Rise of the Tomb Raider

Av i i Recensioner, 3 Mer

Rise of the Tomb Raider

Lara Croft följer i sin pappas fotspår i jakten på den mytiska staden Kitezh. Äventyret kantras av en hel del fientligt sinnade skurkar.

1996 släpptes det första Tomb Raider-spelet och nu, 20 år senare, kan spelare av Rise of the Tomb Raider genomnjuta den kanske tydligaste flörten med spelseriens rötter. Efter seriens reboot 2013 har Lara Croft utvecklats från en desperat överlevare med knäckta revben till en närmast besatt gravplundrare med siktet inställt på en mystisk skatt som utlovar evigt liv.

Handlingen i Rise of the Tomb Raider är fängslande. Givetvis lite extra fängslande för den som gillar Indiana Jones men tankarna glider även iväg till skräckmästaren H.P. Lovecrafts noveller om bortglömda tempel med hemligheter som mänskligheten helst borde låta ligga ostörda. För det är inte bara Laras liv som står på spel den här gången, utan även hennes förstånd. Hon har nämligen börjat gå i sin framlidne fars fotspår och börjat rota i hans forskning om den mytiska staden Kitezh, forskning som slutligen drev hennes far till självmord. Det är med andra ord en mörk och förebådande fond som målas upp till Laras senaste äventyr, och den fungerar som en snygg kontrast till det föregående spelets mer råa känsla.

Jag har för mig att det var i Tomb Raider 2 som Lara Croft blev en äkta actionhjälte, med allsköns skjutvapen till sitt förfogande och kunskaperna att hantera dem på ett dödligt sätt. Denna arsenal har hon tillgång till även den här gången, och fienderna dör i drivor. Lara mejar ner skurkar med AK-47:or såväl som pilbågar och hembyggda spikbomber. Gradvis genom spelet blir Lara allt kraftfullare och mot slutet av historien känns det som att hon skulle kunna trumfa vilken actionhjälte som helst.

All denna action är definitivt underhållande, men jag kan ändå inte låta bli att känna att det kommer i vägen lite för det som borde vara spelets själva kärna: utforskandet och problemlösandet. Detta har fått en lite större roll än i 2013 års Tomb Raider, och kräver både tålamod och intelligens. Särskilt utmanande är de särskilda “Challenge Tombs” som finns utspridda i spelvärlden. De är en direkt referens till spelseriens rötter och är fullkomligt fullproppade med spännande och utmanande pussel.

Lara Croft är spelvärldens ursprungliga och främsta äventyrare. Hon har återuppfunnits gång på gång och framgångarna har alltjämt varit stora. Rise of the Tomb Raider är ett exempel på när Lara Croft är som allra bäst. Alla klassiska ingredienser är på plats: problemlösande, action, spektakulära miljöer, men de mörka och övernaturliga undertonerna känns nya och fräscha. Spelet visar dessutom upp det allra bästa en dator kan åstadkomma när det kommer till grafiken. Därför är Rise of the Tombraider lätt att rekommendera till alla som gillar action och äventyr.

Det Bra

  • Fantastiska miljöer
  • Utmanande problemlösning
  • Troget originalet

Det Dåliga

  • För mycket strid i förhållande till utforskande
9

Skriven av: Ola Lundin

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN
Pokkén Tournament är en handburen återutgåva av det mycket populära Wii U spelet med samma namn.… https://t.co/nyq6ZogsSV