Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är Sonys försök att efterapa Nintendos Super Smash Bros. och de gör det rätt bra om än i mindre skala.

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är ett spel som enbart släpps för försäljning på Playstation Network. Spel som bara släpps över Internet har inte samma krav på sig som de som säljs över disk när de oftast är billigare. Trots detta är det här spelet väldigt välgjort även om det saknar några viktiga komponenter för ett riktigt högt betyg.

Just detta spel är en uppföljare till det som skaparna av LittleBigPlanet utvecklade. Efter att ha spelat spelet en tid var det inte svårt att se var ifrån Media Molecule fick inspiration till LittleBigPlanet. Uppföljaren till Rag Doll Kung Fu har dock utvecklats av svenska Tarsier Studios och de har lyckats nyttja de finesser Playstation 3 erbjuder för att göra ett väldigt underhållande spel.

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är ett spel som inte tar sig själv riktigt på allvar vilket är en del av charmen. Efter att ha nyligen spelat Street Fighter IV som är väldigt allvarligt är detta spel en frisk vind med all sin humor och sitt synsätt på fightinggenren. Här slåss man med plastdockor som ser ut att hållas uppe av osynliga trådar. Spelet innehåller Ragdollfysik, därav spelets namn, som är en term för när icke levande kroppar uppför sig som trasdockor. Här ges man kontrollen över dockornas armar och ben och varje gång de används så följer resten av kroppen följsamt med.

I början av spelet erbjuds man en god chans att lära sig kontrollerna i form av olika utmaningar. Dessa blir svårare eftersom men man klarar de flesta utan några större bekymmer. Kontrollen är rätt avancerad men inte alls svår att lära sig. Fyrkant och triangel fungerar som slag och sparkknapp. Med kryss hoppar man och med cirkel blockerar man. R1 tar man grepp på och R2/L2 används för att fritt kunna kontrollera dockornas armar.

Det som gör kontrollen avancerad är att Tarsier Studios valt att integrera sixaxiskontrollens rörelsekänslighet i spelet. Genom att skaka handkontrollen början ens docka ladda en blixtboll. Har man tillräckligt med chikraft kan man skaka igen, och igen, och igen. Till slut har man en stor blixtboll att skjuta vilket ser rätt kul ut. Håller man in slag eller sparkknappen och sedan skakar handkontrollen utför dockan ett slags drakslag likt den Ryu eller Ken gör i Street Fighter. Man kan även kombinera kontrollen med blockeringsknappen. Om man lyfter kontrollen och sedan sänker den hastigt medan man blockerar utför ens docka en slags försvarsteknik som får motståndarna att flyga bort från en.

Sixaxis funktionerna är en ny funktion för spelserien som verkligen får den att kännas fräsch och ny igen och det är få spel som får dessa rörelsefunktioner att kännas så naturliga som här. Det kan se smått hysteriskt att sitta fyra vänner i soffan och alla frenetiskt skaka kontrollerna för att skjuta blixtbollar på varandra.

Om man skall hitta något större fel på Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är det troligast att man valt att inte ha något spelläge online. Vill man spela tvingas man att spela antingen mot datorn eller med upp till tre vänner offline. Detta gör att spelets hållbarhet drastiskt minskar trots att det finns en hel del olika spelstilar att leka med. Bland dessa hittar vi Deathmatch, King of the Hill, Capture The Fish och Dodgeball. Alla spelets åtta banor stödjer dock inte alla spelstilarna.

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic är ett väldigt charmigt spel som innehåller mycket humor. Det är en fröjd att spela med vänner men mot datorn ledsnar man fort. Det är verkligen synd att utvecklarna inte valde att lägga in något onlineläge. Spelet har sina likheter med Nintendos Super Smash Bros. Men kommer aldrig riktigt nära att ge spelet en ordentlig match. Det vore konstigt om de lyckades med det när detta bara är ett väldigt välpolerat, om än tunt med innehåll, spel som enbart säljs för en mindre peng på Playstation Network.

• Charmigt.
  • Kul.
  • Prisvärt.