Resistance 3

Resistance 3

Mänsklighetens kamp mot Chimera fortsätter men om detta är Insomniac Games sista spel i denna serie avslutades den inte alls med den explosion jag förväntade mig

Resistance 2 blev snabbt ett av mina favoritspel när det släpptes. Det innehöll en involverande historia om hur Chimera invaderade USA och Nathan Hales försök att hindra dem. Man fick känslan av att han och hans specialstyrka som injicerats med Chimera-DNA var Amerikas sista hopp. Chimera-DNA gjorde dem snabbare, starkare och smartare. Baksidan av myntet var att de sakta men säkert tappade sig själva och förvandlades till Chimera. Kännetecknen för Resistance 2 var stora strider med massvis med soldater och monster. Vissa monster var så stora att inte ens bildskärmen räckte till.

Resistance 3 tar vid ett tag efter tvåan. Genom snygga filmer med serietidningsgrafik återberättas det som hänt i de tidigare spelen. Vi lär känna spelets huvudperson Joseph Capelli, soldaten som dödade Nathan Hale i slutet av förra spelet.

Från spelets början märks det direkt att utvecklaren Insomniac Games vill berätta en mer personlig historia i kriget mot Chimera. Världen ligger i ruiner och mänskligheten har nästan utplånats. Joe, hans familj och en liten skara överlevare bor under jorden i staden Haven i Oklahoma i hopp om att bli lämnade i fred. Tyvärr har Chimera som alla andra utomjordiska raser som invaderar planeten jorden större planer än människoutrotning. De börjar med hjälp av maskiner i atmosfären omvandla planetens klimat och ett maskhål ovan New York har också öppnats av någon anledning. Den gode dr. Fyodor Malikov från de tidigare spelen lyckas övertala Joe att följa honom till New York för att stänga maskhålet och om möjligt stoppa planetens fall.

Valet att berätta en mer personlig historia är just det som gör Resistance 3 till ett sämre spel än tvåan. Det första spelet handlade om hur världen blev invaderad, det andra om hur USA begav sin i matchen och detta om en ensam man som naturligtvis ska rädda världen. Det bästa med de tidigare spelen var just att kriget involverade många men här skall man köpa att en man helt plötsligt kan avgöra hela planetens öde.

Joe Capellis resa mot New York är en enormt linjär historia. Det som talar mest för detta är att stora delar av spelet utspelar sig på någon form av fordon som färdas åt ett och samma håll. Spelet innehåller även massvis med partier i mörka hus. Dessa partier kan emellanåt vara läskiga men de är för det mesta tråkiga, frustrerande och känns som ett sätt för utvecklaren att spara tid och energi.

Resistance 3 har dock behållit några av de bra sakerna från tidigare spel. Kontrollen är fortfarande grymt bra och vapnen är fortfarande spelseriens största framgång. Det finns en god variation mellan mänskliga och utomjordiska vapen och alla har två olika attacker. Vapnen är också väl balanserade och starka vilket gör att man gärna använder alla såväl i början som i slutet av spelet. En kul nyhet är att alla vapnen kan uppgraderas om man använder dem nog mycket.

I multiplayer har man valt att minska antalet spelare men jag kan inte påstå att det blivit sämre. Det är mer kompakta strider nu än förut och man springer inte längre omkring och letar folk att skjuta som tidigare. En annan stor förändring i spelets multiplayer läge är introduktionen av egenskaper. Det har blivit mer eller mindre standard att dagens FPS-spel innehåller någon form belöningssystem om man spelar väl. Ju bättre du spelar desto bättre belöningar får du som du kan aktivera under matcherna. Det kan röra sig om möjligheten att skapa en sköld framför dig, kamouflera dig likt rovdjuret, möjligheten att göra fiender synliga på radar för dina vänner och så vidare.

Multiplayer innehåller de vanliga spellägena som Deathmatch, Team Deathmatch och Capture The Flag. Till nyheterna hör War Games, Breach och Chain Reaction. I War Games får lagen olika uppdrag under matcherna som skall slutföras. Breach går ut på att ett lag skall försöka förstöra motståndarens reaktorer och i Chain Reaction försöker man få kontroll över flera olika delar av banan för att kunna öppna/hindra ett maskhål. Av alla är lägen är Chain Reaction den klart roligaste när det ofta rör sig om stora och intensiva strider runt kontrollpunkterna.

En annan välkommen nyhet är möjligheten att kunna spela split-screen. Även om single playeräventyret inte är mycket att hänga i julgranen, så blir det betydligt roligare om man är två.

Resistance 3 är ett svårt spel att betygsätta. Det ser grymt bra ut grafiskt, har bra kontroll, coola vapen och en tight multiplayer. Däremot är jag enormt besviken på spelets single playerläge. I princip inga av de frågor som uppdagades i förra spelet besvaras och stora delar av spelet går på räls. I Resistance 2 fanns det gott om stora episka stridsscener men de är betydligt färre här. Det känns helt enkelt som om spelserien blivit tamare.

Resistance 3 tillför egentligen inte något nytt till spelserien och gör en del saker lika bra som sin föregångare men också en del saker sämre. Det är väldigt få saker det gör bättre och vore det inte för multiplayer hade det fått ett betydligt sämre betyg.

• Vapnen är underbara!
  • Bra multiplayer

• Känns inte lika episkt.