Project Temporality

Project Temporality

Fungerar samarbetet med dina kompisar dåligt när ni spelar? Vill du ha en ny samarbetspartner som du kan lita på? Vad sägs då om dig själv? Ta en koll på Project Temporality om den tanken känns lockande.

Defrost Games är en oberoende utvecklingsstudio med säte i Malmö. Företaget bildades 2010 av Niklas Hansson som tidigare arbetat på Massive Entertainment (numera Ubisoft Massive) och på The Game Assembly där han lärt ut sina kunskaper till framtidens spelutvecklare. Under sina år på Massive har Niklas bland annat varit med och utvecklat Ground Control 2 och World In Conflict.

För att utveckla Project Temporality tvingades Defrost Games även att utveckla en egen spelmotor – Sparta 3. Detta eftersom spelets huvudkomponent, tidsmanipulationen, inte fungerade i de spelmotorer som finns på marknaden. Nu är deras första spel, pusselspelet Project Temporality, här.

Du är en person med det mycket anonyma namnet Number 87 och du befinner dig på en rymdstation vid en glödande Jupiter. Du är inte bara anonym utan du ingår även i ett testprojekt där du fått ett implantat inopererat i hjärnan. Allt börjar lite lugnt med att du får testa vad implantatet kan göra, men senare blir det mer allvar. Om du läser de dokument som finns utspridda i rymdskeppet så kommer du att förstå att allt inte står rätt till och du kommer att komma närmare svaret på vad som hände tidigare med testpersoner.

Project Temporality är inget dussinspel eftersom spelidén är unik. Jag kan åtminstone inte minnas något spel där man använder sig av tidskloner av sig själv, men jag kan ha fel på den fronten. Det du gör är alltså att skapa en kopia av dig själv som utför de saker du precis gjort. Man kan säga att du samarbetar med dig själv. Låt mig ta ett mycket enkelt exempel.

Du har kommit fram till en plattform som aktiveras genom att du ställer dig på en stor, röd knapp. Problemet är att så fort du lämnar knappen så stannar plattformen. Vad ska du göra? Jo, du går fram och ställer dig på plattformen och sedan går du mot knappen och ställer dig på den. Väl på knappen väljer du att backa tiden tills du åter befinner dig på plattformen. Där släpper du lös en tidsklon av dig själv. Denna klon gör det du gjorde nyss. Den går alltså och ställer sig på knappen och du kan åka iväg på plattformen.

Ibland krävs precision för att klonerna ska göra det man vill att de ska göra. Det kan exempelvis vara att man har rätt tajming för att undvika en laserstråle som sveper över rummet. Man kanske ska stanna några sekunder vid rätt tidpunkt för att laserstrålen ska skymmas av en spegel eller en pelare. Ett annat exempel på tajming är när man startar flera plattformar vid olika tidpunkter så att man kan hoppa på dem till en fast punkt på andra sidan av avgrunden. Det är verkligen mycket att tänka på. Man måste tänka på att allt man gör under ”inspelningsfasen” även utspelar sig hos klonerna.

Till en början är problemen inte speciellt svåra, men i slutet av spelet kan du ha fyra, eller faktiskt ännu fler, tidskloner samtidigt. Det blir då mycket springande fram och tillbaka och framför allt mycket backande av tiden för att antingen ångra det man gjort eller för att kunna skapa en tidsklon. Problemen i slutet av Project Temporality är alltså riktigt knepiga att lösa. Jag tycker faktiskt att det stundtals blev frustrerande att prova sig fram och gång på gång backa tiden eller att nollställa den vid en given punkt.

Project Temporality började mycket lovande. Spelet tappade dock fart efter ett tag då spelmomenten inte varierades tillräckligt. En del nya spelmoment tillkommer visserligen allt eftersom man spelar, men det känns ändå som om man gör samma sak om och om igen. Man får springa i korridorer, trycka på knappar, åka eller hoppa på plattformar samt undvika laserstrålar större del av tiden. Dessutom blev det som jag tidigare skrivit lite frustrerande svårt på vissa ställen. Om du däremot tycket att spelet är alldeles för lätt så kan du anta utmaningen att få betyget tre stjärnor på varje bana. För att klara det måste du minimera tiden som tidsklonerna är aktiva vilket inte är lätt.

Att man springer runt i ett rymdskepp där den ena korridoren är den andra lik gör inte spelet mer omväxlande utan miljön blir riktigt enformig i längden. Likaså musiken som består av slingor på några minuter vardera. Även om miljön är enformig så är grafiken faktiskt snygg. Snyggast blev det när man var i rum med fönster. Då kunde man få en fantastisk vy över en glödhet Jupiter.

Vad ska jag då skriva som slutkläm? Project Temporality bygger på en fantastiskt bra grundidé och spelet var superkul till en början. Men som jag sagt blev spelet enformigt efter ett tag och man hade kunnat lägga till så många fler spelelement än man gjort. Med andra ord har man inte förvaltat spelidén på ett så pass bra sätt som jag hoppats på. Trots alla mina negativa ord om spelet så är det fortfarande ett bra spel som kan rekommenderas.

Project Temporality släpps för digital nedladdning den 20 maj (2014) på Steam, Gamersgate och ett antal andra ställen.

• Spelidén är fantastisk
  • Kul att samarbeta med sig själv