Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney

Två giganter med skarpa hjärnor möts för att lösa ett mysterium med ilskna häxor och en mystisk stad. Kan de samsas och kan de lösa mysteriet innan det är för sent?

Professor Layton och Phoenix Wright är två intelligenta människor från var sin spelserie. Professor Layton är känd från spelserien som bär hans namn och han är en hejare på att lösa mysterier och olika problem. Phoenix Wright är en advokat från Ace Attorney-serien. Han är en skicklig på att vända till synes förlorade rättegångar till att istället fria sin klient. Nu möts dessa båda i ett nytt spel.

Jag har spelat flera spel med professor Layton och jag gillar dessa spel skarpt. Däremot har jag inte spelat något spel i serien Ace Attorney. Därför kan jag inte göra några jämförelser med denna spelserie. Fast, nu när jag stött på Phoenix Wright så blir jag inte alls intresserad av serien. Varför det? Jo, rättegångarna i Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney är otroligt långdragna med mycket nonsensprat och lite interaktivitet. Men, låt mig först ta allt från början innan jag berättar mer om detta.

Det sker en mystisk olycka i London. En bil kör av vägen, men kommissarie Chelmey förstår inte vad som hänt eftersom bilen hamnat högt uppe i ett träd. Därför tillkallar han professor Layton för att kunna lösa mysteriet. Layton har redan fått besök av en ung kvinna, Espella, som visar sig ha varit passagerare i bilen. Hon berättar om enögda flygande häxor och en mystisk stad vid namn Labyrinthia. Snart befinner sig professor Layton och hans ständige följeslagare, pojken Luke, i parallellstaden Labyrinthia. Hur kom de dit? Här åtar de sig att lösa mysteriet med häxorna. De träffar även på Phoenix Wright och hans assistent Maya Fey. Fast Phoenix är bagare och ingen advokat. Hur kommer det sig? När Espella anklagas för att vara häxa ställer dock Phoenix Wright upp och han visar sig ha andra talanger än bagaryrket då han är en hejare på att försvara Espella.

Nu är jag alltså framme vid en av spelets rättegångar som jag verkligen inte gillar. Grunden i rättegångarna är dock riktigt bra. Man ska presentera bevis och pressa vittnena i precis rätt ögonblick. Exempelvis, vad är det som talar för att vittnet inte talar sanning? Eller vad är det i det vittnet berättar om som motsäger tidigare vittnesmål? Du ska välja något av de bevis som lagts fram eller något alternativ som visas på skärmen och du måste vara skärpt för att lyckas. Gör du fel för många gånger förlorar Phoenix Wright sin trovärdighet och du förlorar målet. Då gäller det att du nyligen har sparat så att du slipper spela igenom en massa av rättegången igen. Att tvingas spela igenom en halvtimme rättegång är definitivt inte kul, så se till att spara ofta.

Problemet med rättegångarna är alltså inte biten där man ska lägga fram bevis eller pressa vittnena på viktiga uppgifter. Denna del är kul och det skulle jag vilja se mer av. Problemet ligger istället i att man interagerar alltför lite på detta vis. Det är otroligt mycket pladder i rättssalen under rättegångarna. En hel del av det som sägs är helt oväsentligt, men man måste ändå sitta och läsa allt och vara koncentrerad för att inte missa någon ledtråd. En rättegång kan ta en bra bit över två timmar och det är en pina att läsa allt trams. Det räcker inte med att man lagt in en del humor i såväl dialog som grafik. Ett exempel är ett vittne som försöker hugga skallen av en gigantisk fisk men fisken kontrar och knockar vittnet istället.

Höjdpunkterna I Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney ligger istället i partierna med Professor Laytons problemlösning. Han bidrar visserligen till en hel del i rättegångarna, men det är de partier som liknar de tidigare Professor Layton-spelen som är spelets styrka. Visserligen är det, precis som i tidigare spel, även en hel del dialoger även här, men de är mer överkomliga och absolut inte så irriterande som vid rättegångarna. De flyter nämligen bättre in i handlingen än mycket av nonsenspratet under rättegångarna.

På många stället ställs antingen Layton eller Luke inför olika problem som, precis som i övriga Professor Layton-spel, är välgjorda och roliga. Man tvingas tänka en hel del i de problembaserade minispel som dyker upp. De är kul och om de blir för svåra kan man köpa ledtrådar, vilket man för övrigt även kan göra under rättegångarna, för mynt man hittar i omgivningarna man undersöker.

Det finns som sagt en hel del dialoger i Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney. De flesta dialoger får man läsa själv, men under de viktigaste delarna av spelet läses de upp av skådespelare. Kvaliteten på dessa röstskådespelare är hyfsat bra, men de låter lite för lika varandra och ibland saknas tillräcklig inlevelse i rösterna.

Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney är i grunden ganska platt där karaktärerna står framför en bakgrund. 3D-effekterna varierar ganska mycket från att vara relativt obetydliga i vissa scener till att vara imponerande i andra. Snyggast var nog Tower Bridge i London som verkligen hade ett läckert djup. Det är lite konstigt att utvecklarna har varit så inkonsekventa gällande djupet i bakgrunden. Under långa partier kändes det nämligen som om jag ville stänga av 3D-effekten eftersom den är tröttande för ögonen. Sedan dök helt plötsligt ett underbart 3D-ljup upp som jag verkligen inte velat missa.

Vad ska jag då säga om Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney? Spelet har ju sina höjdpunkter såsom professor Laytons problemlösning och de delar där man fick interagera under rättegångarna var kul. Tyvärr var rättegångarna alltför ofta en pina. De var så långdragna och fulla av nonsensprat att jag skulle ha stängt min 3DS och aldrig mer startat spelet igen om det inte vore för att jag var tvungen att skriva en recension. Därför kan jag inte rekommendera Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney. Fast, om du gillar Ace Attorney-spelen så misstänker jag att du även kommer att gilla Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney.

• Bra problemlösning
  • Interaktiviteten i rättegångarna
  • En hel del humor