Ratchet & Clank

Ratchet & Clank

Mångas favoritlombax Ratchet och hans kompis, plåtnissen Clank är tillbaka. Nu tar de klivet upp från Playstation 2 till Playstation 4.

Jag blev mycket glad när jag hörde att Ratchet & Clank skulle komma ut i en nyutgåva. Jag minns originalspelet från 2002 (Playstation 2) som otroligt vackert och fantasifullt som få spel. Nu släpps alltså en uppdaterad version till vår generations Playstation. Nu visar det sig emellertid att Ratchet & Clank inte är en vanlig nyutgåva av ett gammalt spel. PS4-versionen baseras på originalspelet och stora delar av det nya spelet är alltså tagna därifrån. Samtidigt har spelet moderniserats med nya bossar och nya planeter och väldigt mycket är omarbetat. Det gör nya Ratchet & Clank till ett mellanting mellan ett nytt spel och en återutgivning av ett gammalt. Vissa kallar Ratchet & Clank för en reboot av serien. Spelet har för övrigt producerats samtidigt med den kommande animerade långfilmen. Hur influenserna mellan dessa båda underhållningsmedier ser ut vet jag inte men om jag förstått det rätt finns delar av filmen med i spelet.

Rasen lombax är inga stridsmaskiner. Det tycks inte Ratchet förstå. Han lyckas mot alla odds ta en plats bland galaxens väktare och ställer upp bakom kapten Qwarks (eller ska vi säga framför?) kamp mot blargerna som hotar hela galaxens existens. Blargerna tillverkar krigsbotar på löpande band, men vissa av dem blir defekta. Hit hör Clank. Som en miniatyrbot flyr han blargerna och ansluter till Ratchet och blir hans högra hand genom spelet.

Ratchet & Clank är ett actionbetonat spel med en hel del plattformselement och som en medlem av galaxens väktare har Ratchet tillgång till en hel uppsjö vapen. Vapnen är spelets signum och Ratchet har en av spelvärldens mest fantasifulla vapensamling till sitt förfogande. Det är svårt att peka ut en favorit, men visst är det läckert att skjuta en discokula mot en boss så att denne visar alla sina bästa moves medan man snabbt byter vapen och pepprar den tillfälligt försvarslöse bossen? Eller vad sägs om att förvandla fienden till bräääääääääkande får eller pixlig åttabitars grafik? Nu är inte alla vapen lustiga utan en del är riktigt kraftfulla såsom ett plasmagevär som tack vare en kraftfull zoom gör att man kan hitta fiendens svaga punkter.

Vapnen köps för bultar och muttrar som man får dels genom att besegra fiender och dels genom att slå sönder lådor och lite annat runt om på planeterna. Jag brukar inte gå runt och samla allt jag hittar, men i Ratchet & Clank ville jag verkligen få tag på varenda mutter jag kunde hitta, och även de kristaller som kallas raritanium. Detta då jag verkligen hela tiden var nyfiken på nästa vapen och ville köpa det så fort jag kunde. Raritaniumet används till att uppgradera vapnen och eftersom man kan förbättra sina vapen i många steg letade jag i alla skrymslen efter raritarium. Jag nöjde mig inte med det jag fick när jag besegrade fiender.

Clank är för liten för att springa runt med en massa tunga vapen. Han är dock inte försvarslös, men hans starkaste vapen är att han är liten och smart. Mycket av spelandet med Clank är problembaserat vilket ger en kontrast till den mer actionstinna delen med Ratchet. Han kan omvandla små teknikbotar till olika typer av robotar. Det är exempelvis kraftbotar som laddar maskiner, brobotar som bygger broar och fjäderbotar som fungerar som studsmattor. Dessa teknikbotar är en av hörnpelarna i spelandet med Clank och de måste användas på rätt sätt för att man ska kunna lösa alla problem Clank ställs inför. Tyvärr tycker jag inte att Clanks partier når upp till samma höjder som Ratchets. De är trevliga, men lunkar på i ett lite för makligt tempo för att jag ska bli helt nöjd.

Nu är det inte bara vapnen som är fantasifulla utan såväl Ratchet som Clank stöter på mängder av tuffa fiender. Och även vänner för den delen. En av de lustigaste är en sorts vapendragare som strider vid Ratchets sida. Han heter Zurkon och kommer med en del lustiga kommentarer. ”Mr Zurkon behöver inga bultar. Hans valuta är smärta.” ”Är du inte död än? Mr Zurkon tänker rätta till det.” Det här var är ett par exempel på de komiska repliker mr Zurkon kommer med och de får representera hela den komik som finns insprängt i Ratchet & Clank.

Det finns som jag tidigare skrivit en del nya bossar i Ratchet & Clank och de är verkligen bra. De är dels lite komiska, men framför allt tuffa. En av dem är för övrigt släkt med mr Zurkon, fast hon är betydligt större än den lille vapendragaren Ratchet har vid sin sida. Bossfighterna är i sig inte episka och kanske inte världens svåraste, men de är roliga vilket är det viktigaste.

Banorna med Ratchet är för det mesta briljanta och variationsrika. De är utmanande med mängder av fiender och en del klurigheter insprängt däremellan. De nya vapnen, kul grejer och en massa annat gör att jag aldrig fick tråkigt och jag kände aldrig att variationen var för liten. Förutom actionplattformandet finns ett fåtal andra spelmoment insprängda. Dels skaffar Ratchet sig en del nya grejer såsom magnetskor och jetpack som förhöjer stämningen. Det finns dessutom bland annat rymdstrider och racing med svävande brädor som är kul. De är bra avbräck till spelets huvudspår, men inget av dessa sidospår når ända upp till samma nivå som Ratchets vanliga actionplattformande. Apropå sidospår så finns en del frivilliga uppdrag, men de är lite för få. Det hade varit kul med fler sådana för att förlänga speltiden ytterligare.

Ratchet & Clank är precis lika snyggt och fantasifullt som jag minns originalversionen. Misstolka mig rätt – Ratchet & Clank är givetvis helt uppdaterad till PS4. Det finns otroligt mycket fina och fantasifulla detaljer genom hela spelet vilket gör spelet en fröjd att titta på. Allt är färgglatt. Lustiga detaljer hittar man lite varstans. Nu är det inte bara ögonen som får sin dos utan Ratchet & Clank är dessutom välljudande. De komiska replikerna har jag nämnt. Därtill kommer en stark story med läckra animerade filmsekvenser, skön musik och riktigt välanpassade ljudeffekter. Apropå musiken, den kan tyckas obefintlig ibland, men den finns där i bakgrunden. Subtil för det mesta, men stämningsfull. Allt sammantaget är ljud och grafik en riktig välavvägd blandning som passar perfekt ihop med gameplayet.

Ratchet & Clank är en fantastisk actionplattformare för (nästan) alla åldrar. Det är barnsligt kul och så pass snällt i all sin action att det även kan spelas av en tioåring. Spelet är till och med på svenska – perfekt för barnen. Lägg därtill ett riktigt lågt pris och runt tio timmars spelande och du har ett givet köp. När du spelat klart kan du börja om från början i ett utmanarläge. Så till slutbetyget. Om Clanks del av spelandet varit starkare hade tian varit given. Nu landar slutbetyget på en stark nia.

• Fantasifullt
  • En av spelhistoriens häftigaste vapensamlingar
  • Festliga karaktärer