Rush to Adventure

Av i i Recensioner, 5 Mer

Rush to Adventure

Zelda blandat med Super Mario och Castlevania fast i ett modernare koncept. Det är utgivarnas beskrivning av 8-bitarsspelet Rush to Adventure.

Att Magnus Esko, Digital Awakening, gillar Nintendos 8-bitars konsol NES kan jag med säkerhet fastslå efter att ha spelat Rush to Adventure. Magnus har skapat allt i spelet förutom musiken där han tagit hjälp av Marcus Sundqvist.

Rush to Adventure är den norrländska utgivaren Arctic Game Labs första spel. De skriver i sitt pressmeddelande att ”Speldesignen och grafiken är baserad på gamla klassiska spel som Zelda och Mario” och på Digital Awakenings hemsida nämns Castlevania. Jag märkte ganska fort att inspirationen till spelet hämtats från just dessa klassiska spel.

Rush to Adventure startar på en karta över en ö som är mycket lik världarna i de första Zeldaspelen. Man ser en pixlig värld uppifrån. Den är full av bland annat gräs, skogar, stränder, berg, tempel och hus. Det första jag fann var ett svärd som ledde till spelets första nivå, en plattformsbana inspirerad av Super Mario. Jag hann knappt börja banan förrän den var slut.

Grovt sagt fortsätter spelet så här. Man utforskar ön, pratar med folk, besöker affärer med mera. Jag ska heller inte glömma plattformsbanorna samt bossarna. Banorna blir svårare och svårare. Fler fiender dyker upp. Miljöerna skiftar från öppna fält till tempel och grottor. Banorna förblir dock ganska korta spelet igenom. Speciellt korta blir de för den som gillar speed run, alltså att springa igenom banor så fort som möjligt.

Bandesignen påminner mycket om sidscrollande plattformsspel från 8-bitars eran. Banorna är bra gjorda även om de inte når upp till Super Marios finessrikedom. De blir faktiskt hyfsat svåra i slutet även på den enklaste svårighetsgraden. Växla upp till ”Insane” och du får garanterat en mycket tuff utmaning, speciellt med tanke på att det gäller att klara banorna om man vill låsa upp alla delar av spelvärlden. Bosstriderna påminner en del om Castlevania. Vissa är riktigt kul, men jag tycker tyvärr att det även finns bottennapp. Fast å andra sidan så anser jag att det var så på NES-tiden – lite upp och lite ned i kvalitet.

På banorna finns även korsformade mynt. Dessa används för att köpa diverse saker. En fackla är exempelvis nödvändig för att undersöka grottor. Hos smeden väntar nya vapen. Därtill kommer rustningar och sköldar. Totalt finns 14 olika föremål vilket jag tyckte var lite i minsta laget.

Allt eftersom din karaktär samlar XP levlas denne upp. För varje ny nivå kan du uppgradera en av dina förmågor. Totalt finns fyra sådana – hälsa, styrka, uthållighet och snabbhet. Dessutom finns tre upplåsningsbara förmågor i form av dyk- och kraftattack samt sprint.

Grafikmässigt finns inte mycket att klaga. Allt är sådär pixligt som på NES-tiden och jag tycker att Magnus fångat den tidens grafiska spelanda på ett bra sätt. Musiken är även den bra. Den är sådär enformigt enerverande, men samtidigt medryckande, som mycken 8-bitars spelmusik var. Totalt finns nio musikslingor för den som gillar 80-talets blip-bloppande konsolmusik.

Jag gillar Rush to Adventure. Det är inget nytt Zelda eller Super Mario, men det är bra och utmanande underhållning för dig som gillar 80-talets pixliga spel. Arctic Game Lab påstår att spelet är ett ”modernare koncept” av klassiska spel. Det är kanske att ta i. Spelet är snarare en mix av ett par olika genrer.

Det Bra

  • Musiken
  • Utmanande
  • NES-känslan

Det Dåliga

  • Fler föremål vore önskvärt
  • Vissa bosstrider är inte kul
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Dynasty Warriors möter Fire Emblems. Hack ’n’ slash möter strategiskt rollspel. Tillsammans fås ett spel med annat… https://t.co/C1zlNfdWa5
Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK