Roccat Kave XTD 5.1 Digital

Roccat Kave XTD 5.1 Digital

Roccats nya datorheadset bjuder på äkta 5.1 surroundljud och passar såväl spel som film.

Med äkta surroundljud menas att det finns flera högtalarelement inbyggda i headsetet till skillnad från de som enbart erbjuder virtuellt surroundljud. Det senare innebär att man genom drivrutinen simulerar surroundljud fast det bara finns två högtalarelement.

Roccat Kave XTD 5.1 Digital erbjuder alltså äkta 5.1 surround med hjälp av sex högtalarelement – tre per öra. Det finns två 40 millimeters högtalarelement per öra samt ett 30 millimeters. Det senare högtalarelementet har dessutom inbyggd skakfunktion ungefär som skakfunktionen i många handkontroller. Det intensifierar basupplevelsen och gör att man exempelvis blir mer omskakad och överväldigad av att befinna sig mitt i ett slagfält i något krigsspel. Headsetet ansluts till datorn via en USB-port.

Ljudmässigt kommer Roccat Kave XTD 5.1 Digital inte upp till de allra bästa hörlurarna, speciellt inte de som använder 50 millimeters ljudelement. För den skull är ljudet definitivt inte dåligt utan headsetet låter bra. Det finns emellertid en liten svaghet i mellanregistret. Det kunde även vara mer kräm i basen, men om man kopplar in skakfunktionen så blir det definitivt ett bra tryck i hörlurarna. Surroundeffekten är riktigt bra. Det känns verkligen som om man befinner sig mitt inne i spelet när kulorna viner från alla håll. En så pass bra surroundeffekt kan man aldrig få i headset med virtuellt surroundljud.

Jag är inte hundraprocentigt nöjd med mikrofonen. Ljudet kunde ha varit något bättre och renare. För den skull är kvaliteten inte dålig, men jag hade hoppats på att ljudkvaliteten skulle ha varit något bättre.

Headsetet är trots de stora kåporna inte speciellt tungt. Roccat Kave XTD 5.1 Digital känns därför inte speciellt tungt på huvudet vilket gör att det går bra att använda även under lite längre spelsessioner. Kåporna sluter väldigt tätt mot huvudet och därmed utesluts mycket ljud utifrån och man hör i princip bara ljudet från spelet man spelar. Gällande komforten så är jag inte helt förtjust i det plastiga material som sluter tätt mot huvudet runt öronen. Det hade varit skönare med något mer tygliknande material, men å andra sidan blir headsetet lättare att hålla rent med det material Roccat valt. Bygeln går att justera i flera steg och ovandelen har en mjuk madrassering som gör att den ligger skönt mot skallen.

Roccat Kave XTD 5.1 Digital är snyggt med en relativt enkel design som jag tror kommer att tilltala många spelare. Mikrofonen sitter snyggt placerad på vänster kåpa och tack vare att den ansluts med en RCA-kontakt är den lätt att ta av samtidigt som den kan vridas i valfri riktning. Den kan exempelvis vridas rakt uppåt när man inte har behov av någon mick.

Om du inte har surroundljud i din dator så behöver du inte vara ledsen. Roccat Kave XTD 5.1 Digital levereras nämligen komplett med ett externt ljudkort som definitivt har en mer futuristisk och snyggare design än själva headset. Det finns till och med högtalarutgångar på ljudkortet vilket gör att du kan koppla in surroundhögtalare till ljudkortet.

När man spelar med hörlurar kan det vara svårt att höra omgivningen såsom en mobiltelefon som ringer. Det har Roccat löst genom att man kan para ihop ljudkortet med en mobiltelefon via Bluetooth och sedan kunna svara i telefonen via headsetet.

Det finns även en stor ratt som fungerar som volymkontroll. Med dess hjälp kan man inte bara justera den totala ljudvolymen utan man kan dessutom justera ljudet individuellt för front-, center-, bak- respektive bashögtalarna. Dessutom finns en knapp för att stänga av ljudet.

För att kunna njuta av surroundljud krävs att man installerar Roccats drivrutin som man får på en skiva. Jag rekommenderar dock att man laddar ner drivrutinen från Roccats hemsida eftersom man då garanterat får den senaste drivrutinen.

Drivrutinsprogrammet innehåller en hel del finesser. Det finns en equalizer så att du enkelt kan justera ljudet som du vill samt volymkontroll för de olika högtalarelementen. Du kan använda flera förinställda värden i equalizern för bland annat film, action och World of Warcraft. Varför det senare spelet ska ha en speciell förinställd equalizer förstår jag inte. Du kan själv skapa egna profiler för dina favoritspel och film. Utöver equalizern finns även en del andra inställningar som att man kan skapa en mer dynamisk bas och förbättra ljudkvaliteten på inkommande röster. En användbar inställning är att man kan omvandla stereoljud till en surroundmix och på så sätt skapa ett något fylligare ljud för exempelvis musik. Det finns några fler inställningsmöjligheter men de kommer jag inte att gå in på här.

Sammanfattningsvis gillar jag Roccat Kave XTD 5.1 Digital. Det är ett bra surroundheadset till ett inte allför högt pris. Headsetet passar dock bara till datorn och inte till konsoler. Det är ett bra val för såväl film som spel och tack vare det inbyggda ljudkortet passar det även datorer som saknar surroundljud. Om jag fick önska något så vore det bättre mellanregister, annat material i kuddarna runt öronen och bättre ljudkvalitet i micken.

• Bra surroundeffekter
  • Inbyggt ljudkort
  • Bra inställningsmöjligheter