingen möjlighet att även testa Vita-versionen. Läs gärna hans recension då den bland annat berättar om konkurrerande spel vilket jag utesluter i min recension då jag inte har tillräcklig erfarenhet av dessa.

Om du redan köpt PlayStation All-Stars Battle Royale till PS3 så vet du säkert att du får en nedladdningsbar Vita-version på köpet, vilket jag tycker är generöst av Sony. Oavsett om du spelar på PS3 eller Vita så kan ni möta varandra antingen via ett lokalt spel eller online.

Det första jag noterade när jag startade ett spel var att det inte fanns någon hälsomätare. Istället har utvecklarna satsat på en AP-mätare där AP står för All-Stars Points. Mätaren laddas när man lyckas med en attack. När mätaren är fulladdad får man tillgång till en kraftfull specialattack. Om du fortsätter fylla mätaren kan du nå ytterligare två nivåer av attacken. Högre nivå innebär givetvis kraftfullare attack som dessutom är snabbare. Därför står valet ofta mellan om man ska fortsätta samla AP eller om man ska utlösa attacken på en lägre nivå. Specialattackerna, och då speciellt nivå två och tre, är inte enbart kraftfulla, det är dessutom svårt att parera dem och därmed undvika att bli träffad. En nivå tre attack innebär stor skada och attacken är nästan omöjlig att parera.

I PlayStation All-Stars Battle Royale kan du fightas med ganska många av karaktärerna från Playstations historia. Här finns exempelvis Ratchet från Ratchet & Clank, Sackboy från LittleBigPlanet, Sweet Tooth från Twisted Metal och Kratos från God of War. En viktig detalj i fightingspel är att ingen ska sticka ut och vara bättre än de andra. Här tycker jag att utvecklarna lyckats bra. Du kommer säkert att hitta någon eller några favoriter beroende på din spelstil, men ingen känns bättre än någon annan, kanske lite med undantag från Ratchet. Hans specialattack kändes väldigt kraftfull redan på första nivån.

Ett fightingspel är oftast som bäst när man får chansen att spöa sina kompisar. Så är det även med PlayStation All-Stars Battle Royale. Det finns visserligen ett enspelarläge, men det känns mest som en uppvärmning inför att spela mot kompisar. I arkadläget har varje hjälte sin egen kampanj. Man får lite bakgrund om sin kämpe innan man spelar igenom några få banor. Kampanjerna slutar sedan med en bosstrid. Varje enskild kampanj är ganska kort men å andra sidan finns det ganska många kämpar vilket gör att den sammanlagda tiden för alla småkampanjer trots allt blir några timmar.

Man slåss mot upp till tre motståndare samtidigt. Det gör att det kan bli ganska rörigt. När det sedan händer en massa på banorna, som i sig inte behöver ha något med de fyra kämparna att göra, är det lätt hänt att man tappar fokus. Ibland zoomas dessutom banorna ut ganska kraftigt vilket gör att karaktärerna blir irriterande små.

Banorna är verkligen detaljrika och variationsrika. Det är en skön känsla att färdas till banor som hämtat inspiration från flera kända Playstationspel. Ena stunden kan man slåss på ett stort transportplan hämtat från Uncharted för att i nästa hamna i en krigsscen inspirerat av Resistance eller i en färgglad och lugnare värld hämtad från LocoRoco.

Innan man börjar med själva fightingen så är det lämpligt att man spelar igenom vägledningen. Här får man lära sig alla grunder i fightingen. Tre av symbolknapparna utlöser var sin attack. Genom att sedan föra höger styrspak i olika riktningar kan de tre grundattackerna varieras på olika sätt vilket ger ett bra djup i slagsmålen. Varje karaktär har sin egen uppsättning attacker som är riktigt variationsrika. Det är inte enbart simpla knytnävsslag eller sparkar utan det finns även olika typer av vapen såsom laserpistoler och gigantiska svärd. Vidare, beroende på vilken karaktär man slåss mot, så får man använda lite olika taktiker. Vissa kämpar är nämligen svagare mot någon attacktyp medan de ganska effektivt kan blockera andra. Därför gäller det även att tänka taktiskt om man vill bli riktigt skicklig.

Det finns bra flerspelarmöjlighetet i PlayStation All-Stars Battle Royale. Man kan bjuda in upp till tre kompisar att slåss antingen lokalt eller online. Det kvittar som sagt om kompisarna har PS3 eller Vita. Förutom enstaka matcher kan man även spela turneringar som sträcker sig över några veckor. Dessa turneringar är ett kul inslag där man som extra krydda kan se hur man stiger i rank och förhoppningsvis vinner något kul och inspirerande pris i slutändan. Tyvärr går det inte att spela turneringarna över 3G utan du måste vara ansluten till ett WiFi-nät.

Grafiken i PlayStation All-Stars Battle Royale testar verkligen Vitans gränser. Allt är vansinnigt snyggt. Alltifrån kämpar till banor är utmärkt designade. Tack vare att banorna utspelar sig i en mängd olika spelmiljöer så har utvecklarna tvingats variera sig vilket dom gjort på ett utmärkt sätt.

PlayStation All-Stars Battle Royale är ett riktigt kul fightingspel som glänser när man utmanar en eller några kompisar. AP-poängsystemet sätter en smakfull krydda åt fightingen. Extra plus i kanten för att Vitaspelare även kan utmana de som spelar på PS3.

Det Bra

  • AP-mätaren med specialattacker
  • Bra variation
  • Härlig grafik
  • Att utmana kompisar
  • Vitaspelare kan spela mot PS3

Det Dåliga

  • Stundtals svårt att hålla fokus, speciellt när kämparna är väldigt små
  • Enspelarläget kunde ha varit roligare
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq