Ratchet & Clank: Qforce

Av i i Recensioner, 2 Mer

Ratchet & Clank: Qforce

Radarparet Ratchet & Clank firar tioårsjubileum. Detta bland annat med spelet Qforce där du ska återställa ett fungerande planetförsvar på några fjärran planeter.

Det första spelet i Ratchet & Clank-serien såg dagens ljus för 10 år sedan. Dessa TV-spelshjältar har sedan dess varit hjältar i en hel rad spel. Om jag räknat rätt så är jubileumsspelet Qforce det elfte spelet i serien. Spelet har för övrigt det lite tuffare namnet Full Frontal Assault i USA.

Ett flertal planeter håller på att falla. Grungorianerna har tagit kontroll över stora delar av dessa planeter och kapten Qwark har fått i uppdrag att återställa ordningen. Till sin hjälp har han Ratchet & Clank. Dessa tre karaktärer är alla spelbara i kampanjläget. Som vanligt är mellansekvenserna humoristiskt gjorda, men handlingen är lite knapphändig. Men å andra sidan så är Qforce ett lågprisspel vilket gör att man kanske inte kan begära så mycket mer.

Ratchet & Clank: Qforce är ett spel där man ska försvara sin egen bas och erövra fiendens. Kraftkällorna till planetförsvaret har nämligen kommit under grungoriansk kontroll och fienden gör även sitt yttersta för att erövra resten av planetförsvarsmekanismen. Din uppgift blir att bygga upp försvaret kring din bas så att det kan stå emot fiendens attacker samt inta fiendens baser. Det gör man med allsköns vapen som i vanlig Ratchet & Clank-anda är riktigt fantasifulla. Givetvis behövs en tuff arsenal för att inta fiendebaserna. Man startar dock med i stort sett tomma händer och ett uruselt försvar.

Vapen hittar man i speciella vapenmaskiner runt om på planeten. Därför gäller det att utforska planeten in i minsta vrå för att komma åt hela vapenarsenalen. I de olika vapenmaskinerna kan man ofta välja mellan några alternativa vapen vilket gör att om man spelar om spelet kan man välja alternativa vapen.

Förutom att beväpna sig måste man som sagt bygga upp försvaret kring sin bas. Man kan köpa diverse försvarstorn (det är olika sorters automatiserade kanoner), minor samt barriärer för att stå emot fiendens vågor av attacker. Det finns visserligen inte speciellt många olika typer av försvarsmekanismer att välja mellan, men allt eftersom man spelar blir det viktigare att tänka strategiskt. Ska man exempelvis satsa på lite billigare, men fler minor eller tunga vapentorn som kostar mycket? Man kan inte bara panga på utan man måste även tänka en del. Valutan är relativt begränsad och den utgörs av de karakteristiska muttrarna som hängt med sedan spelseriens begynnelse. Dessa hittar man i boxar runt om på planeten vilket förutom vapenmaskinerna gör det än viktigare att utforska planeten. Man får även muttrar när man besegrar fiender.

Kampanjläget i Ratchet & Clank: Qforce kan spelas antingen ensam eller tillsammans med en kompis med delad skärm eller online. Att spela med en kompis är betydligt roligare och det underlättar dessutom spelandet då man kan dela upp uppgifterna. Kampanjen omfattar fem platser och uppgifterna är densamma för varje bana men vapnen blir allt eftersom man spelar kraftigare, likaså fiendens styrkor. På fiendesidan introduceras exempelvis tanks som tål mycket stryk och bärgningsdrönare som visserligen är relativt enkla att slå ut men som ställer till mycket oreda om de väl lyckas ta sig igenom försvaret.

Det finns även ett onlineläge där man slåss mot mänskligt motstånd som också har en bas att försvara. Ratchet & Clank: Qforce släpptes samma dag som jag skrev denna recension, men när jag besökte onlineservrarna så fanns inga motståndare där så därför har jag inte haft någon möjlighet att testa onlineläget.

Du som köper Ratchet & Clank: Qforce till din Playstation 3 får ladda ner PS Vita-versionen gratis när det släpps (i skrivande stund beräknas spelet släppas i januari 2013). Onlineläget ska fungera cross-over mellan plattformarna vilket gör att Vita-spelare kan spela mot PS3-spelare.

Ratchet & Clank: Qforce är visserligen ett lågprisspel (det kan laddas ner från PS Store eller köpas på skiva i butik), men det har ändå en del att erbjuda. Visst, samtliga banor har samma grundupplägg och det finns väldigt få banor, men jag tycker det ändå att spelet är riktigt underhållande och därmed väl värt att köpa.

Det Bra

  • Samarbetsmöjligheter
  • Intensivt
  • Inte bara att panga på, man måste även tänka
  • Humoristiskt

Det Dåliga

  • Kort spel med få banor
  • Samtliga banor har samma grundupplägg
  • Lite korthuggen handling
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq