Pokkén Tournament DX

Pokkén Tournament DX

Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.

Den mycket populära spelserien Pokémon finns representerad i nästan lika många spelgenrer som Mario och hans vänner. Efter Pokémon Go, Pokémon Pinball och Pokémon Snap återstår bara Pokémon Kart och Pikachu Tennis så kommer cirkeln att vara sluten. Pokkén Tournament är ett fightningspel med ett överraskande djup för att vara ett franchisedrivet spel. Bandai Namco har samarbetat med The Pokémon Company för att skapa ett spel som mer påminner om Tekken än Pokémon i spelstilen.

Pokkén Tournament erbjuder mycket av vad man förväntar sig från ett modernt fightingspel med single player-turneringar, online multiplayer och träningsmode. Utöver vad man kan förvänta sig finns även dagliga uppdrag och ett lokalt multiplayerläge. Dagliga uppdrag är bra inslag och är bra för att hålla liv i spelet för den enskilde spelaren. Jag önskar dock att dessa uppdrag hade varit mer varierade och roligare. Det var inget som motiverade mig att logga in varje dag för att spela som i exempelvis Hearthstone.

Spelets upplägg var för mig annorlunda från många fightingspel jag testat tidigare. Matcherna flyttar mellan ett öppet arenaläge där distansattacker blandas med att plocka powerups till ett närstridsläge som påminner mycket mer om vad man är van att se i spel som Tekken och Street Fighter. Spelets attacker är antingen kast, anfall eller kontringar med variationer på dessa. Attackerna följer ett sten-sax-påse mönster, men deras variationer och varje karaktärs ikoniska förmågor gör detta system allt annat än simpelt. När man väl fått grepp om anfall, positionering och sin karaktärs förmågor finns även uppladdade superattacker och assist Pokémons som hjälper till i striden. Allt som allt laddar detta för ett mycket djupt och utmanande fightingspel. Mycket mer än vad jag hade förväntat mig. Detta är också en svaghet för spelet då det är svårt att bara plocka upp och spela för en ny spelare. Särskilt vid de tillfällen då jag spelade mot vänner i lokal multiplayer kände jag ofta att spelet förväntade sig för mycket av den som bara ville spela en snabb match. Det hade varit väldigt tacksamt att ha en förenklat fightingläge där exempelvis assists och superattacker inte fanns med.

Spelets andra styrka ligger i att ha en stor mängd spelbara karaktärer som alla är unika i spelstil, attacker och utseende. För den som är Pokémonfantast är det en spännande uppsättning spelbara karaktärer. Switch-versionen innehåller alla de karaktärer som funnits i originalspelet plus ett par arkadkaraktärer. Alla är fullt spelbara från början och det är ett stort plus. För mig som är mest bekant med de ursprungliga 150 monstren så finns det ändå en del fighters som jag känner igen. Min favorit är Pikachu som är en snabb all-rounder. Lite som Mario i Super Smash Bros.

En stor skillnad mellan originalspelet och Pokkén Tournament DX är det faktum att detta spel är till en bärbar konsol. Marknadsföringen i Japan har kretsat mer runt detta än runt nya spelbara karaktärer eller uppdaterat gameplay. Spelet stödjer lokal multiplayer dels över lokalt nätverk men även på samma skärm. Detta är en väldigt bra funktion och bör inte förbises. Jag experimenterade med att ta med min Switch och spela mot vänner med joy-con kontrollerna. Även om det var vissa problem med spelets svårighetsgrad för nya spelare var det ändå en rolig upplevelse och ett kul break i det man annars gjorde. Spelet tillåter både att spela på samma skärm eller split-screen. I split-screen läget går dock spelets frame-rate ner ordentligt.

Trenden som Nintendo verkar följa med att återutge Wii U-titlar till Switch håller i sig, men verkar inte göra folk så upprörda som man skulle kunna tro. Detta kan vara för att varje spel som släpps på detta sätt dels är väl uppdaterat och blåser nytt liv i spelet genom att kunna spelas i bärbart läge. Jag har tidigare sagt att Wii U framstår som den felande länken mellan Wii och Switch. Detta blir mer och mer tydligt då Nintendo lyfter över spel som kanske egentligen borde ha gjorts till Switch från början. Något som är en delikat balansgång är hur mycket en återutgåva som denna bör kosta. Min åsikt som konsument är att när man återanvänder stora delar av ett redan utvecklat spel som dessutom är två år gammalt så vore det lämpligt att begära ett lägre pris för en deluxeversion. Detta är dock inte fallet vare sig för Pokkén Tournament DX eller Mario Kart 8 Deluxe. Även om det är lätt att förstå varför dessa ändå säljs till fullt pris så är det i min mening beklagligt.

Sammanfattningsvis är Pokkén Tournament DX en bättre version av originalspelet. Det är ett fightingspel med mycket djup och goda multiplayermöjligheter. För den som är nyfiken finns det även i skrivande stund en demo på spelet i Nintendos eShop.

• Djupt gameplay
  • Många karaktärer
  • Bärbart och roligt