Project Cars

Project Cars

Efter tre års väntan är SlightlyMad Studios bilsimulator äntligen redo att bege sig ut på banan för att ta upp kampen mot jättarna Forza och Gran Turismo. Med lite manskap och en budget motsvarande en tiondel av vad senaste Forza kostade så bevisar studion att det går att producera fantastiska spel så länge kunskapen och viljan finns där.

Project Cars började sin resa genom att folk som ville se spelet komma till liv fick vara med och bidra med en summa pengar och på det viset lyckades SlightlyMad skrapa ihop runt 30 miljoner kronor. I tre år har studion jobbat tillsammans med olika experter med att försöka skapa den mest realistiska bilsimulator någonsin och de har gjort ett himla bra jobb måste jag erkänna. Genom kryphål har de lyckats undvika vissa licenskostnader vilket förmodligen är en relativt stor utgift när det handlar om att ha med många kända varumärken i samma spel. Dessa pengar har istället spenderats på att finslipa fysik, grafik och ljud vilket för mig är det viktigaste i ett spel som detta.

När det gäller simulatorer så finns det oftast en gräns över hur mycket man kan påverka som utvecklare. Bilarna måste se realistiska ut, banorna likaså. Man befinner sig i en ganska låst situation där ytterst få saker får ändras på. Det som går att jobba på är att få bilen att reagera och kännas som en riktig bil. Vi snackar bilfysik då alltså och finns inte känslan där så faller allt det andra ganska platt. För att vara ärlig så har jag alltid föredragit mer arkadlika bilspel där man kan bränna in i ett träd och ändå fortsätta racet precis som om ingenting har hänt. Jag har aldrig orkat bry mig om varvtal, lufttryck och andra siffror som ska få bilen att gå bättre runt banan. Att behöva glida i snigelfart genom varenda kurva för att undvika sladd har aldrig varit min kopp te utan jag har velat ha plattan i mattan hela tiden. Den taktiken kommer man inte långt med i Project Cars. Så jag har fått tänka om. Programmera om mig till en simulatorförare där varvtider och placeringar under förstaplatsen verkligen betyder något. Det har inte varit en lätt uppgift men jäklar i min låda vad underhållande det har varit.

Till skillnad från många andra bilsimulatorer så har du tillgång till alla bilar och banor med en gång. Ingenting behöver låsas upp eller köpas vilket är väldigt välkommet. Spelet innehåller i och för sig inte lika många bilar som de största serierna men tillräckligt många för att man inte ska sakna något. Banor finns det också gott om och innehåller det mesta man kan önska sig. Du kan välja att starta en karriär vilket går ut på att du blir draftad av ett stall i valfri bilklass och sedan kör du en säsong med dem och ju bättre du gör ifrån dig desto mer och bättre erbjudanden blir du erbjuden när säsongen väl är över. Varje tävling innehåller ett antal lopp där både uppvärmning, kvalificering och huvudlopp ingår. Självklart kan du välja att skippa de första två och gå direkt på huvudloppet men kvalificeringen är väldigt viktig för din startplacering. Eftersom jag lovat mig själv att bli simulatorförare så kör jag allt jag kan och finner mig själv gilla den taktiska aspekten och jag memorerar både kurvor och raksträckor. Till en början slirar jag runt som en bebis på ett halt vardagsrumsgolv och sistaplatsen började kännas som min bästa vän. Jag kom fram till att jag förmodligen mådde bättre som semiproffs och valde därefter att slå på lite hjälpmedel för att min bil skulle hålla sig på banan bättre. Efter en timmes pillande i menyer med rattutslag, gaskänslighet och oändligt många andra inställningar så hittade jag något som kändes perfekt för just mig. Plötsligt började jag att avancera bland placeringarna och jag jobbade mig långsamt uppåt i jakten på förstaplatsen. När jag satte min första ”bästa tid” och fick starta i pole position kändes det som att jag redan vunnit loppet. En härlig känsla och ett bevis på att övning ger färdighet.

Aldrig förr har jag ansträngt mig så hårt för att ta en kurva precis rätt och jag ersatte till och med min favoritvinkel (bakom bilen) med en vy från motorhuven just för att inte missa något viktigt. Pekfingrarna började jobba i perfekt symbios med gas och broms och innan ni dömer mig för att köra med handkontroll istället för ratt så försvarar jag mig med att jag aldrig hade orkat dra fram en sån varje gång jag ska spela. Jag trivs bra med handkontroll till bilspel och det är så jag har kört de senaste 25 åren. Project Cars gör dessutom ett ypperligt jobb med att implementera handkontrollen som substitut mot en ratt. Med rätt inställningar så måste jag säga att kontroll och fysik känns perfekt.

Angående spelets utseende så finns det absolut ingenting att klaga på. Det ser verkligen fantastiskt ut och rent tekniskt så är det en fröjd. Personligen så har jag aldrig insett skönheten med en bana omgiven av betong och läktare men jag kan absolut förstå dem som älskar sånt och då lär man inte bli besviken. Både bilar och banor ser otroligt realistiska ut och det är definitivt den snyggaste bilsimulator jag har spelat. När regnet börjar falla och dropparna börjar täcka vindrutan så börjar man verkligen förstå kraften i nutidens konsoler. Ljudet är också en klass för sig. Aldrig har en växling låtit så bra och aldrig har det känts så realistiskt att sitta i en virtuell bil när motorn varvar igång. Utvecklarna har lagt ner så mycket kärlek till detaljer som verkligen tar Project Cars upp till toppen av bilsimulatorer.

Det går såklart att spela online mot både vänner och andra ägare av spelet. Enstaka race eller turneringar startas lätt upp och jag har inte varit med om något krångel. Det går att välja klass och vilka hjälpmedel som ska vara tillåtna. De flesta lopp körs utan några hjälpmedel vilket innebär att man måste tänka på att inte köra sönder motorn vilket är ganska lätt gjort om man inte är försiktig. Du har också hela tiden koll på värmen i dina däck, oberoende av varandra. Det är mycket att hålla koll på och de race jag har kört online har jag valt att inte ge mig i kast med de inställningarna.
Du har också tillgång till Time Trial och vanlig träning för att kunna lära dig varenda kurva. Det finns också community-tävlingar för de som vill ge sig på utmaningar mot andra spelare runt om i världen.

Jag har haft enormt trevligt med Project Cars. Jag var inställd på att köra några turneringar och sedan tröttna som jag brukar göra med simulatorer. Men detta håller mig kvar tack vare sin tajta kontroll och välbyggda spelmotor. Varenda lopp känns spännande och besvikelsen är stor när jag inte lyckas kvala in på topp fem. Man har hela tiden kontakt med sitt stall som ger en tips och man har till och med hjälp av sina fans som skriver till en och visar sitt stöd. Det enda jag saknar är möjligheten att skräddarsy sina bilar med färger och liknande. Jag hade velat kunna byta färg på alla mina bilar och ha dessa som standardfärger inför varje lopp. Mest för att jag gillar att se min bil när jag kör race.

Det har varit en lång resa för Project Cars men enligt mig så har den varit värd det. SlighlyMad visar fingertoppskänsla när det kommer till fysik, designval och körkänsla vilket gör att denna lilla uppstickare går upp i pole position och lämnar de stora bjässarna med en sur känsla i magen. Spelet innehåller allt som en simulatorsucker kräver och jag har svårt att tro att någon blir besviken av detta.

• Tekniskt makalöst
  • Bra bilfysik
  • Karriärläget