Poochy & Yoshi’s Woolly World

Poochy & Yoshi’s Woolly World

Yoshi! Denna underbara, gröna-vita dinosaurie kan du nu spela med. Fast inte bara som grönfärgad utan i alla möjliga färger. Välj själv.

I Poochy & Yoshi’s Woolly World har Yoshi tagit över rollen som plattformshjälte från Mario. Likheterna med Super Mario är många. Den främsta och mest uppenbara är att Poochy & Yoshi’s Woolly World, precis som mertalet av Super Mario-spelen, är ett sidscrollande plattformsspel. Man hoppar alltså aldrig på djupet utan alltid i två dimensioner.

Yoshi’s Woolly World såg dagens ljus sommaren 2015 till Wii U. Nu, drygt ett och ett halvt år senare, står en version till Nintendos bärbara konsol 3DS på menyn. Nu har Yoshi fått sällskap av den gulliga hunden Poochy. Denna charmiga hund är dock ingen nyhet. Nej, han fanns med i Wii U-versionen. Men, i och med 3DS-versionen introduceras Poochy som en amiibofigur. Det är en formidabelt söt amiibo helt i garn. Till och med plattan med elektroniken är inbäddad i tyg. Det är bara att applådera. Scannar man in amiibon i spelet får Poochy liv, precis som i de banor där han redan är med i. Tyvärr tycker jag inte nyttan är speciellt stor. Den lilla hundstackaren springer mest i vägen. Nej, Poochy hör bäst hemma i de banor han är gjord för.

Om du har spelat Super Mario-spel tidigare (om inte så sätt genast igång) så kommer du omedelbart att hitta likheterna med Poochy & Yoshi’s Woolly World. Jag vill faktiskt sträcka mig så långt att Poochy & Yoshi’s Woolly World är fullt i klass med Super Mario. Variationsrikedomen är som vanligt superb. Spelskaparna på Good-Feel och Nintendo har verkligen barnasinnet kvar och kan omvandla det till inte ett barnspel utan ett spel för alla.

Yoshis värld är helt underbar. Precis som titeln antyder är hela världen ullig (Woolly). Den är stickad av ull helt enkelt. I Wii U-titeln var de stickade ytorna magiska. I 3DS-versionen är det emellertid inte alltid lika uppenbart att världen är av ull. Det beror inte på att utvecklarna varit slarviga utan på att den lilla skärmen på 3DS inte inger samma möjligheter som en tv. Hur som helst har man trots begränsningarna lyckats skapa en underbar atmosfär. Det är vattenfall av trådar i olika blå nyanser. Lavamonster som sträcker sig upp ur lavan likt tygstycken. Och mycket mera. Som sagt är variationen riktigt bra där de olika världarna har olika teman.

Ibland dyker små specialsnuttar upp där banstrukturen plötsligt byter karaktär. Yoshi förvandlas till olika farkoster eller en gigantisk version av sig själv. Bland farkosterna finns ett flygplan och en ubåt. Det är kul avbräck även om jag tycker att de ordinarie bansnuttarna är betydligt roligare.

Yoshis tunga är, som vanligt, mycket användbar. Han kan sluka fiender och sedan ploppa ut dem där bak som garnbollar. Dessa är mycket användbara, men antalet är ibland begränsat. Man kan spotta dem på fiender eller skjuta garnbollar på fienderna eller andra föremål som man inte når.

Precis som i Super Mario-spelen gäller det att hitta hemliga bandelar och samla olika samlarföremål. Det kan vara klurigt att hitta allt, men belöningen är stor om man samlar alla blommor. Det låser nämligen upp en extrabana per värld. Lyckas du hitta alla gömda garnnystan stickas den Yoshi som den onde Kamek förstört ihop igen och blir levande. Dessutom kan du spela med den nyskapade Yoshin om du vill. Du kan dessutom skapa din egen Yoshi och spela med den. Det finns nämligen en liten verkstad där du kan skapa texturer och på så sätt skapa en helt unik Yoshi.

Jag har berömt Poochy & Yoshi’s Woolly World för dess variationsrikedom. Jag bör nämna att det gäller banorna, inte bossarna. Jag vet inte vad som hänt. Spel från Nintendo brukar ha fantasi- och variationsrika bossar. Inte Poochy & Yoshi’s Woolly World. Här har i princip varenda boss samma tema. Det är inte kul i längden – man ska ju trots allt besegra tolv bossar totalt. Dessutom kommer nog många vana spelare att tycka att bossarna är för enkla.

Poochy & Yoshi’s Woolly World är ganska finurligt uppbyggt för att kunna attrahera olika åldersgrupper och spelare med olika bakgrund. Är du en van spelare så söker du säkert en ganska stor utmaning. Även om Poochy & Yoshi’s Woolly World inte är världens svåraste plattformsspel så är det utmanande. Så pass utmanande att det kan bli riktigt svårt för nybörjaren. Blir spelet för svårt så har man hittat flera lösningar på problemet. Det första är att man, efter att ha dött ett flertal gånger, får möjligheten att bli odödlig. Toppen, men skyll dig själv, du får inga belöningar för insamlade föremål. Dessutom kan du köpa dig förbi en alltför svår bana.

Det finns även ett speciellt spelläge kallat Mellow Mode. Då blir allt lättare. Yoishi kan flyga, inte bara småflyga korta sträckor. Poochys valpar hjälper dig. De bildar bollar – det betyder att garnbollarna aldrig tar slut. Dessutom visar de dig diverse hemliga saker som du annars själv måste hitta. Så till sist kan du använda amiibon Poochy. Han hjälper dig, och säkerligen även gör dig irriterad. Nu höll jag på att glömma brickorna. Har du problem med lava? Köp en bricka som skyddar dig mot det. Är fienden alltför ettrig? Köp en melonbricka och spotta kärnor. Och så vidare. De här möjligheterna att göra spelet lättare kan kännas som fusk, men jag ser det som en möjlighet att anpassa spelet till den upplevelse man själv vill ha.

En gång om dagen kan man besöka Yoshis biograf. Där visas små filmsnuttar. Vissa är hysteriskt roliga, andra inte. Det gäller att du är uppmärksam. Efter filmen får du nämligen en fråga. Var tallriken som kakorna låg på rund, fyrkantig eller flerformad? Vet du?

Poochy Dash är ett spelläge där man helt och hållet spelar som Poochy. Det är ett runnerspel där det gäller att samla så många pärlor som möjligt. Har man spelat en bana en gång låses utmaningar upp som att samla ett visst antal pärlor. Här har man även nytta av Poochy som amiibo. Med den låses nämligen möjligheten upp att attackera en viss tid.

Det ska även gå att använda andra amiibos från Animal Crossing och Splatoon i Poochy & Yoshi’s Woolly World. Då får Yoshi samma mönster som amiibon.

Det är väldigt nära att jag ger Poochy & Yoshi’s Woolly World en tia i betyg. Det är ett helt underbart spel som är bländande vackert och fantasifullt som få spel. Betyget stannar dock på en nia. Bossarna är inte tillräckligt bra och det måste de vara för att jag ska kunna ge ett spel högsta betyg. Jag måste också ställa mig frågan om det är värt 200-250 kr att köpa Poochy som amiibo? Han är mycket söt, men mervärdet i spelet är mycket lågt.

Så en liten fundering som egentligen inte har någon relevans. När man kommer till en kontrollpunkt återställs hälsan. Varför får man då ibland nya hjärtan för att återställa hälsan direkt efteråt innan man haft möjligheten att tappa hälsa? Obegripligt.

• Poochy som amiibo = underbart söt
  • Spelet passar alla
  • Fantastisk grafik