Playstation Vita

Av i i Recensioner, 2 Mer

Playstation Vita

Förhandssnacket kring Playstation Vita handlade mycket om att denna handburna konsol skulle vara en riktig monstermaskin med mängder av finesser och prestanda likt en PS3:a.

Då är givetvis frågan: Stämmer detta? Eller var det bara ett sätt för Sony att öka förväntningarna inför releasen? Faktum är ju att Playstation Portable sålt dåligt den senaste tiden och att Sony är i stort behov av att PS Vita får en bra försäljningsstart. I samband med releasen och strax därefter var det svårt att få tag på PS Vitan och flera av spelen om man inte hade förhandsbokat. Det tyder på att Playstation Vita kan ha fått en bra start, men jag vet inte då jag inte sett några siffror.

Att säga att Playstation Vita försetts med mängder av finesser är verkligen ingen överdrift. En snabb överblick säger det mesta. Fem tum stor, högupplöst touchskärm av typen OLED, kamera både fram och bak, två styrspakar, snabb processor, mikrofon, GPS och en styrplatta på baksidan är ju inte illa. Förvånande nog har skärmen inte 3D. Detta är speciellt anmärkningsvärt med tanke på att Sony gärna framhäver att många av Playstation 3-spelen kan spelas i 3D. Sony tycker dock inte att 3D-tekniken är tillräckligt välutvecklad för att platsa på PS Vitan och där kan jag hålla med. Jag saknar nämligen inte 3D-funktionen speciellt mycket.

Av releasespelen så är det nog Little Deviants det spel som bäst åskådliggör PS Vitans alla finesser, men även flera andra spel, däribland Uncharted: Golden Abyss, använder konsolens finesser flitigt. Little Deviants har utvecklats för att utnyttja och demonstrera konsolens alla möjligheter. Jag ska gå igenom dessa en efter en.

Den mest udda finessen är nog styrplattan på konsolens baksida. Den kändes lite bångstyrig till en början, men visade sig efter ett tag vara både kul och användbar. I Little Deviants används styrplattan bland annat för att höja landskapet man spelar i. Givetvis har även skärmen en touchfunktion och den fungerar bra. Utan en sådan hade nog konkurrensen från smarta mobiltelefoner, surfplattor och Nintendo DS/3DS blivit för svår.

Förutom att fotografera och filma kan PS Vitans kameror även användas i spel för så kallad förstärkt verklighet (augmented reality eller AR på engelska). Det innebär att spelet kan utspela sig i exempelvis ditt vardagsrum vilket kan vara riktigt kul. Jag tar återigen Little Deviants som exempel. I ett av spelets roligaste minispel ska man skjuta ner robotar som flyger runt omkring den som spelar. En robot kan helt plötsligt dyka upp bakom spelarens rygg och han eller hon måste då vända sig om för att skjuta ner fienden. Kamerorna imponerar inte utan har relativt låg upplösning om 640×480 punkter (VGA).

Mycket av förhandssnacket har även handlat om PS Vitans grafikkapacitet. Konsolens stora skärm imponerar verkligen och som exempel kan jag nämna Uncharted: Golden Abyss som verkligen är en fröjd för ögat. Däremot är jag inte speciellt imponerad över ljudet. Visst, ljudet är bra men med tanke på hur mycket konsolen för övrigt har utvecklats i förhållande till Playstation Portable så borde även ljudet kunnat förbättras ytterligare.

Av de många nyheterna Playstation Vita bjuder på så tror jag att de dubbla styrspakarna kommer att uppskattas mest hos många gamers. Spakarna är mycket bra och slår den hos Nintendo 3DS med hästlängder. Dessutom innebär dubbla spakar en klar fördel i FPS-spel (first person shooter) och andra spel där man behöver styra kameran.

Precis som handkontrollen till Playstation 3 så har Playstation Vita försetts med rörelsekänsliga sensorer, kallad Sixaxis, som gör att konsolen märker av när den lutas i olika riktningar. Med hjälp av dessa sensorer kan man exempelvis styra racingbilar. Känsligheten har förbättrats gentemot PS 3:ans handkontroll.

I dagsläget finns Playstation Vita i två versioner – med eller utan 3G, alltså med eller utan mobilt bredband. Prisskillnaden är ungefär 500 kr där den utan 3G kostar runt 2500 kr. Båda versionerna har försetts med trådlöst nätverk med vars hjälp man bland annat kan spela spel, titta på rankinglistor och ladda ner demofilmer samt spel.

Batteritid är fullt okej med tanke på hur mycket lull lull konsolen erbjuder. Oberoende mätningar visar att batteritiden ligger runt fyra timmar.

Du som äger såväl en Playstaion Vita som en Playstation 3 kan skatta dig lycklig. Man ska kunna fortsätta spel som man börjat på PS 3:an på PS Vitan. Dessutom ska du som äger en bärbar konsol kunna spela mot en person som kören PS3:a.Det fungerar än så länge enbart i Wipeout 2048, ett spel som jag inte testat. Därför vet jag inte hur bra detta fungerar.

Playstation Vita bjuder även på bra multiplayermöjligheter där man kan spela via trådlöst nätverk, eller om du köper 3G-versionen, över mobiltelefonnätet. Near är en social funktion som jag ännu inte lyckats få grepp om. Med denna funktion kan man se hur personer i ens närhet presterar i olika spel men det tycks inte användas i så många spel ännu.

Nu är givetvis ingen konsol bättre än dess spel. Playstation Vitas spelutbud var imponerande redan vid debuten. Det fanns redan då ett hyfsat stort utbud av spel och jag har testat flera spel som imponerat på mig och variationen i spelutbudet var bra. Även framtiden ser ljus ut med många spel som är under utveckling.

Hur kommer då PS Vitan att klara sig i framtiden? Det är svårt att sia om. Priset är ju betydligt högre än för Nintendo 3DS vilket kan vara en nackdel. Dessutom förutspår många experter att marknaden för de bärbara spelkonsolerna kommer att krympa. Konkurrensen från de smarta telefonerna och surfplattorna är stor och lär öka än mer. Det är mycket lätt att när man får några minuter över plocka fram mobilen och spela en stund. Dessutom kostar mobilspelen bara en bråkdel av vad spel till Playstation Vita gör. Även om de flesta konsolspel är mycket mer avancerade än mobilspel så tror jag att priset för spelen måste sänkas kraftigt.

Att man kan köpa PS Vitans spel i såväl butik som i Sonys egen nätshop, PS Shop, är förstås en fördel. Det är ofta något billigare att ladda ner ett spel men vid nedladdning så måste spelet lagras på ett minneskort och det kan bli dyrt. Sony är oförskämda nog att använda egna minneskort och inte standard (såsom SD micro) vilket gör korten betydligt dyrare än vad de behövt vara. Ska du ladda ner många spel behöver du ett stort minneskort (jag rekommenderar då 16 GB som kostar 450:- i dagsläget). Jag räknade på tre spel och jämförde pris för nedladdning och pris vid köp över butik på internet. Räknar man med kostnaden för lagring på minneskort blev faktiskt samtliga tre spel dyrare att köpa i PS Store än som fysikt exemplar via butik (frakt är medräknad). Det tycker jag är riktigt dåligt med tanke på att man varken får tryckt manual, spelkassett eller fodral.

Jag är mycket imponerad av hårdvaran i Playstation Vita. Konsolen är överlägsen sin konkurrent Nintendo 3DS i nästan allt. Den enda funktion som Nintendo 3DS egentligen slår PS Vita på fingrarna med är 3D-funktionen. Jag saknar dock inte 3D hos Playstation Vita då tekniken ännu inte är tillräckligt välutvecklad. Med tanke på PS Vitans råstyrka och finessrikedom är högsta betyg verkligen välförtjänt. Dessutom är spelutbudet redan i dagsläget ganska stort och många spel är riktigt bra. Det gör konsolen väl värd att investera i.

Kontroll

Främre pekskärm: 5 tum (16:9), 960 x 544, ca 16 miljoner färger, OLED
Bakre styrplatta med flerpeksfunktion: kapacitiv typ
Främre kamera
Bakre kamera
Sensorer: Sexdimensionellt sensorsystem (tredimensionsgyroskop, tredimensionsaccelerometer) och elektronisk tredimensionskompass
PS-knappen
Strömknapp
Riktningsknappar: uppåt/nedåt/höger/vänster
Symbolknappar: triangelknapp, cirkelknapp, X-knapp, fyrkantsknapp
Axelknappar: höger/vänster
Högerspak, vänsterspak
Startknapp
Select-knapp
Volymknappar (+/-)
Inbyggda stereohögtalare
Inbyggd mikrofon

Prestanda

Processor: ARM® Cortex™-A9 core (4 kärnor)
Grafikkort: SGX543MP4+
Huvudminne: 512 MB
VRAM: 128 MB
Främre pekskärm: OLED-skärm med flerpeksfunktion, kapacitiv typ
Kamera, bildhastighet: 120 fps vid 320 x 240 (QVGA), 60 fps vid 640 x 480 (VGA)
Kameraupplösning: Upp till 640 x 480 (VGA).
Inbyggt litiumjonbatteri: DC 3,7 V, 2210 mAh.
AC-adapter: DC 5 V
Temperatur för operativmiljön: 5–35 °C

AV-innehållsformat som kan användas

Musik: MP3 (MPEG-1/2 Audio Layer 3), MP4 (MPEG-4 AAC), WAVE (linjär PCM)
Videor: MPEG-4 Simple Profile (AAC). H264/MPEG-4 AVC High/Main/Baseline Profile (AAC)
Foton: JPEG (Exif 2.2.1), TIFF, BMP, GIF, PNG

Håll dig uppkopplad

Inbyggd GPS: endast 3G-/Wi-Fi-modeller
Funktioner för trådlösa platstjänster
Trådlös kommunikation
Anslutning till mobilt nätverk: endast 3G-/Wi-Fi-modeller
3G-modem (datakommunikation): HSDPA/HSUPA, GSM/GPRS/EDGE.
Mobilt nätverk: IEEE 802.11b/g/n (n = 1×1) (Wi-Fi) (Infrastrukturläge/Ad hoc-läge)
Bluetooth: 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP)

Produktstorlekar

Externa mått: ca 182,0 x 18,6 x 83,5 mm (bredd x höjd x djup) (provisoriskt, exklusive den maximalt utskjutande delen)
Vikt: ca 279 g (3G-/Wi-Fi-modell)/260 g (Wi-Fi-modell)
PlayStation Vita-kortplats
Minneskortsplats
SIM-kortsplats: endast 3G-/Wi-Fi-modeller
Fleranvändningsport: USB-datakommunikation, likströmsingång, ljud [stereo ut/mono in]
Hörlursutgång: stereominikontakt för ljus (stereo ut/mono in)
Tillbehörsport

Det Bra

  • Imponerande finessrikedom
  • Muskelknutte
  • Härlig skärm
  • Multiplayermöjligheterna
  • Designen
  • Många spel

Det Dåliga

  • Dyra spel
  • För liten skillnad i pris mellan fysiskt exemplar av spel och nedladdning
  • Minneskorten är inte av standardtyp
  • Nearfunktionen fungerar inte så bra
  • (Ingen 3D)
10

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq