Runny Egg

Runny Egg

Ett ägg med ben är ute och springer. Inte på vanliga ställen. Inte på fridfulla ställen. Inte utan fiender. Nej, ägget lever ett hektiskt liv under sökandet efter sin kära äggkopp.

Det är svårt att skapa ett innovativt plattformsspel. Det mesta har ju redan setts i andra spel inom genren. För den skull behöver ett sådant spel inte vara dåligt utan kan vara riktigt bra. Runny Egg är just ett sådant spel. Det finns inte mycket i spelet som vi inte sett förut, men det gör inget. Spelet är kul och att det är ett budgetspel med lågt pris (20 kr) gör inte saken sämre.

Ditt ägg har fått ben. Det är bra med tanke på att du ska sig fram helskodd på 16 plattformsbanor. Nu är ägget inte bara duktig på att gå utan kan även springa och när det väl fått upp farten drar den in benen i skalet och rullar snabbt som en kanonkula. Det är nödvändigt att utnyttja farten maximalt om man ska klara det uppsatta tidsmålet. Dessutom kan ägget hoppa längre när denne fått upp farten. Bra för att nå mål som annars är utom räckhåll.

Nu går inte hela spelet ut på att ta sig fram så fort som möjligt. Nej, det gäller också att samla på små kycklingar och ett guldägg. Banorna delar upp sig i många grenar. Därför gäller det att utforska varenda vrå. Då förstår du säkert att det är omöjligt att slå hastighetsrekord och samla en massa kycklingar på en och samma gång. Istället måste du återkomma till banorna. Speciellt svårt är det att slå måltiden. För att klara det måste man oftast spela igenom banorna flera gånger så att man lägger väg och hinder på minnet. Att hitta guldägget är också en utmaning. Det finns ofta på en undanskymd och svåråtkomlig plats.

I slutet av varje bana byter plattformshoppandet karaktär. Från att finnas en massa kycklingar blir banorna mer bosslika. Ibland ska man besegra en fiende. Andra gånger gäller det att forcera hinder. Det här är en mycket bra idé. Tyvärr varierar svårighetsgraden väldigt mycket från bana till bana. I vissa banor känns dessa partier som riktiga bossar medan i andra är de bara som en liten variation av banan för övrigt.

När du klarat en bana belönas du med Egg Points. Att klara måltiden eller samla tillräckligt med kycklingar ger lönsamma bonusar. Dessa Egg Points kan du sedan använda för att förbättra ditt ägg. Välj att spendera dem på hälsa, snabbhet eller skalets hållfasthet. Ett enkelt, men givande belöningssystem.

En kul detalj är spelets ”achievements” som, i motsats till andra spel, inte går ut på att vara så duktig som möjligt. Istället blir du belönad om du dör eller skadar dig. Du får då ett recept. Exempelvis får du pannkaksreceptet om du attackeras av ett bi. Ramlar du av skärmen så får du, inte helt oväntat, förlorade ägg som belöning. Det gäller att prova sig fram om man ska lyckas med alla misslyckanden och därmed bli maximalt belönad.

Som helhet får man mycket spel för den ynka tjuga man lägger ner. Visserligen finns bara 16 banor, vilket gör att det går ganska snabbt att spela igenom banorna, men omspelsvärdet är stort. Vill du hitta alla guldägg, slå alla måltider och samla tillräckligt många kycklingar så får du räkna med att lägga ner en hel del tid på Runny Egg, speciellt om du spelar på den högsta svårighetsgraden.

• Kul bandesign
  • Utmanande att klara alla mål
  • Billigt