Roccat Kone Pure

Roccat Kone Pure

Letar du efter en enkel, men ändå hyfsat avancerad spelmus. Då ska du ta dig en titt på Kone Pure Hellfire Red från Roccat.

Kone Pure är en mellanstor mus med sladd. Den är formad efter handen och kan därmed inte användas i vänster hand. Musen ligger mycket bra i handen och passar bra även för de som inte har så stor hand. På musen bakre del lyser Roccats upp på ett riktigt läckert sätt. Loggans färg kan enkelt ändras till just din favoritfärg. Dessutom kan ljuset även pulsera vilket är än läckrare. Musen finns i svart samt under benämningen Kone Pure Color i ytterligare fyra färger (vit, blå, orange och röd). Den jag testat var intensivt röd på ovansidan (Hellfire Red) vilket var riktigt snyggt. En svaghet är dock att det inte går att ändra musens vikt. Personligen ser jag det inte som speciellt viktigt att kunna göra det, men jag vet att det är mycket viktigt för många gamers.

Det finns även två tumknappar som kan användas för att exempelvis att bläddra framåt och bakåt när du surfar. Dessa knappar sitter mycket bra placerade och är därför lätta att använda. DPI-knapparna är lite sämre placerade bakom mushjulet men det går bra att nå dem även i stridens intensiva hetta.

Totalt finns sju knappar samt scrollhjulet vilket sammanlagt ger nio funktioner. Roccat har dock en funktion som heter Easy-Shift+. Den gör att antalet möjligheter nästan fördubblas på musen. Genom att trycka in en knapp (bakåtknappen är standard) får nämligen varje knapp ytterligare en funktion. Det ger musen maximalt 17 funktioner. Exempelvis kan man som standard ändra DPI med DPI-knapparna medan man ändrar volym eller profil med samma knappar när Easy-Shift+ trycks in. Totalt kan du ha fem profiler i musen. Det innebär att du kan ha en knappuppsättning när du spelar ett visst spel medan du kan ha en helt annan när du surfar på nätet.

Om du har ett Roccat Isku eller Isku FX tangentbord så kan de kommunicera med din mus med hjälp av Roccat Talk. Det gör bland annat att du med en enda tangenttryckning snabbt kan ändra musens DPI.

Med makroredigeraren kan man skapa avancerade makron för att med en knapptryckning på musen eller ett tryck på en tangent på tangentbordet snabbt utföra komplicerade manövrer i såväl spel som andra program som i normala fall skulle kräva flera tangenttryckningar. Det kan exempelvis vara att snabbt kunna spara ett spel eller att byta till ett specifikt vapen. Inga musrörelser spelas in utan om du vill använda ett makro till din Roccat-mus så gäller enbart tangenttryckningar på ditt tangentbord. Du kan sagt spela in makron med hjälp av vilket tangentbord som helst vilket gör att du som har en Kone Pure inte behöver köpa ett tangentbord från Roccat.

Om du inte vill skapa egna makron så är Roccat så vänliga att de skickar med ganska många förprogrammerade makron för såväl spel som nyttoprogram. Makrona är grupperade efter spel eller program och är därför lätta att hitta.

Precisionen hos Roccat Kone Pure är mycket bra, designen är läcker och musen är bekväm att använda. Musen jag testat – Hellfire Red – är mycket snygg och passar säkert den temperamentsfulle spelaren. Dessutom är drivrutinsprogrammet mycket bra med bra möjligheter att programmera knapparna, redigera makron, Roccat Talk samt fem möjliga profilerna. Det gör att jag är mycket förtjust i denna mus. Visst, det hade varit bra om det hade funnits möjligheter att justera musen vikt, men det kan jag leva utan.

• Mycket bra precision
  • Bekväm även för de med små händer
  • Fem profiler