Resident Evil Zero HD Remaster

Av i i Recensioner, 6 Mer

Resident Evil Zero HD Remaster

Residen Evil Zero är det andra spelet i Resident Evil-serien som utspelar sig före det första spelet. Nu kan du spela igenom spelet i en remastrad version med full HD.

För ungefär ett år sedan fick vi chansen att spela igenom det allra första Resident Evil-spelet i serien tack vare en remaster-version till dagens konsoler. Jag recenserade det och jag tyckte lika mycket om det nu som jag gjorde då. Nu får vi även chansen att återuppleva Resident Evil Zero som släpptes exklusivt till Nintendo Gamecube år 2002. Jag vill minnas att jag köpte det på release och att jag uppskattade det ganska mycket. Frågan är om det levererar samma nostalgikänslor som den klassiska första delen.

Resident Evil Zero utspelar sig precis innan den första delen och försöker förklara mer ingående hur viruset kunde sprida sig från första början. Vi som kan vår Resident Evil-historia kommer att känna igen många namn och personer som tidigare nämnts i de äldre delarna av serien. En sorts nostalgikänsla infinner sig då men många gånger känns det efterkonstruerat och inte särskilt välskrivet. Jag skulle inte påstå att Resident Evil-serien någonsin varit ett mästerverk rent manusmässigt men det är någonting med denna del i serien som känns missanpassat. Detta kan bero på att man ända sedan det första spelet släpptes 1996 så har man själv byggt upp en historia i huvudet om hur allting startade.

Huvudpersonerna i denna del är Rebecca Chambers som dykt upp även i tidigare spel samt ex-militären Billy Coen. Rebecca är tillsammans med sin grupp Bravo utskickad för att undersöka mystiska saker som har skett i trakten. Deras uppdrag är dock värre än vad de trodde och det slutar med att gruppen blir attackerad och Rebecca flyr in på ett övergivet tåg. Där stöter hon på den otroligt dryge och stereotypiska Billy. Det ska sägas att jag har överseende med många karaktärer då det kommer till just Resident Evil men detta gäller inte Billy då jag tycker han är riktigt tråkig och faller platt som minnesvärd karaktär. Rebecca är i och för sig inte mycket bättre vilket resulterar i att man tappar intresset för dem ganska snabbt. Dialogerna mellan dessa två är fruktansvärt krystade, och inte på ett roligt ”Resident Evil-sätt” utan det känns som att Capcom har försökt sig på någon form av allvarlig ton vilket absolut inte funkar.

En av sakerna som kändes nyskapande när spelet släpptes 2002 var att man kunde hoppa mellan de två karaktärerna när som helst och många pussel skapades utifrån att man skulle vara tvungen att använda båda två för att lösa dem. Rebecca och Billy har olika styrkor vilket gör att man behöver specifikt en av dem i vissa lägen. Billy är såklart den starka mannen som fixar tunga lådor medan Rebecca dyrkar lås och liknande. Detta har såklart gjorts många gånger bättre sedan 2002 men jag kan förstå att det kändes rätt fräscht just då. Nu fjorton år senare så känns det mer drygt och irriterande än just fräscht. Hoppandet mellan karaktärerna funkar i och för sig bra och det finns olika kommandon som man kan ge den karaktär man inte använder för tillfället. Det som känns tråkigt är just pusslen som mest går ut på man separeras för att sedan hitta varandra igen och sen kan man lösa pusslet som kräver att båda är närvarande. Dessa relativt simpla pussel är inget nytt för serien men det som gör att dessa blir dryga är att man hela tiden måste springa och hämta rätt nyckelföremål som man oftast har lagt ifrån sig i något rum på grund av utrymmesbrist i sitt lager. Det finns helt enkelt för många föremål att hålla reda på och när man hittar ett vapen som tar upp två rutor av sitt begränsande utrymme så känns det bara tröttsamt. Jag förstår hur Capcom har tänkt här då de försöker få spelaren att känna sig utsatt och få spelet att kännas någorlunda realistiskt. Tyvärr resulterar det mest i en massa extra springande vilket är trist. En låda där man kan lagra alla sina överblivna prylar hade löst detta stora problem.

Rent utseendemässigt har Capcom gjort ett bra jobb med att få spelet att se riktigt fint ut på dagens hårdvara. Den fasta kameran och vinklarna underlättar nog när det vankas remaster av denna sort. Spelet går numera att spela i fullskärm (16:9-format) och texturer samt upplösning har förbättrats vilket gör att det ser skarpt och fint ut. Designen på huvudkaraktärerna lämnar dock en del att önska och jag gillar miljöerna mer i Resident Evil HD Remaster. Spelets musik är lika stämningsfull som vi har vant oss vid och den tillför en hel del nerver när man knallar runt i de dödas korridorer. Jag har redan nämnt samspelet mellan karaktärerna och personligen tycker jag det är under all kritik då jag inte vet om jag ska ta det på allvar eller inte. Det känns väldigt splittrat tack vare detta.

Om jag ska summera min upplevelse med Resident Evil Zero HD Remaster så skulle jag säga att jag hade förväntat mig en mycket starkare upplevelse. Zero är den del som jag spelat minst av alla delar i serien och jag såg fram emot att få besöka den igen. Tyvärr levererar varken gameplay, karaktärer eller story på det sätt som jag har lärt känna serien efter alla dessa år. Det finns för många tråkiga moment och springandet i jakt på undanlagda saker blir otroligt drygt efter ett tag. Det positiva är att det fortfarande finns en hel del Resident Evil-stämning i miljöer och musik vilket gör det värt att spela några timmar extra och det är fortfarande väldigt kul att proppa zombier fulla med bly. Rent storymässigt tycker jag inte att det tillför mycket vettigt till serien men det är kul att få återse bekanta ansikten. Personligen hade jag nog hellre spelat igenom Resident Evil HD Remake en gång till dock.

Det Bra

  • Ser fint ut
  • Musiken sätter stämning

Det Dåliga

  • Tråkigt gameplay
  • Trista huvudkaraktärer
  • Efterkonstruerad story
5

Skriven av: Roger Nilsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi