Ratchet & Clank: Size Matters

Av i i Recensioner, 2 Mer

Ratchet & Clank: Size Matters

När nu Ratchet & Clank: Size matters tar klivet från PSP till PS2 så var jag full av förväntan. Inte för att jag spelat PSP-versionen utan för att det äntligen kom ut ett nytt Ratchet & Clank-spel.

Som ett stort fan av Ratchet & Clank så känner man igen sig med en gång redan från start i Size matters. Samma goa grafik och samma snärtiga dialog samt en mängd olika vapen – både nya och gamla. Spelet börjar med att Ratchet & Clank har semester och funderar på att sluta helt med att vara hjältar då en liten flicka dyker upp och ber Ratchet att visa henne lite ”hjältesaker”.

Även i detta spel rör man sig mellan olika världar där man löser olika uppdrag som ger dig belöningar samt ger dig information om vad du skall göra härnäst. Till ditt förfogande för att klara de olika uppdragen har du en arsenal med olika vapen och hjälpmedel. En sak som skiljer sig markant från dem tidigare spelen är att du själv kan kombinera ditt ”pansar” som består av olika delar. Man kan välja olika delar från olika ”pansarset” med handskar, hjälm, stövlar med mera. I och med att man har denna möjlighet får ditt ”pansar” olika förmågor och skydd. Vapnen uppgraderar sig precis som i alla tidigare spel så att dem blir kraftigare och mer dödliga och det behövs för det råder ingen brist på fiender i spelet.

Det finns även en del minispel inbakat som man kan spela för att tjäna bolts som är spelets valuta. Med de bolts som man tjänar så köper man olika vapen, ammunition, prylar samt uppgraderingar till vapnen. Utöver detta finns det även andra gömda uppgifter att klara som renderar i ”Cheats”, vad dessa är förblir en hemlighet.

Kontrollen är i stort sett oförändrad sedan tidigare spel. Den når tyvärr inte riktigt fram till samma nivå och det är lite synd. Som exempel så är funktionen autosiktet lite besvärlig att få på just den fiende man vill när det finns flera att bekämpa. Men kontrollen är inte långt ifrån den standard som i de tidigare spelen. Visst har man filat på grafiken för att få det att fungera, men ändå har man inte lyckats nå upp till samma kvalitet som de tidigare PS2-spelen i serien.

Summa summarum är det ett riktigt roligt spel som stundtals är riktigt klurigt, men tyvärr inte lika långt som de tidigare spelen, men som sagt var är ju spelet utvecklat för PSP. Spelet bjuder ändå på många timmars rolig underhållning i sann Ratchet & Clank-anda för att inte glömma de suveräna dialogerna.

Det Bra

  • Igenkänningsfaktorn är stor
  • Grafiken
  • Dialogerna
  • Vapnen

Det Dåliga

  • Kontrollen
  • Kunde varit lite mer världar
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi