Pokémon Ultra Moon

Pokémon Ultra Moon

’Gotta catch em all once again’. Återigen är det dags att fånga, samla och strida med världens mest kända (och gulligast?) monster – Pokémon.

Pokémon Ultra Moon från Nintendo är en utav två nya spel i en sen tidigare imponerande samling i det universum som är Pokémon. Med tanke på att Ultra Moon och dess syskon Ultra Sun i huvudsak är en uppdaterad version av de tidigare spelen Sun och Moon (Nintendo DS) så kan det vara bra att veta lite om vad som skiljer spelen från sina föregångare.

Redan i början av spelet märks det nya innehållet väl, framförallt har storyn uppgraderats jämfört med Moon. Även om den är väldigt lik så har vissa aspekter ändrats och jag känner själv att den nu är mer strömlinjeformad, även om det tog mig över 30 timmar att ta mig igenom hela. Mer fokus har nu lagts på storyn kring legendariska Pokémon och bakgrundshistorien kring dessa. Flera nya karaktärer introduceras vilket gör att storyn verkligen tar spinn. Framförallt är det den nya Ultra-Recongruppen som interagerar med dig som spelare och öppnar upp mer kunskap kring Ultra-maskhålens expansiva ursprung. Det gör att det relaterar mer till storyn än tidigare. Personligen gillar jag verkligen de olika maskhålen eftersom de bröt upp storyn i mer hanterbara delar samtidigt som det fyller ut bakgrundshistorien jämfört med tidigare titlar, vilket jag gärna ser även i framtida spel.

Genom spelet kommer du att stöta på diverse minispel som faktiskt är relevanta till storyn och inte bara är tillagda för att ge spelaren något extra att göra. Exempelvis är Mantine surfing ett otroligt beroendeframkallande och något irriterande minispel där du kan surfa på vågor för att samla poäng. Dessa kan du sedan byta in mot olika belöningar. Det här minispelet är ett klassiskt exempel på något du antingen kommer att älska eller hata, själv tyckte jag att det kontrollerna var besvärliga och med bristande förklaring, men som tur är behöver du bara spela det en gång. Totem stickers är också en ny funktion som erbjuder en helt ny aspekt av att samla allihopa och du finner dem genom hela spelet och de gömmer sig till exempel bakom hus och träd. Det är en bra idé att samla dessa då belöningen av att byta in dessa är en Totem Pokémon och jag fann nöje i att samla dessa stickers, men det blev något tradigt.

Allt som tidigare Pokémonspelare känner till och gillar med multispelarfunktionen är tillbaka med större och bättre aspekter. Först och främst är de grundläggande trading- och battle-funktionerna inkluderade. World Trade Center och spelets Global Trade System gör det kul att samla specifika Pokémon till framtida laguppställningar och ger en intressant insyn i den konkurrens som finns. Alla olika battle-lägen från finns med tillsammans med en ny funktion som kallas Battle Agency vilket är väldigt intressant och ger en nostalgisk känsla av de gamla Pokémon Stadium-spelen på Nintendo 64. I Battle Agency kan du välja en Pokémon att börja med men resten av ditt lag bildas av andra spelare som du hittar i Festival Plaza, vilket är navet för spelets multispelarfunktion.

Du kan också samla Festivalmynt när du spelar med andra spelare eller tar del i uppdrag. Jag gillar verkligen den här aspekten av spelet då det främjar social interaktion, vilket jag känner att tidigare spel brister i. Med Festivalmynten kan du ta del utav flertalet funktioner som kan förbättra dina Pokémon, till exempel en hoppborg som ökar deras tillgivenhet och lycka eller läskiga hus och lotterier som kan ge dig sällsynta föremål. Festival Plaza är ett expansivt område och du kan välja vilka affärer du vill lägga till allt eftersom du avklarar olika milstolpar i spelet. Jag tycker själv väldigt mycket om den här delen av spelet och det är något jag kommer tillbaka till ofta.

För att sammanfatta så tycker jag att Pokémon Ultra Moon är ganska roligt även om det blir något långdraget och storyn drar ut mer än väntat. Dock kan mitt val av första Pokémon ha bidragit till att det tog tid då jag hade haft större nytta av en annan typ än den jag först valde. Variationen av Pokémon som jag stötte på var dock häpnadsväckande och jag blev överraskad av att se att nya och intressanta Pokémon fortfarande skapas med tanke på hur många som redan finns. Med det sagt så var det samtidigt en utmaning att sätta ihop ett lag med blandade typer och attacker då olika Pokémontyper gick att hitta först en bit in i spelet. Samtidigt så känner jag att alla de olika typerna och dess kombinationer sväller över i spelet. Det blir lite irriterande att behöva komma ihåg så många olika attacker och typer och hur de förhåller sig till andra med styrkor och svagheter. Jag känner också att de olika Pokémon du har att välja på i början kunde balanserats något, då det hände att jag behövde vänta en lång stund på att hitta rätt Pokémon att besegra en svår boss. På den positiva sidan så går detta att undvika med hjälp utav tradingsystemet, men samtidigt är många av de erbjudanden som andra spelare lagt upp helt befängda. Överlag så tycker jag ändå om det här spelet och skulle självklart rekommendera det till alla som gillar Pokémon, även om du redan äger tidigare titlar då de nya funktionerna har tagit spelet in i nya territorier.

• Mer att välja från
  • Intressanta tillägg och ändringar jämfört med tidigare spel
  • Sociala interaktioner