Rive

Av i i Recensioner, 8 Mer

Den som spelat Blaster Master på NES kommer säkert att få retrovibbar när de spelar Rive. Det är en stentufft plattformsshooter som är tuff att klara av.

När holländska Two Tribes utannonserade Rive avslöjade de också att det skulle bli deras sista spel. En konstig strategi kan tyckas och samtidigt sorgligt då mindre utvecklare ofta går samma öde till mötes. Vore det inte härligt om Rive nu visade sig vara en alldeles underbar svanesång?

Rive är en kombination av 2D-plattformande blandat med en riktigt hektisk shooter med många liknelser till det gamla NES-spelet Blaster Master. Du spelar som ett stenhårt råskinn i en spindelliknande farkost som både kan flyga och ta sig fram på marken. Som försvar har du en fet kanon på taket som kan skjuta åt samtliga riktningar, vilket kan behövas då spelet fullständigt pepprar dig med fiender över hela skärmen. Att spelet är svårt skyltas redan på titelskärmen då det enda läget man kan välja på heter Hard Mode.

rive04Förbered er också på en hel del metahumor då spelets kampanj fullkomligt sprudlar av referenser till både gamla och nya spel. Till exempel så handlar spelets story om att du är instängd i ett skepp av en ironisk och humoristisk robot som hela tiden anmärker på det du gör. Ungefär som en viss GLADOS i Portal. Huvudkaraktären refererar också väldigt ofta till andra spel som påminner om det som händer på skärmen så vet du med dig att just den sortens, något i spelsammanhang uttjatade humor inte är något för dig så kan du ha några jobbiga timmar framför dig. Gillar du dock supertajt spelkontroll och grymma actionsekvenser så borde du bortse från storyn och bara njuta av spelets gameplay.

Den viktigaste aspekten bland spel i denna genre är att spelkontrollen svarar på minsta lilla rörelse. Att lära sig att dansa mellan kulsvärmar och metallmonster kräver mycket av både dig som spelare och responsen mellan knapptryck till handling. Detta är något som Rive lyckas strålande med. Man har full kontroll på sin farkost både i luften och på marken. Du styr och skjuter med de analoga spakarna och hoppar med R2. Det är allt du behöver veta för att ta dig an denna tunga utmaning, men vill du spela taktiskt så finns det uppgraderingar och nya vapen att fixa. Dessa går snabbt att alternera emellan och det dröjer inte länge förrän du har full koll på läget.

En annan taktisk och smidig sak är möjligheten att hacka fienderobotar för att hjälpa dig med olika saker. Vissa ger dig understöd i strider medan andra ger dig liv. Dessa robotar blir till slut livsviktiga för din framfart i spelet. Tempot är skyhögt och det är inte många lugna sekunder innan nästa svärm fiender anfaller. Ibland är tempot dock lite för högt för sitt eget bästa, speciellt på ställen där man snabbt måste röra sig framåt för att något jagar en. Då blir det lite trial and error över situationen och sånt kan bli irriterande.
rive05

Rive ser väldigt fint ut, trots sitt något avskalade utseende. Ljuseffekterna är det som imponerar mest tillsammans med bilduppdateringen som aldrig sviktar. Till skillnad från många andra så gillar jag de ironiska diskussionerna mellan huvudkaraktären och den dryga roboten. Inte för att de är välskrivna utan för att de träffar den där nostalgiska nerven. Vissa spelmoment är genialiska och får mig att le stort och bara njuta. Jag saknar dock de där riktigt stora bossarna som spel i denna genre brukar stoltsera med.

Rive är överraskande bra och en härlig resa att ta sig igenom. Det är svårt, mycket svårt men väldigt belönande för den som ger det tid. Att hamna i ”zonen” och nästan se allt i slow motion är en härlig känsla och fyller mig med ett uns av övermäktighet. Mitt tips är att ge det en chans om du är ett fan av äldre arkadspel. Jag gillar att det finns en kampanj då jag har svårt att behålla intresset om det som många andra enbart gå ut på att samla poäng. Jag gillar att ha ett tydligt mål och det gör att Rive håller sig kvar för mig. Jag är glad att Two Tribes sista spel visade sig vara både välgjort och underhållande. Det tråkiga är att de inte får chansen att fortsätta ge oss såna här arkadpärlor.

• Perfekt spelkontroll
  • Underhållande spelmoment
  • Härlig retorik