Recore

Recore

Joule får erfara att mycket kan hända medan man ligger i kryosömn. Nu måste hon besegra robotarna och rädda mänskligheten.

Vad händer om man för samman manusförfattaren Joseph Staten (Haloserien, Destiny), producenten Keiji Inafune (Mega Man-serien) samt regissören Mark Pacini (Metroid Prime-serien)? Jo, resultatet blev Recore, ett spel som endast finns till Xbox One och Windows 10. Med alla dessa herrar borde resultatet bli i yppersta klass.

Du vaknar upp på planeten Far Eden. Du har legat i en långvarig kryosömn. Far Eden är en koloni befolkad av jordbor då jorden sedan länge är obeboelig. Far Eden är dock så långt ifrån Edens lustgård man kan komma. Klimatet är kargt och består mestadels av öken. Du är den driftiga kvinnan Joule som med robothunden Macks hjälp försöker ta reda på vad som hänt Far Eden. Här finns till synes inga människor kvar och de flesta av de en gång så fredliga robotarna har blivit aggressiva och vill inget hellre än att mosa dig och Mack.

Storyn utvecklas inte mycket under spelets gång och om du inte samlar ljudfiler får du inte mycket information om vad som pågår på Far Eden. Även om det finns en del filmklipp som för berättelsen vidare så är de ovanligt få och inte alltför långa. Det här tycker jag är ett bra sätt att föra en story vidare. Den som inte är intresserad av en fullt utvecklad handling kan helt enkelt själv välja hur mycket av berättelsen denne vill tillägna sig.

Efter en lång, lång, lång laddning får jag äntligen ta kontrollen över Joule. Det visar sig snart att det inte bara var inledningen som tog tid att ladda. Ofta möts man av laddningstider på två till tre minuter vilket definitivt inte är kul. Ibland tar det nästan fem minuter att ladda. Gissa om det är kul att misslyckas flera gånger på raken i en bosstrid för att om och om igen tvingas till en megaladdning. Tur att jag har en extern SSD-disk. Det drog ner mina laddningstider en hel del.

Att ta kontrollen över Joule visade sig lätt, men styrningen är inte helt som i många andra spel. Exempelvis stannar Joule på direkten när man släpper styrspaken. Kontrollen känns på många sätt som i ett arkadspel och jag måste erkänna att det passar mig mycket bra då Joule på så sätt blivit riktigt lättstyrd.

Recore är ett äventyrsspel med en hel del plattforms- och actioninslag. Man utgår ifrån en ökenvärld och sedan utforskar man olika grottsystem (dungeons). Det finns en del pusselmoment som blir mer avancerade allt eftersom man spelar. Som exempel kan jag nämna att man med hjälp av en bläckfiskformad robot ska klättra och svinga sig fram i grottor. Den plattformsbaserade problemlösningen blir aldrig tillkrånglad men kan ändå bli ganska svår att klara av. Det är verkligen ett trevligt inslag.

Nu är man inte ensam på Far Eden. Robotarna har som sagt blivit galna och attackerar dig så fort du visar dig. De har alla olika färg på kärnan och för bäst effekt ska du använda ett vapen med samma färg. Låter kanske enkelt och det är det också till en början. Efter ett tags spelande blir det dock krångligare då robotar med olika färger attackerar samtidigt. Rör man sig inte blir man ett enkelt mål. Dessutom har vissa robotar en förkärlek för att ändra färg på sin kärna. Nu har du emellertid själv en till tre robotar vid din sida – du använder emellertid bara en åt gången. Dessa hjälper dig i striderna och du kan skicka din robot att attackera valfri fiende. Robotarna vid din sida är inte enbart bra i strid utan har även olika egenskaper – gräva, klättra och glidflyga – som behövs för att klara alla problem man ställs inför.

Under spelets gång samlar du olika resurser och finner olika ritningar över delar till robotarna. Resurserna du hittat använder du sedan för att bygga de olika delarna, exempelvis framben eller huvud. Det ger dina robotkompisar förbättrade egenskaper i attack, försvar och energi. Det är inget märkvärdigt sätt att uppgradera robotarna, utan snarare relativt simpelt. Men det fungerar trots allt tillfredsställande.

Grafiskt sett når Recore inte upp till de allra bästa spelen. Spelet hamnar ett steg under. Även om grafiken för det mesta ser fullt okej ut finns en del riktiga dalar. Bland annat några grafikbuggar där Joule exempelvis på ett otroligt fult sätt kunde hoppa uppför en slät bergvägg. Eller där hon kunde gå igenom en vägg. Sanden ser hemsk ut medan de flesta andra texturer är fullt okej.

Recore är ett bra spel som inte sticker ut på något sätt. Det tuffar på i ett skönt tempo med roliga grottor att utforska. Jag gillar kontrollen, problemlösningen samt striderna. Den låga prislappen är ju inte heller till någon nackdel. De långa laddningstiderna höll dock på att göra mig galen trots min SSD-disk. Köper du Recore kan du spela samma spel på både Windows 10 och Xbox One – så kallat crossplay.

• ontrollen
  • Striderna
  • Problemlösningen