Pyramids 2

Av i i Recensioner, 3 Mer

Pyramids 2

Pyramids 2 tar dig till en värld inspirerad av Mayaindianernas storverk. Uppgiften synes enkel – leta rätt på pyramidens nyckel och ta dig till utgången. Men är det lika enkelt i verkligheten?

Till en början är det precis så enkelt. De första banorna är mest en lärofas, men ganska snart blir allt en större utmaning – speciellt att erövra banans alla stjärnor. Pyramids är klart retroinspirerat och som jag skrev är huvudmålet att ta sig ut från pyramiden. Det gör man i plattformsbanor fyllda med problemlösning – spelet kan alltså kallas ett pusselbaserat plattformsspel.

Du är dock inte ensam utan det finns en hel del fiender och andra fällor som dödar dig direkt. Då får du starta om och som tur är blir det aldrig game over utan du kan starta om en bana hur många gånger som helst.

Du har bara ett begränsat antal rörelser. Du kan hoppa, fast bara ett steg i taget. Därtill kan du bygga och ta bort block som kan användas som trappor, golv och för att stänga inne fiender. Många fiender kan dock förstöra dina block så se upp. På vissa banor kan du dessutom skjuta.

Det finns även en begränsad uppsättning av både block och fiender. Nytt i Pyramids 2 är exempelvis apor, fällor och olika typer av brytare. Exempelvis kan man numera flytta vissa block och placera dem på brytare. En annan mycket kul nyhet som försvårar betydligt är de nivåer som utspelar sig i ett totalt mörker. Det enda som lyser upp är din fackla. Givetvis blir nivåerna svårare, men samtidigt är det spännande att inte veta vad som möter en runt hörnet.

Ditt mål är inte bara att ta dig ut från banorna utan det är bara grunden som ger dig en stjärna i belöning. För att erövra stjärna två måste du dessutom samla alla andra samlarföremål på banan. Den tredje stjärnan kan vara riktigt utmanande att vinna. Då måste du klara banan inom en viss tid som i början är ganska väl tilltagen. Senare blir det mycket tajtare med tid.

Det är dock enormt viktigt att vinna alla stjärnor. För att låsa upp en ny uppsättning av banor krävs nämligen ett visst antal stjärnor har vunnits. I början är det ganska lugnt och du behöver inte erövra alla. I slutet är det däremot inte alls lika generösa villkor. För att öppna de sista banorna måste du nämligen ha erövrat samtliga stjärnor fram till dess. Att göra det är en bedrift eftersom det innebär att du måste spela igenom varje bana på ett mer eller mindre perfekt sett. Jag har inte klarat det utan lämnar uppgiften till mer envisa och duktigare gamers än mig. Jag ser dessa banor mest som bonus för den riktigt skicklige.

Som jag skrev tidigare är Pyramids 2 retroinspirerat. Det syns i grafiken som är ganska sparsmakad men för den skull är Pyramids 2 inte helt och hållet i samma stil som gamla retrospel utan man har försökt förbättra främst grafiken något. Ljudet är däremot ingen höjdare. Spelets 3D-effekt imponerar definitivt inte utan i princip så lyfts det främre laget med block och spelare fram en aning från bakgrunden. Jag stängde dock väldigt snart av 3D-effekten när jag spelade. Den tillförde ingenting.

Till sist finns en funktion som säkert kommer att sysselsätta många i åtskilliga timmar – att skapa egna banor, dock max 27 stycken. Dessa kan du dela med dig av till vänner och icke bekanta. Så vitt jag kan se kan man skapa banor med allt, eller åtminstone det allra mesta, som finns i spelets ordinarie banor. Fast det finns en underlig detalj. Man kan bara använda 30 föremål som inte är block, eller rättare sagt 27 eftersom de obligatoriska grejerna nyckel, utgång och utforskare (du alltså) även räknas in.

Jag har inte spelat det första Pyramids, men jag vet att det har laddats ner flitigt från eShop. Pyramid 2 var en ganska kul bekantskap som dock blev enformigt i längden. För dig som gillar utmaningar är spelet extremt utmanande i slutet. Ni som gillar att bygga har dessutom en bra nivåskapare att se fram emot.

Det Bra

  • Utmanande, främst i slutet
  • Nivåskaparen
  • Retrostuket

Det Dåliga

  • Enformigt i längden
  • Dålig 3D-effekt
  • Ljudet
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV