Rayman Origins

Av i i Recensioner, 2 Mer

Rayman Origins

Rayman Origins är ett plattformsspel som gärna vill utmana de olika Super Mariospelen. Läs vår recension så får du svaret på om spelet lyckas med det.

Ubisofts maskot, den arm- och benlösa Rayman är tillbaka. Succéspelet Rayman Origins är ett av releasespelen till Sonys nya muskelkonsol Playstation Vita. Jag har många kul spelminnen med Rayman så jag såg verkligen fram emot releasen av Rayman Origins i höstas. Tyvärr blev det aldrig av att jag spelade Rayman Origins på någon stationär konsol då. Nu har jag äntligen fått chansen att testa spelet på PS Vita.

Det första jag lade märke till hos Rayman Origins var spelets fantasifulla, tvådimensionella grafik. Den är verkligen välgjord. Alla fiender, stora som små, är underbart animerade. Likaså Rayman och alla hans rörelser. Kvaliteten på grafiken är långt mycket bättre än tidigare generationers bärbara konsoler kunnat bjuda på. Även Nintendo 3DS ligger långt efter. Spelet flyter fint på Vitas stora skärm och om man tycker att allt är för smått kan man enkelt zooma in med hjälp av touchskärmen.

Likaså är bandesignen på topp. Variationen är stor. Ena stunden hoppar man runt bland träd för att i nästa stund vara omgiven av het lava eller befinna sig i ett exotiskt kök. Utvecklarna tycks ha fått använda sin fantasi helt fritt.

I Rayman Origins har man inte lagt ner utvecklingsresurserna på någon avancerad story utan Rayman har sitt eget lustiga språk. Tonvikten har istället lagts på att man ska klara banorna så bra som möjligt. Det gäller att hitta spelets olika samlarobjekt som ofta är finurligt gömda. Gula lums ger energi och på de flesta banor kan man samla/vinna sex rosa små varelser kallade electoons. Dessa behövs för att låsa upp banor. Tre av dessa electoons är gömda i burar på banan medan man får maximalt två om man samlat tillräckligt med gula lums. Den sista electoonen vinner man om man spelar banan på tid. Att klara en bana är ofta inte överdrivet svårt men det är en stor utmaning att samla alla samlarobjekt.

Svårighetsgraden ökar successivt på ett bra och utmanande sätt. Tyvärr håller bosstriderna inte samma höga nivå. Jag kan inte peka ut exakt vad det beror på men bossfighternas svårighetsgrad känns varierande.

Samtliga banor är tvådimensionella där Rayman enbart rör sig i sidled samt uppåt och neråt. Spelet påminner på så sätt om Wiispelet Donkey Kong Country Returns. Andra gemensamma nämnare är de fantasifulla banorna och lekfullheten.

Rayman Origins besitter en riktigt tight kontroll. Den är inte speciellt avancerad men för att klara banorna krävs att man behärskar kontrollen till fullo för att kunna bekämpa fiender och svinga sig alternativt glidflyga framåt. Touchskärmen används enbart sparsamt till att samla bubblor med gula lums samt andra samlarföremål.

Som sagt har jag inte spelat Rayman Origins på någon stationär konsol men jag vet att upp till fyra personer kan spela tillsammans. Rayman Origins till PS Vita saknar helt och hållet möjligheter att spela med eller mot vänner vilket är synd. Det finns dock ett spelläge där där man tävlar mot ett spöke som består av hur andra spelare klarat banorna. Det är ett smart och interaktivt sätt att mäta sig mot andra personer.

Sammanfattningsvis är Rayman Origins ett mycket underhållande spel. Det kommer inte riktigt upp i samma höjder som Donkey Kong Country Returns och de bästa Super Mariospelen men det är inte långt ifrån. Så om du inte har spelat Rayman Origins än så är det hög tid att göra det nu.

Det Bra

  • Härlig humor
  • Variationsrikt
  • Fantasifull bandesign
  • De små detaljerna imponerar
  • Underbara animationer

Det Dåliga

  • Bossarna är inte de bästa
  • Inget flerspelarläge
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat… https://t.co/C1zlNfdWa5
Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK