Samba De Amigo

Av i i Recensioner, 2 Mer

Samba De Amigo

Vid en av mina föreläsningar på speldesign tar jag upp spelkontroller och tillbehör. Bland de ”roliga och annorlunda” kontrollerna berättade jag om ett spel som släpptes för åtta år sedan där två maracas var det enda sättet att kontrollera spelet på, Samba De Amigo. Detta skrattar många av eleverna åt och påpekar att det behöver man idag inga specialkontroller till. De kontroller som finns till Wii kan både vara maracas, ljussabel och fiskespö på samma gång. Precis som mina elever var jag lite skeptisk till att återuppliva ett koncept som idag på intet sätt är unikt. Sega har i min mening gjort ett halvhjärtat försök att återuppliva en redan då lite nischad upplevelse.

Samba de Amigo handlar i slutändan om en sak, att skaka sina maracas till rytmen av musiken i rätt riktning. Hur väl man gör detta kommer avgöra vilken poäng du får och huruvida du kommer in på spelets high-score lista. Spelets låtlista är dominerad av latinolåtar som Mambo nr5, Aserejé (The Ketchup Song) och Papa Loves Mambo. Låtvalen är i min mening det bästa med spelet då de ger det en egen identitet i musik/rytm genren. Tyvärr är samtliga låtar covers av originalen vilket sannerligen tar bort en hel del känsla ur upplevelsen.

Spelet tillåter flera olika sätt att skaka sina wiimotes på. Spelmoden är många men gör lite för att förlänga spelets livslängd. Ett spelsätt som fanns kvar från det tidigare Samba De Amigo är ”hustle-mode” där en stor del av utmaningen går ut på att positionera sina maracas efter spelets order. Detta blir mer som en lek än ett spel och föreslår som många andra saker att spelet kanske är riktat mot barn. Som leksak kan jag se att Samba de Amigo kan passa ett barn men som spel är det dels för hektisk och oprecist för att uppskattas. Detta för mig till det allra största problemet med spelet och även anledningen till att det kommer få ett så lågt betyg av mig. Dess akilleshäl, dess dödssynd, dess fatala miss är kontrollerna. I ett musik/rytm spel måste kontrollerna svara så precist som möjligt på spelarens rörelser. Kontrollerna i Samba de Amigo är oprecisa och läser på ett mycket dåligt sätt spelarens rörelser. Detta gör det svårt för nya spelare att komma in i spelet och gör det omöjligt för vana spelare att göra bra ifrån sig en längre tid. Detta leder till en frustrerande och chansliknande spelupplevelse som än en gång känns mer som en trasig leksak än ett spel.

Sammanfattningsvis är Samba De Amigo ännu ett lågkvalitativt spel till Wii som inte riktigt vet vem det vill rikta sig till. Temat är bra men utförandet är uruselt. Dess livslängd motiverar på inget sätt det fulla pris som tas ut för det. Undvik detta om du kan.

Det Bra

  • Låtlistan
  • Artstyle

Det Dåliga

  • Kontrollerna
  • Cover-låtar
  • Livslängd
3

Skriven av: Viktor Larsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi