S.T.A.L.K.E.R: Shadows of Chernobyl

Av i i Recensioner, 3 Mer

S.T.A.L.K.E.R: Shadows of Chernobyl

1986 hände något som dom flesta vetenskapsmän skulle kalla en av världens värsta katastrofer, en hårdsmälta i Chernobyls kärnkraftsverk. 20 år senare, när Chernobyl troddes vara säkert igen skedde en olycka igen, denna gång var den så stor att dens föregångare nästan revs bort ur historieböckerna.

Stora mängder av kemiska ämnen spred sig runt området och området blev åter igen radioaktivt, fast denna gång var det värsta fallet av radioaktivitet som världen någonsin sett. Djuren som en gång vandrade blev sakta muterade till mardrömsliknande varelser, landet blev förgiftat och obrukbart. I allt kaos vaknar du upp, du vet inte vem du är, varför du är här, bara att du måste rensa upp det här på ett eller annat sätt.

Staden hette som sagt Chernobyl med ett stort kärnkraftsverk var döpt efter staden. Spelet kretsar, kring en andra olycka i Chernobyl som fick den första att blekna. Det som skiljer S.T.A.L.K.E.R. från andra FPS (First Person Shooter) är att Stalker inte bara är ett FPS, det även är ett rollspel, First person shooter Role-playing game FpsRpg. Spelet har alltså allt från båda världarna! Detta låter ju som en dröm men det är ju så att inget spel kan ha allt i sig (i alla fall inte nu) det är alltid så att det finns mer av det ena och mindre av det andra, se bara på True Crime-spelen, friheten var stor men bil- och vapenkänslan var minimal. Spelskaparna har en viss tid och kapacitet som dom måste uppfylla. Därför blir spel som ska täcka flera genrer aldrig som dom ska och det gäller för S.T.A.L.K.E.R. med… tyvärr.

Grafiken
Det finns några hakar med S.T.A.L.K.E.R:s beryktade grafiska prestanda, det är så att även dom bästa datorerna kan misslyckas med att köra spelet på dom bästa grafiska inställningarna. Allt är förståeligt dock, spelet har faktiskt varit under utveckling i 6 år och grafiken har blivit tvungen att uppdatera flera gånger. Om man har en äldre dator så kan man rendera spelet i DX8. Spelets grafik kan jämföras med Halflife 2, Doom 3, F.E.A.R. eller Oblivion men det betyder dock inte att spelet är lika bra som dom. Omgivningen, skuggorna och himlen (det gamla vanliga) ser snyggt ut och det samma gäller för vapnen. Det finns en grej jag inte förstår dock, det var så att jag tog med spelet till min kompis som har en sprillans ny, tjugotvåtusen kronors dator som kan ta de flesta spel på högsta inställningarna, en monsterdator alltså. Hursomhelst så började vi köra, han höjde förstås grafiken till det maximala och såg helt ointresserad ut, det ändrades när spelet började, det hackade som bara den! Han såg ut som att han skulle brista ut i gråt! Var det skuggorna eller vattnet? Eller kanske himlen eller växterna? Vem vet, det är i alla fall något skumt med grafiken, man får hoppas att en patch kommer fixa det i framtiden.

Ljud
Jag vill börja med att säga att ljudet och Sfxn i spelen är underbara, allt från skotten till de tomma hylsorna låter helt realistiskt, det är till och med kul att stå still någonstans och skjuta på olika objekt bara för att höra hur det låter. Musiken däremot var en besvikelse, det finns inget speciellt med musiken, inget stereotypiskt, episkt eller storslaget, bara trista midi-aktiga trudelutter här och där. Man tänker sig att de skulle ha haft råd med att hyra in en orkester eller ett rockband när dom nu har utvecklat spelet i sex år men nähä, så var det visst inte.

Upplägg

Eftersom att S.T.A.L.K.E.R. är ett annorlunda FPS så måste jag nog gå in på detalj om hur spelet fungerar. Det är så att man är i en stor värld och man får gå vart man vill (nästan). Spelet är alltså inte kapitelbaserad eller episodisk. Detta gör att hela spelet får en Oblivion-känsla över sig medan monstren och vapnen påminner mer om Half-life. Tyvärr så saknar spelet alla element som tog Half-life och Oblivion till toppen, världen buggar ofta och spelet saknar helt en fast story! Däremot finns det många olika avslutningar i spelet, men vad spelar det för roll när man inte vet vad tusan spelet handlar om från början? Det här med att spelet saknar en värdig handling kan bero på den stora världen, det är nog väldigt svårt att göra filmsekvenser när det finns så många viktiga quest-element som kan dödas så enkelt, men kunde inte spelskaparna fixa handlingen som Oblivion? Jag menar, det fanns ju ungefär två filmsekvenser i hela spelet men storyn var ju glasklar! När det gäller vapnen har dom misslyckas också, visserligen ser vapnen väldigt fina och realistiska ut men när man skjuter med dom så får man oftast samma resultat, skottet åker inte dit det ska, rekylen ser konstig ut och det slutar med att fienden headshottar en på första försöket.

Omdöme
Har ni någonsin missat något som täckte hela skärmen med ett hagelgevär? Det kommer ni i alla fall att göra på S.T.A.L.K.E.R! Grafiken är enastående vackert och har många vackra moment som är värda en screenshot eller två men den största överraskningen är nog när ens dator plötsligen går segare än en bil utan motor. Om man struntar i alla grafiska och auditiva problem så är spelet hyfsat bra, fienderna är smarta och samarbetar ofta på sätt som är väldigt förvånande för spelare som inte har kört spel som Gears of war eller så. Det finns också ett bra köp- och säljsystem som, enligt mig, är väldigt ovanligt för bra FPS spel. Det finns mycket att upptäcka i Chernobyl, vissa saker är roliga och belönande medan andra är tråkiga och helt enkelt slöseri med tid och ammunition. Enligt mig så skulle S.T.A.L.K.E.R. ta skada av sex år till på arbetsbänken.

Det Bra

  • Snygg grafik
  • snygga vapen
  • Muterade saker och massor av det! (För er som älskade Ravenholm)
  • Många slut
  • Många quests

Det Dåliga

  • Skenet bedrar när det gäller vapnens originalitet
  • Dålig story
  • Buggig värld
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi